viking waxfett på gtx

kan man använda viking waxfett på nubuck-kängor med gore-tex? meindl vill ju såklart att man använder deras sport-wax-gegga men den ligger ju bara kvar utanpå som ett lager och går inte in det allra minsta i lädret.. dessutom är det dyrt!
är det värmning som gäller eller funkar viking-smörjan?

tackar!
 
Blir inte skinnet för mjukt om du använder fett ?
Lite styrsel och spänst vill du ju bevara eller hur ?
 
Vet inte vad "viking waxfett" är för något. Om man vill bevara nubuck strukturen så skall man ha ett speciellt medel (Wetproof impregneringsspray ) . Annars skulle jag satsa på vax, Nikwax är något billigare (55 kr för 102 ml) än Meindls eget (95 kr för X ml) och fungerar mycket bra. Jämför man fett och vax så går det dessutom åt mycket mindre med vax, just för att det lägger sig på ytan och man behöver inte heller vaxa så ofta. En burk kommer att räcka LÄNGE.
 
På texmex-kängor SKA det bara ligga på ytan

Det verkar som om man skall skilja mellan fett och vax.

Fett är till för att mjuka upp lädret och ge det näring. Uppmjukning behövs inte i moderna kängor, så fett behöver man bara använda nån gång per säsong max (?).

Vax är till för att skapa ett vattenavstötande skikt som även släpper igenom ånga.
På membrankängor är det inte lika viktigt som på andra kängor, så då räcker det med ett tunt lager påpenslat vax. På texfria kängor får vaxet gärna tränga in en smula.
Vaxar man in sina texmex-kängor på samma sätt som sina gamla lumpenkängor (en näve vax en gång om dagen :) ) så blir det för tätt, och texmexet blir bara en "kromlist" som gör kängorna tusen spänn dyrare.

Men jag antar att Malindo är den som har bäst koll på detta.
 
KLAGER; sa:
Vet inte vad "viking waxfett" är för något.



det är i en blå låg plåtburk som försvaret har/hade...

och det är om lädret blir för mjukt jag vill veta så om någon har provat får de gärna skriva också! =)

annars, var köper jag nikvax och hur lägger jag lämpligen på det?
har kört med meindl´s eget smörj förut men i veck och skarvar blir det bara en yta som smular sönder sig när man böjer lädret! jag gör väl nåt fel antar jag!
[Ändrat av berghå 2003-04-25 kl 18:23]
 
Re: På texmex-kängor SKA det bara ligga på ytan

Nordesjo; sa:
Men jag antar att Malindo är den som har bäst koll på detta.

I vart fall är det jag som tjatat mest om detta!

(ser dock till min stora förtjusning att tjatet inte varit fruktlöst!!)

Mvh / Malindo
 
berghå; sa:
KLAGER; sa:
Vet inte vad "viking waxfett" är för något.



det är i en blå låg plåtburk som försvaret har/hade...

och det är om lädret blir för mjukt jag vill veta så om någon har provat får de gärna skriva också! =)

annars, var köper jag nikvax och hur lägger jag lämpligen på det?
har kört med meindl´s eget smörj förut men i veck och skarvar blir det bara en yta som smular sönder sig när man böjer lädret! jag gör väl nåt fel antar jag!
[Ändrat av berghå 2003-04-25 kl 18:23]
Har aldrig sett namnet "Viking vaxfett". Däremot "Viking fiskarsmorning" och det är bra grejor om man inte använder kängor med membran. Det är en av nackdelarna med membran i kängorna. Man kan inte sköta om lädret som man ska. Är inte membran i kängorna latmaskens ursäkt för att inte kunna vårda lädret i kängorna?

Vad gäller kängor utan membran, som man kan vårda, så är läder är ett levande material som torkar ut och spricker med tiden om man inte smörjer det. Vax ger bara ytan. Fett och tjära tränger in i lädret och gör det både vattenavvisande och förlänger livstiden för lädret. Typ Jörnkängans fett-tjära-vax blandning tycker jag är bra, och på ytan alldeles innan vandringen, rent vax typ Nikwax. Man smörjer in allt med hansingarna så tränger det in lättare med kroppsvärmens hjälp. Att kängan blir sladdrig utan spänst av de blandningarna har jag inte upplevt. Inte av "Viking fiskarsmorning" heller. Däremot skulle jag aldrig använda minkolja, eftersom det kan göra lädret poröst.
 
Raskesven; sa:
Det är en av nackdelarna med membran i kängorna. Man kan inte sköta om lädret som man ska. Är inte membran i kängorna latmaskens ursäkt för att inte kunna vårda lädret i kängorna?

Vad gäller kängor utan membran, som man kan vårda (---)

Hrm, verkar som vi nu halkat in pà omràdet Moderna Myter igen.. varför i hela friden skulle man inte kunna vàrda lädret pà en kánga med membran?

Mvh / Mats
 
malindo; sa:
Raskesven; sa:
Det är en av nackdelarna med membran i kängorna. Man kan inte sköta om lädret som man ska. Är inte membran i kängorna latmaskens ursäkt för att inte kunna vårda lädret i kängorna?

Vad gäller kängor utan membran, som man kan vårda (---)

Hrm, verkar som vi nu halkat in pà omràdet Moderna Myter igen.. varför i hela friden skulle man inte kunna vàrda lädret pà en kánga med membran?

Mvh / Mats
Själva syftet med membran i en känga är att kängan ska vara vattentät men ändå andas. Inte sant? Men en känga med membran andas sämre än en känga utan membran. (Precis som en jacka med vattentätt membran andas sämre än en icke vattentät jacka utan membran, givet att materialet i övrigt är lika). Om du smörjer in en känga som har membran med fett,tjära och vax andas den betydligt sämre än en smord känga utan membran. Membran+insmörjning blir som "tårta på tårta". Man tappar funktion och syfte med membran när man smörjer in kängorna så ordentligt som jag kallar att "vårda" kängorna. Det blir lite som ett moment 22. Man ska smörja lädret, inte bara för att göra det vattentätt utan för att hålla det levande och undvika att det torkar ut, men med en membrankänga saboterar man då mycket av kängans andningsförmåga. Visst, lite vax på kängorna kan man ju kalla ytlig kängvård. Men det tränger inte in i kängan och håller lädret friskt och det sitter inte längre tid än max några dagar genom videsnår, undervegetation och skravel, sen är vaxet borta. Nu är det här inte någon fördom från min sida, eller "moderna myter", utan en efterdom efter att i några år ha använt AltBergs "Field and Fell" känga med membran. Fanns den kängan utan membran skulle Jörnkängan ha en konkurrent för i alla fall mina fossingar.
 
slipp mjuka skaft!

för att slippa att skaften på kängorna blir mjuka och sladdriga så rekomenderas att man smörjer in dem med nån form av fett, jag hade använt lundhags lädersmorning, första gången och sen bättrar på det med vax när det behövs.

/einar
 
Gen-ko?

Nordesjo; sa:
...Fett är till för att mjuka upp lädret och ge det näring. Uppmjukning behövs inte i moderna kängor, så fett behöver man bara använda nån gång per säsong max (?)...
Hej Nordesjo. Har vi genmanipulerat kreaturen så lädret fått nya egenskaper? Varför skulle inte en "modern känga" behöva mjukas upp? Det är samma typ av läder i dagens "moderna kängor" som i gårdagens. Läder torkar ut om man inte återfettar det, oavsett om kossan föddes på 60-talet eller idag. Eller har jag missat något?
 
viking vaxfett är samma som fiskarssmorningen tror jag! det ser likadant ut och luktar lika gott!
bara burken som skiljer vad jag kan se!
och det ska alltså inte användas på mina kängor så då kan vi avsluta här! =)

och jag såg att nikvax säljs på naturkompaniet när jag var där igår!


tack allihop
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carolinitza Viking Hunter 2 gtx? Kläder 0
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
cadiremar Omsulning av Viking Hunter kängor? Kläder 0
lottizen Viking sniper gtx, eller andra liknande, impregnering m.m. Kläder 10
bj_orn viking? Kläder 7
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...