Vandring i Skottland!

Hej!

Har planer på att vandra i Skottland nu i maj och undrar om det finns någon som har erfarenheter av vandring där. Någon speciell led att rekommendera för en tur på runt två veckor? Hur finns det med övernattningsmöjligheter? Har funderat på att vandra The west highland way, eftersom utgångspunkten ligger nära Glasgow dit flyget kommer, men det kanske finns andra och bättre alternativ??
Dessutom funderar jag på att vandra ensam eftersom jag har problem att hitta vandrarkompisar. Bör jag kanske hålla mig till Sverige i sånt fall??

Tacksam för alla råd och tips!!! / Ingela
 
Skottland...

Hej! Jag kommer egentligen inte att ge dig något svar på dina frågor, men är själv väldigt nyfiken på skottland så det vore kul om du kan berätta hur det varit när du återkommer. Och att hitta vandrarkamrater borde väl gå, jag skulle gärna hänga på om jag kunde! Lycka till.
 
Jaha..
..då var man hemma igen då! Och jag måste säga att vandringen var toppen. Vi gick som planerat The West Highland Way (fick dessutom med mig trevligt sällskap!) och det var en led som jag varmt rekommenderar. Dels för att naturen är mycket skiftande, man får se lite av varje, och för att det var bra ordnat med billigt boende efter leden. Dessutom var det perfekt att flyga till Glasgow med Ryanair. 585 SEK tur OCH retur! Plus att tågresan till och från starten i Milngavie utanför Glasgow också inkluderades i flygpriset. Helt perfekt!

Vi valde emellertid att avbryta vandringen några dagar tidigare än planerat, beroende på att vi bl a ville upp på högsta berget Ben Nevis innan vi åkte hem. Tyvärr hade vi inte så värst tur med vädret. Flera dagar regnade bort, men det får man nog räkna med när man vandrar i Skottland...

Och om du åker dit nån gång.. ..glöm inte MÖSSAN! Det var RIKTIGT kallt ibland!!

Hoppas jag har gett dig några tips!
Lycka till om det blir nån vandring!
 
Frågor...

Hej och tack för info!

Ett par frågor... (till dig eller någon annan som kanske vet)

Var kan man få tag på annan info och t.ex. kartor innan avfärd? Finns det någon turistbyrå att ringa till?
Menar du boende=vandrarhem?
Får man tälta längs med leden?
Tror du Skottland är ok för solovandring?

Tack,
Albert
[Ändrat av Alb 2003-05-26 kl 21:10]
 
Ska försöka svara på några av dina frågor...

Det finns boende i de flesta prisklassar längs leden. Tälta får man endast göra vid givna campingplatser utefter leden, för någon pund per natt. Annars finns det oftast billiga alternativ, som att sova i sk wigvams (En kojliknande hydda! Varm sovsäck är bra att ha!) för under 100-lappen/person. Dessutom finns det självklart gott om vandrarhem för runt 130-150 SEK/natt. Dyrare alternativ finns oftast också, om man så önskar, fast man brukar ju å andra sidan kunna sova var som helst när man är riktigt trött!

Eftersom The West Highland Way är en känd och populär vandringsled träffar man på mycket pratglada människor längs vägen, så man kommer aldrig att känna sig särskilt ensam även om man väljer att åka dit själv. Åtminstone inte under sommarmånaderna!

Kartor, guidehäften, rödsprit o allt annat man kan tänkas behöva finns i en särskild affär i Milngavie för just dem som ska gå leden. Allt är markerat direkt man kliver av på tågstationen. Det är väldigt svårt att komma fel!!!

En bra hemsida med mer info. är http://www.west-highland-way.co.uk
På deras e-mail-adress kan man också beställa hem ett litet guidehäfte. info@west-highland-way.co.uk

Hoppas verkligen att vandringen blir av! Du kommer inte att ångra dig! Naturen är toppen!

Lycka till!
/Ingela
 
Låter toppen!

Verkar vara precis vad jag letar efter! Hur tar man sig tillbaka till Glasgow från slutmålet? Vad är det för slags terräng (jag har ingen vidare koll på Skottlands natur, mer än att det är vackert...)? Det verkar som om du tror att det är ok att vandra ensam - det känns ju bra eftersom jag förmodligen inte hittar något sällskap.
 
Roligt...

..att du tänker vandra i SKottland. Jo, transporten tillbaka till Glasgow är inga problem. Det finns gott om både buss o tåg. Buss är det billigaste alternativet. Vi betalade dryga 100-lappen med buss fr. Fort William tillbaka till Glasgow. Inga byten var det heller så det var bara att sätta sig på bussen o njuta av naturen en sista gång innan hemresan.

Terrängen längs West Highland-leden är varierande. Vissa bitar kan vara riktigt knöliga så där får man beräkna att man har gott om tid på sig!! Norra delen av sjön Loch Lomond är en sådan bit! Södra delen av leden är annars lättgången.

Hoppas Du får en fin upplevelse!
/Ingela!
 
Nån som vart uppe på Ben Nevis?

Hej Ingela och andra!
Detta är en gammal tråd men jag hittade inget färskt om Skottland. Åker till Skottland nästa vecka i annat syfte (segla hem en båt) men som nybiten fjällvandrare funderar jag på att lägga en dag på att ta mig upp (och ner) på Ben Nevis, då vi ändå kommer att passera Fort William.
Någon som varit uppe? Hur är leden? Jobbig? Mycket folk? Hittat lite på nätet, men är ute efter någons personliga kommentarer.
Tacksam för tips!
/Susanne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
hemme Skottland - Vandring Trekking 2
dokny Vandring i skottland Trekking 13
malinliljeblad Vandring Skottland - Tips / Saker man inte får missa? Trekking 9
zizzan Vill ha tips om vandring i Skottland Trekking 28
hellstrand Vandring i Skottland! Trekking 17
fredric_verklig.se Vandring - West Highland Way (Skottland) Trekking 1
Andreas123456 Vandring Sardinien Trekking 3
Andreas123456 Vandring första veckan i maj Trekking 14
Undine Gaiters mot ormbett (och fästingar) Trekking 22
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.