Spöbyggnad

Tjenare!

Håller på att bygga ett flugspö. Har nu lindat spöringar o lagt på color preserver, allt tycks ha gått bra. Nästa steg, lackering av lindningar återstår. Har sett att det finns en del byggare som använder sig av batteridrivna grillmotorer men jag har inte lyckats hitta ngn själv. Var kan jag införskaffa en dylik tingest, gärna till en ringa kostnad? Finns det alternativ till ovan nämnda grillmotor, förutom givetvis att snurra för hand?

/Magnus.
 
Det verkar som att Graip är och fiskar för tillfället.

Ang. inköp av motor har jag bookmarkat http://www.barbecook.se/ från en tidigare tråd på utsidan. Ett utvik av Graip ang McDonalds mm. finns på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14759

Jag förmodar (och förväntar mej) att mästaren själv snart dyker upp med diverse tillägg, kommentarer och tillrättavisningar :)

Ang. hjul mm så anväder jag själv samma mothåll som när jag svarvar kork med borrmaskinen, dvs en liten lagerbock från http://www.clasohlson.se/ Detta är lite overkill i lackeringssammanhang, men stadigt blir det :)
 
Som...

vanligt (?) så hittas både det ena och det tredje genom en snabb sökning, att använda Colorpreserver är, fortfarande, enligt mig ett j*vla otyg.

Men om man nu måste ha sin exakta färgnyans så måste man väl det...för att nån annan anledning att använda CP är rätt fett fel...

/Anders B
 
Som...

du själv inleder..var och en salig sin tro...att använda CP är i mitt tycke (eller religion då kanske) ett otyg då det innebär att du kommer att lacka på CP'n och inte i tråden, framförallt om man nu skall följa Herr Wessmans som tillochmed vill slappa på TVÅ lager CP...nu verkar det som om jag och Herr Wessman inte delar samma förtjusning gällande CP, ej heller verkar vi dela uppfattningen att "Less is more" av att döma av dennes stora förkärlek att hänga på både renhorn och framförallt dekorationslindningar på en stackars flugspöklinga.

Nu är ju inte mina råd och uppfattningar om flugspödesign allena rådande, som tur är, men ur hållfasthet- och robusthetsynpunkt så är, än en gång, i mitt tycke, Color Preserver helt onödigt för att inte säga olämpligt.

Att du sedan som "nybyggare" har följt Herr Wessmans råd (?) är ju beklagligt, varför jag inledde mitt förra inlägg med att man vanligtvis hittar det mesta genom att söka i detta forum, något som exempelvis Björn gjorde inför sitt/sina byggen, något som kan rekommenderas om man nu bortser från inlägg av den där besserwissern "Brook", som har en tendens att lägga sig i allt ;)

/Anders B
 
Preserv = sylta in, konservera etc.

Colorpreservern mättar tråden för att inte epoxylacken skall tränga in i (och mätta) tråden och förändra färgen och inget annat.
Resultatet blir en oförändrad färg på tråden efter epoxylackningen.

Det man kallar lack, är i själva verket ett mycket lättflytande tvåkomp epoxylim.
Limmet har till uppgift att hålla både tråd och ögla på plats.

Skillnaden om du avstår preservern, är att tråden blir något mörkare och transparent, man ser ringfoten.
På nya Sage SLT, kan man se att de avstått från preservern.

Självklart blir infästningen starkare och mindre risk för att lindningen inte blir ordentligt genomvätt, om man avstår från preservern.

Man kan ju använde en nyans ljusare tråd och tuscha lite på ringfoten, så blir resultater det samma, men hållfastheten bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TG Spöbyggnad (Fråga 3 och 4) :-) Fiske 1
TG Spöbyggnad.! Fiske 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.