Drivankkare!

Behövs drivankare

Vill först fråga, har man någon användning av ett drivankare till en kajak ? Karin Mentzing skriver mycket i sin bok om drivankare, men är det någon som provat i praktiken.

Av en slump håller jag sedan några dagar tillbaka på att dissekera en fallskärm, för att sy lite andra grejer av. Då slog det mig att pilotskärmen kanske går att använda som drivankare. För den som aldrig sett en utvecklad fallskärm, kan jag nämna (om jag fattat det hela rätt) att pilotskärmen är den lilla skärm skärm som fallskärmshoppare slänger ut när de ska utlösa fallskärmen. När pilotskärmen fylles med luft dras resten av fallskärmen ut.

Per Brune
 
Drivankare kan vara bra att ha

Drivankare kan vara högst användbart, för att hålla kajakens stäv mot vågorna när man inte paddlar. T.ex. vid vila och fika, men även om man skulle vara oförmögen att paddla (skadad axel, muskelsmärtor i arm e.d.). Själv tar jag alltid med mitt draivankare när längre överfarter planeras.

Man kan köpa utmärkta drivankare från företag som packar om livflottar för segelbatar, i Göteborg t.ex. Svensk Flotteservice. Den minsta storleken passar bra för kajaker.

Men visst finns det ritning för självbygge:
http://hem.passagen.se/tjornkajak/dokument.html

hälsningar
Jens
 
Jag har aldrig fått det att fungera

Rekommenderar test med drivankare innan du liter på principen. Jag har provat, och aldrig fått det att fungera. Verkar som ett /litet/ drivankare driver i stort sett lika fort i ytvattnet som kajaken. Kanske blir det annorlunda i riktigt hård blåst (då det behövs!), har bara provat i runt 10 meter och ganska låg sjö.

Kanske någon vet hur det ska gå till?

/
lasse
 
Vind och vågor

Lasses anmärkning om vind och vågor är riktig. Det är klart att det behövs viss vind för att drivankaret ska fungera. Men det är ju mest vid hård vind och grov sjö som drivankaret behövs, så denna begränsning gör inte så mycket.

Jag har provat flera gånger och fått det att fungera alldeles utmärkt.

Jens
 
Petflaska

Hur stort behöver ankaret vara? Skulle man kunna tänka sig att använda en PET-flaska med avsågad botten?

Kalle
 
Många PET-flaskor blir det...

Tja, visst kan du använda PET-flaskor, Kalle. Men eftersom den sammanlagda ytan bör vara minst omkring 1 kvadratmeter, blir det rätt många PET-flaskor. Den matematiskt intresserade kan själv räkna ut hur många...

Får mig att tänka på aforismen "For every problem, there is a solution which is simple, neat - and wrong"

Skämt åsido, det var ett bra försök till enkel lösning, men tyvärr krävs större grejor.

hälsningar
Jens
 
Så stort?

Jag räknade på Tjörnkajaks ritning och kom fram till att drivankarets öppning får en radie av 0,125 m och att öppningens yta blir 0,05 kvadratmeter (eller 5 kvadratdecimeter), dvs. som en måttligt stor hink. Det är ju en bit kvar till en kvadratmeter, men det kanske räcker ändå?
 
1 kvadratmeter!

Ja, då är det något helt annat. Med ca/över en halv meter i diameter, och en lång lina så att man drar ner ankaret under passerande vågtoppar så slipper man mycket av ytströmmen.
Det blir att rigga dotterns symaskin igen.

Men det här visar igen hur viktigt det är att testa teorierna under realistiska förhållanden. (Hur långt syns t ex olika sorts positionsljus när batterierna börja bli lite kalla och störningsljus finns runt omkring...)

/Lasse
 
Problem med matten

Karl, du har nu avslöjat mig som en usel matematiker, eller åtminstone en person med uselt minne. Det är ju jag som gjort TjKK:s ritning, och jag borde ha vetat måtten.

Det drivankare jag själv använder är inte hemtillverkat, utan inköpt från Sv. Flotteservice. Det är något större. Jag får väl skylla minnesglappet på att jag blandade ihop de två ankarena.

Men större än en PET-flaska är TjKK:s drivankare, den saken är klar...

Jens
[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2003-03-24 kl 14:15]
 
Hårt väder till havs

Hej!

Eftersom drivankare är en ganska ovanlig företeelse vill jag tipsa om boken Hårt väder till havs (en bibel i sammanhanget). Där beskrivs ingående hur drivankare används, hur olika varianter är konstruerade samt vilka krafter som verkar när man använder ett dylikt.

Boken är skriven för seglare och segelbåtar. Jag har inte paddlat tillräckligt för att bedömma om det kan vara relevant för paddlare, men något ska man väl kunna lära sig.

Se till att du läser den senaste omarbetade upplagan.

mvh

Anders
 
Hur sätter ni ankaret? I fören eller aktren, är det mening att hela anakret ska under vattenytan?

Och det vore kul att höre erfarenheter från er som använt dom.
[Ändrat av Egel 2003-05-26 kl 03:57]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.