MARGINALER

EFTERSOM JAG HAR JOBBAT EN HEL DEL MED POLYESTER
SAMT INKÖP AV DENNA RÅVARA VI BETALADE CIRKA 50 SEK
PER KG. DET INNEBÄR ATT EN KAJAK KOSTAR CA 1500
I MATRIAL VI HADDE PRODUKTION I ESTLAND VID DET TILLFÄLLET AV EN PRODUKT SOM TIDSMÄSSIGT KAN JÄMFÖRAS
MED EN KAJAK. OCH DEN KOSTADE MED TRANSPORT TILL OSS
CA 2100. SÅ NOG HAR VÅRA KÄRA IMPORTÖRER GODA MARGINALER.

/MÅRTEN
 
men kringkostnader?

Jag har oxå arbetat med båtbyggnation.
Ska inte pluggar, formar, lokaler godkända av arbetarskyddstyrelsen, verktyg, plastsprutor och framför allt arbetstid betalas? Sedan undrar jag om gelcoat o moms ingår i dina 1500 kr?


Nu förtiden jobbar jag inom byggbranschen. Denna bransch anklagas ofta för att ta för mkt betalt. Trots detta visar företag inte särskilt stor vinst. Du kan nog gå in och titta på vilken produkt som helst och jämföra råvarupriset och slutkostnadspriset till konsument och hitta likande propotioner. Ta bröd tex; ett formbröds råvaror kostar några kronor och säljs för ca 15 kr.
[Ändrat av kanotisten 2003-03-02 kl 13:25]
 
GELCOT/GLAS

OM DU JOBBAR INOM BÅT SIDAN SÅ VET MYCKET VÄL
ATT ETT KILO PRIS PÅ 50 KR INNEFATTAR GELCOAT SAMT GLAS FRÅN JOTUN.VAD DET GÄLLER PLUGGAR SAMT SPRUTOR
SÅ ÄR DEN KOSTNADEN INNRÄKNAD I MELLASKILLNADEN MELLAN 1500 TILL 2100 = 600. SEDAN ÄR DET BARA TRÅKIGT ATT DU HAR EN UPPFATTNING OM GÄLLANDE ARBETSMILJÖ
I ETT FÖREDETTA ÖSTSTATSLAND. PRISERNA ÄR BRUTTO OM EJ
ANNAT ANGIVS
/MÅRTEN
 
Ja men sätt igång o bygg o sälj då!

Ja då har du nog hittat din affärside. Vet ej vad du tycker är rätt pris på en kanot, men jag antar att det är väsentligt mkt mindre än dagens priser. Så det är väl bara för dig att sätta igång o bygga o sälja!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.