Duka om en träspantkajak

Jag har en gammal fin kajak som båtbyggaren Harry Becker ritade och byggde på 20-talet. Det är en träspantkonstruktion som är klädd med duk. Problemet är att den börjar läcka här och var pga att duken aldrig blivit bytt. Jag undrar om någon av Er kan ge mig ett råd om vem som kan hjälpa till att duka om/ renovera kajaken?

Mvh, Jonas
 
Tapetserare

Är det däck eller både däck och skrov som är aktuellt? Däcket tror jag är lättare och det kan du kanske klara själv med en häftpistol med syrafasta häftklammrar. Skrovet är svårare men bör kunna fixas av en tapetserare. Min brors gamla MacFie kanadensare fixades av en tapetserare.

Thure
 
Avlägsna försiktigt duken. Byt ut skadat trä. Puttsa skrovet så att det blir jämt se till att det inte finns några vassa kanter. Linolja sedan efter konstens alla regler

Börja med att däcka skrovet. Var två stycken så att ni kan sträcka duken över skrovet. Häfta med rostfri klammer det skall bli ett litet veck vid klammern.

Skär upp duken vid ändskeppen och lägg väven omlott och häfta ihop.

Gör sedan på liknande sätt med däcket.

För att få spänst på väven använder man en speciell lack.

Grejerna du behöver finns på Råseglarhuset. Där kan du även få bra tips.

Länktipsen du fick är också bra.

Se också till att dokumentera kajaken en kajak av Becker är unik. Många kända konstruktörer började ofta att designa kanoter

Hans Friedel
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.