Lantmäteriets vinst ökar igen!

Nu var det dags igen för lantmäteriet att öka vinsten. läs mer på http://www.lantmateriet.se/ramset.asp?rest=nyheter/pressmeddelanden/030127_bokslut.asp

"För en kundstyrd verksamhet som vår, är tydliga resultatmål och bonussystem viktigt för att skapa incitament. Eftersom lantmäteriets framgång är varje medarbetares angelägenhet känns det bra att det goda resultatet för 2002 slår igenom i ett resultatbonussystem, som bygger på att alla medarbetare får lika stort tillägg, i kronor, fortsätter Joakim Ollén"

Vadå kundstyrd? Vilka är det som betalar denna vinst? Grrr

/Niklas
 
Visst är verksamheten "kundstyrd", om inte kunderna är nöjda så kan de ju alltid flytta till ett annat land. Men så mycket mera kundstyrd är den ju inte.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
KLAGER; sa:
Visst är verksamheten "kundstyrd", om inte kunderna är nöjda så kan de ju alltid flytta till ett annat land. Men så mycket mera kundstyrd är den ju inte.

Javisst, eller så kan vi ju köpa en karta över Tyskland istället.

/Hans
 
NU har de ju lite fler kunder än oss här på utsidan. Vinsten genereras nog inte uteslutande på försäljning till oss.

Markägare, offentlig förvaltning, skogsbolagen mfl står nog för en stor del av deras verksamhet.

mvh Christian
 
chralm; sa:
NU har de ju lite fler kunder än oss här på utsidan. Vinsten genereras nog inte uteslutande på försäljning till oss.

Markägare, offentlig förvaltning, skogsbolagen mfl står nog för en stor del av deras verksamhet.

Det är ju sant, men vad har de kunderna för alternativ? Om de tycker Lantmäteriet för för dyra så kan de....???

Fast de tycker nog inte att lantmäteriet är så dyra, de kan ju höja sina egna priser för att täcka det.
 
chralm; sa:
NU har de ju lite fler kunder än oss här på utsidan. Vinsten genereras nog inte uteslutande på försäljning till oss.

Markägare, offentlig förvaltning, skogsbolagen mfl står nog för en stor del av deras verksamhet.

mvh Christian

Ja vi privatpersoner är säkert en liten del av kunderna, men kunder likafullt. Dessutom är det ett verk som skall vara medborgarna till nytta, så vi borde vara viktiga kunder.

/Hans
 
Differentierad prissättning beroende på kund.

Efter att ha följt debatten i detta forum om vårt Lantmäteriverks prissättning skulle jag vilja be Lantmäteriet fundera över en differentierad prissättning på sina produkter så att en karta på CD som säljs till och får brukas enbart av privatperson prissätts betydligt lägre än om motsvarande produkt säljs till ett företag eller myndighet.

Prissänkningen på 3 000 kr till 995 kr på Översiktskartan (fd Röda kartan) borde följas upp med en motsvarande prissättning till privatpersoner av Terrängkartan som vi kan ha råd med. Risken att företag och myndigheter skulle använda kartor licensierade för privat användning torde vara försumbar.

Hälsningar

Ulf
[Ändrat av Ule 2003-01-30 kl 21:03]
 
Priset o.k!

Priset är väl o.k. med tanke på att Sverige är ett litet land, marknaden är väl inte för stor?
Vinsten kan man använda till att rekognisera och förbättra de värdelösa terrängkartorna över Finnskogen i västra Värmland.
De kan utgöra livsfara för mindre erfarna vandrare!
Broar som tagits bort för 12- 30 år sedan, stigar som inte existerat på 30(!)år och tjogvis med hus som inte längre finns, är fortfarande utmärkta.
Priset är o.k. så länge man "underhåller" kartorna med jämna mellanrum, vilket tydligen inte sker överallt.
Boende i Finnskogen bad mig att använda gula kartan 1:12500 istället.
 
Vilket pris?

Är 3 995 kr Ok, som det var tills för helt nyligen på Röda kartan, eller 995 kr som den kostar nu? Det är ju en viss skillnad. Men Lantmäteriet tycker väl nu att 995 kr är Ok. För en privatperson att betala 3 995 kr för Terrängkartan för ett län tror jag inte många tycker är Ok. Det är däför jag menar att Lantmäteriet bör differentiera sin prissättning med hänsyn till kundkategori. Företag och myndigheter kan säkert betala 3 995 kr men för en privatperson är 995 kr alldeles tillräckligt. Eftersom det handlar om licens att utnyttja programvaran och den digitaliserade kartan är det inget underligt i sig med olika prissättning beroende på användningen.

Hälsningar

Ulf
 
Kul åsikter om priser. En fråga bara, skall de få mera i statsbidrag alltså? Eller skall de sparka några anställda? För om man sänker priset i ena änden måste man ju antingen sänka sina kostnader eller öka sina intäkter någon annanstans.
 

Guest

Gäst
Suck...

Den här debatten har man ju aldrig sett förut...
Borde man inte inrätta någon slags FAQ som behandlar t.ex

1) Lantmäteriets priser
2) Skall man ha Hilleberg eller duger det med Everest?
3) Lundhags eller Mendl (eller Jörnkängan)?
4) Köpa kajak i Estland
5) Vilket multi fuel kök? (kan man köra med diesel?)
6) Fyll på själva...

Dessutom saboteras en hel del trådar genom att komiker kommer med festliga kommentarer, eller att någon börjar prata om något ovidkommande (som jag själv gör nu)
 
Komiker kommer in från vänster

Ja usch för såna som försöker vara roliga.
Tänk så mycket bättre det är om alla som läser Utsidan sitter i surmulen ensamhet och blänger dystert på sina skärmar. Skruva gärna ner ljusstyrkan på skärmen också, det ger ett dystrare intryck då.

Nej, några glada miner vill vi minsann inte se. Tänk om någon rentav fnissar lite, eller (ännu värre) skulle brista ut i det som tonåringen därhemma kallar för asgarv. Hu så hemskt!

Måste genast skriva till Garmin och be dem göra ett tillägg i programvaran. Fönstret som visar "Kommer till destinationen" måste naturligtvis utökas med "Glöm inte att vara sur ändå".

Fram för fler surpellar! Ner med glada och oseriösa skratt!!

Anders :(
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips