Detta med snödamasker.

Håller på att kolla upp snödamasker. Tycker att Klättermusen med 1500,- är lite att ta i.
Tacksam för tips om prisvärda och framför allt bra.


Ola A.
 
Generellt bra...

Av vad jag sett och utifrån egna erfarenheter så är det generellt bra grejor. Låt behovet styra. Ring eller maila gärna till Northstar och fråga om du undrar över något.

Jag har själv Terra Novadamasker och de har tjänat mig väl... :)
 
Jag skulle rekommendra ett par i GT eller liknande om man har sådana byxor.

Jag har GT byxor och dammasker som inte "andas" man blir lite fuktig under dammaskerna.

Om man kan stå ut med detta gör LillSport bra och billiga ca 300.

Jag har använt mina i två år de funkar utmärkt.

//Gustaf
 
Vad ska du ha dem till?
Om du ska traska runt med stegjärn eller något annat aggresivt på fötterna bör du välja en modell som sitter tight mot ben/sko för att minska risken att du sätter taggarna i damasken. Och med kraftigt rivtåligt material på insidan av benen eftersom det ändå händer ibland.

För turåkning i fjällen tycker jag det är bättre med sladdrigare passform i lättare material, så pass mycket tyg att det fladdrar lite när det blåser - då blåser ev snö bort (dvs smälter inte och blöter ner dig eller kyler). Lätt att göra själv - sprätta upp en liten packpåse i nylon i botten och sätt resår i båda ändar av "tuben". Inte många kronor men fungerar utmärkt för ändamålet. (Tighta modeller fungerar också bra för turåkning.)

Ska du åka mycket långfärdsskridsko på våren, när det ligger mycket vatten ovanpå isen, kan det vara trevligt om damaskerna är någorlunda vattentäta. Om damaskerna å andra sidan är helt vatten- och fukttäta kan du bli fuktig inifrån (avdunstning från huden).

Vill du lätt kunna ta på / av dem utan att behöva ta av dig skidorna, skorna etc bör de gå att öppna helt i sidan, med kardborre eller dragkedja.
 
Svar till connyj

Jag vandrar fortfarande omkring i låglandet runt mellansverige. Snödjupet ligger omkring 1 dm, men all växtlighet pudrar med glädje mina Lundhags mediumskaftade kängor så att sockorna blir sura. Dessa torkar förvisso i sovsäcken under natten men huden föredrar en torrare tillvaro. Det jag behöver är alltså enkla men fungerande damasker. Stegjärn är inte aktuella då Kisabacken är det brantaste.

Ola A. :)
 
Mountain hardwear

Som Conny skriver beror det ju lite på när man ska använda damaskerna. Personligen är jag inne på mitt andra par mountain hardwear damasker, ett par lite enklare i conduit och de jag har nu FTX Ventigaiter. De är i GTX och är rejält förstärkta nedtill och en bit upp på insidorna med duraguard, som känns lite gummiaktigt. Detta för att skydda dom mot ffa stegjärnen. Över huvud taget har de mountain hardwear damasker jag ägt mycket rejäla och jag kan rekommendera att du tar en titt på dom och ser om det är nåt som passar dig. Mina gick på 895 kr när jag köpte dom!
423_51_m_p.jpg


MVH
David
 
Svar till dave1

Dessa ser inte så dumma ut. Är dom tunga? En helt annan fråga. Hur får du med en bild i insändaren till forumet?

Ola A.
 
Re: Svar till connyj

Olaa; sa:
Jag vandrar fortfarande omkring i låglandet runt mellansverige. Snödjupet ligger omkring 1 dm, men all växtlighet pudrar med glädje mina Lundhags mediumskaftade kängor så att sockorna blir sura. Dessa torkar förvisso i sovsäcken under natten men huden föredrar en torrare tillvaro. Det jag behöver är alltså enkla men fungerande damasker. Stegjärn är inte aktuella då Kisabacken är det brantaste.

Ola A. :)

Hehe.. okej! Då behöver du knappast lägga ut 1500 på dom heller.. eller för den delen 895. Kolla på exempelvis mountain hardwears enklare modeller, de jag hade tidigare, nutshell, skulle nog passa bättre. Finns även i en lägre modell. Det finns förmodligen många andra märken, men jag har varit nöjd med mina och rekommenderar dom därför. Kolla på:
http://www.mountainhardwear.com

Ps. jag köpte mina på äventyrsbutiken Hägglunds i Luleå, men borde väl gå att få tag på i andra butiker som säljer märket.

/David
 
Dom väger 198gram enligt specifikationerna på hemsidan.. Dom är fina men kanske lite väl rejäla för dina ändamål. Dom enklare i conduit är nog så fina och dessutom billigare!
Bilder lägger man till genom att man som i detta fallet högerklickar på bilden på mountain hardwears sida. Sen väljer man egenskaper och kopierar bildens url. När du skriver ett inlägg och vill lägga in en bild så skriv detta:


Då läggs bilden in.. lätt som en plätt!

MVH
David

Ojdå.. blev fel. Välj svara med citat på inlägget med bilden jag skrev. Då ser du hur man skriver.. alltså IMG inom klammrar.. bildens url och sen snedstreck IMG inom klammrar...
 
Svar till dave1

dave1; sa:
Dom väger 198gram enligt specifikationerna på hemsidan.. Dom är fina men kanske lite väl rejäla för dina ändamål. Dom enklare i conduit är nog så fina och dessutom billigare!
Bilder lägger man till genom att man som i detta fallet högerklickar på bilden på mountain hardwears sida. Sen väljer man egenskaper och kopierar bildens url. När du skriver ett inlägg och vill lägga in en bild så skriv detta:


Då läggs bilden in.. lätt som en plätt!

MVH
David

Ja skriv detta blev lite kryptiskt för mig, (angående bilder i forumet).
Är inte nästan 200 g lite mycket att bär omkring på när det gäller damasker. Jag söker bra kvalitet men inte för tunga! Hur lätta kan man få tag i? Någon som vet?

Ola A.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.