Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Varför rakar cyklister benen?
- Trådstartare Drifter
- Start datum
Ja främst landsvägsåkare.
Är väl mest ett mode.
Fördelen lär vara att skrubbsår = roadrash inte blir så obehagliga i och med att sårskorpan inte fastnar i hårstråna. Därmed också lättare att tvätta skrubbsåren.
Sedan är det en estetisk fråga och en känsla av att vederbörande känner sig mer i form.
Ur luftmotståndssynpunkt lär det inte ha någon betydelse.
Thure
Är väl mest ett mode.
Fördelen lär vara att skrubbsår = roadrash inte blir så obehagliga i och med att sårskorpan inte fastnar i hårstråna. Därmed också lättare att tvätta skrubbsåren.
Sedan är det en estetisk fråga och en känsla av att vederbörande känner sig mer i form.
Ur luftmotståndssynpunkt lär det inte ha någon betydelse.
Thure
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Re: Ja främst landsvägsåkare.
Tror absolut att luftmotståndet med ett par ordentligt ludna ben har betydelse i tex ett långlopp. Cykling är en riktig gram/strömlinje-jägar sport. Dessutom, hur ofta ramlar egentligen en landsvägscyklist ?
thureb; sa:Ur luftmotståndssynpunkt lär det inte ha någon betydelse.
Thure
Tror absolut att luftmotståndet med ett par ordentligt ludna ben har betydelse i tex ett långlopp. Cykling är en riktig gram/strömlinje-jägar sport. Dessutom, hur ofta ramlar egentligen en landsvägscyklist ?
Re: Re: Ja främst landsvägsåkare.
För löpare gäller t ex (ur Lore of Running):
Hår på armar och ben ökar luftmotståndet med 0,6%
Långa strumpor 0,9%
Kort hår (jfrt rakat huvud) 4%
Löst sittande kläder 4,2%
Långt hår (jfrt rakat huvud) 6,3%
Det kanske inte är helt jämförbart, man sitter/står och cyklar. Högre hastigheter kan ge andra procentssatser (är det så? Jag orkar inte analysera så här tidigt på morgonen).
Rakade ben förenklar dessutom massage.
/Håkan
/Håkan
Peddan; sa:thureb; sa:Ur luftmotståndssynpunkt lär det inte ha någon betydelse.
Thure
Tror absolut att luftmotståndet med ett par ordentligt ludna ben har betydelse i tex ett långlopp. Cykling är en riktig gram/strömlinje-jägar sport. Dessutom, hur ofta ramlar egentligen en landsvägscyklist ?
För löpare gäller t ex (ur Lore of Running):
Hår på armar och ben ökar luftmotståndet med 0,6%
Långa strumpor 0,9%
Kort hår (jfrt rakat huvud) 4%
Löst sittande kläder 4,2%
Långt hår (jfrt rakat huvud) 6,3%
Det kanske inte är helt jämförbart, man sitter/står och cyklar. Högre hastigheter kan ge andra procentssatser (är det så? Jag orkar inte analysera så här tidigt på morgonen).
Rakade ben förenklar dessutom massage.
/Håkan
/Håkan
Luftmotståndet.
Jag har läst någonstans att det saknar betydelse men hittade via Google denna referens http://damonrinard.com/aero/aerodynamics.htm
Raka benen uppges ge en tidsvinst om 5 sekunder på 40 kilometers cykling.
Hälsningar Thure
Jag har läst någonstans att det saknar betydelse men hittade via Google denna referens http://damonrinard.com/aero/aerodynamics.htm
Raka benen uppges ge en tidsvinst om 5 sekunder på 40 kilometers cykling.
Hälsningar Thure
För simmare minskar motståndet om de andvänder sig av en ruggad yta i form av en hajskinnsdräkt, motsvarande boprde väl gälla även för luftmotstånd? Så en viss hårbeklädnad kan kanske vara till nytta. Förövrigt så tror jag inte att det skulle vara bra att ha rakade ben om man skrapar upp benet. Rakningen ger en massa småsår som gör att att bakterier kan växa där, det kan ge infektioner om man skrapar benet.
Det där med ruggad yta och minskat motstånd har helt att göra med vad man rör sig genom (för simmare vatten, för cyklare luft), hur fort man rör sig och hur formen är på det som rör sig genom vattnet/luften. En som cyklar måste röra sig bra mycket fortare än en simmare för att uppruggningen skall ge positiv effekt. Det har att göra med hur luften/vattnet rör sig runt den som cyklar/simmar. Vid vissa hastigheter höjs/sänks motståndet beroende på ett fenomen som kallas turbulens.
Andra exempel på samma sak är inbuktingarna på en golfboll som finns av samma anledning som den ruggade ytan på simdräkten.
hoppas detta inte blev för nördigt beskrivet...
/martin
Andra exempel på samma sak är inbuktingarna på en golfboll som finns av samma anledning som den ruggade ytan på simdräkten.
hoppas detta inte blev för nördigt beskrivet...
/martin
Re: Re: Ja främst landsvägsåkare.
Har du inte sett Tour de France på teve? Där kan det bli otroliga klungkrascher som till och med gör ont när man sitter i soffan och bara tittar på.
Tror nog att det känns skönt vid behandlingen av dessa sår och vid all massage de får att inte ha en massa hår som är i vägen.
Om det sen är nördigt eller tufft att raka benen som kille vet jag inte?!
Dessutom, hur ofta ramlar egentligen en landsvägscyklist ?
Har du inte sett Tour de France på teve? Där kan det bli otroliga klungkrascher som till och med gör ont när man sitter i soffan och bara tittar på.
Tror nog att det känns skönt vid behandlingen av dessa sår och vid all massage de får att inte ha en massa hår som är i vägen.
Om det sen är nördigt eller tufft att raka benen som kille vet jag inte?!
Det där med ruggad yta och hår på benen är helt skillda saker.
Ytan som hajskinnsdräkterna eller för den delen fiskfjäll består av plattor som ligger omlott. Dett gör att det bildas små små "släpp" där vattnet inte längre har grepp om ytan, vilket minskar motståndet.
Hår på benen ger inte alls samma yta som fiskfjäll. Dessutom skulle det inte funka med den teorin, eftersom om luften släpper som vattnet gör med hajskinnsdräkten, bildas det turbulens vilket i sin tur medför massor av motstånd.
Det man vill åstadkomma är en linjär strömning över alla ytor. Dvs. att alla luftpartiklar följer framförvarandes bana då de passerar ett hinder. Hår på benen gör att detta blir väldigt svårt eftersom det blir så många böjar och riktningsändringar på ytan. Detta medför då att luften separerar (turbulens) och gör som den själv vill vilket i sin tur kräver energi som slutligen medför att cyklisten får jobba hårdare för att motverka denna energiförlust.
Nu har inte jag läst aerodynamik för cyklar o cyklister, så detta är en kvalificerad gissning. Jag har dock läst aerodynamik för flygplan på CPL nivå vilket gör att gissningen blir just kvalificerad, om någon nu skulle undra.
mvh/samme
[Ändrat av samme83 2002-11-21 kl 12:08]
Ytan som hajskinnsdräkterna eller för den delen fiskfjäll består av plattor som ligger omlott. Dett gör att det bildas små små "släpp" där vattnet inte längre har grepp om ytan, vilket minskar motståndet.
Hår på benen ger inte alls samma yta som fiskfjäll. Dessutom skulle det inte funka med den teorin, eftersom om luften släpper som vattnet gör med hajskinnsdräkten, bildas det turbulens vilket i sin tur medför massor av motstånd.
Det man vill åstadkomma är en linjär strömning över alla ytor. Dvs. att alla luftpartiklar följer framförvarandes bana då de passerar ett hinder. Hår på benen gör att detta blir väldigt svårt eftersom det blir så många böjar och riktningsändringar på ytan. Detta medför då att luften separerar (turbulens) och gör som den själv vill vilket i sin tur kräver energi som slutligen medför att cyklisten får jobba hårdare för att motverka denna energiförlust.
Nu har inte jag läst aerodynamik för cyklar o cyklister, så detta är en kvalificerad gissning. Jag har dock läst aerodynamik för flygplan på CPL nivå vilket gör att gissningen blir just kvalificerad, om någon nu skulle undra.
mvh/samme
[Ändrat av samme83 2002-11-21 kl 12:08]
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg