V-bromsproblem

Är en cykelteknisk amatör, som med viss möda lyckats ställa in och centrera mina nya frambromsklossar (bromsen är av typen v-broms) alldeles själv.

Allt funkar lysande förutom att bromsarna har börjat gnälla rätt högljutt när jag tar i lite grand. Varför gör de det och hur blir man av med det?

Hoppas nån kunnig har ett svar.

/fredrik
 
går över

hofflander; sa:
Allt funkar lysande förutom att bromsarna har börjat gnälla rätt högljutt när jag tar i lite grand. Varför gör de det och hur blir man av med det?
/fredrik

Nya V-bromsar tenderar att skrika, efter 20-30 mil brukar det upphöra.

Per
 
Assymetri

Om du vinklar klossarna lite grann, och då menar jag lite grann, så brukar det sluta låta. Då ska klossarna vara vinklade så att det är den främre delen på klossen som tar i först. Försöker visa med en liten figur:
I=fälgen
/= vänstra klossen
\=högra klossen

framåt
/I\
bakåt

Dock ska inte klossarna vara så mycket vinklade som man kan tro av figuren.
 
Tack!!

Äntligen fattar jag vad Crescent menade när de försökte förklara just detta med toe-in och "plogning" i sin icke helt pedagogiska manual.

Återstår bara att hitta insexnycklarna som ligger och skräpar nånstans. :)
 
Man kan lida en gummisnodd runt klossen baktill, så slipper man sitta och hålla ett kreditkort eller som jag har gjort tidigare, en bit från hylsnyckelsatsen, samtidigt som man skruvar dit klossen.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.