Berghaus Vulcan????

Hejsan!
Jag har funderat på att köpa en Berghaus Vulcan och undrar om det finns någon som kan något om den? Jag ska bära den på längre vandringar med relativt mycket packning..

Tack på förhand!
 
Berghaus Atlas

Har själv mycket goda erfarenheter av Vulcan och kan verkligen rekommendera den, men den har en del småbrister. Tex nedre öppningen/avdelningen som är alldeles för liten och har lite för svårhanterligt blixtlås, det faktum att locket är fast och inte går att höja och att sidfickorna sitter fast med dragkedja som går nedåt (de har en tendens att gå upp när de är tungt lastade). Däremot har man på den modell som heter Atlas åtgärdat dessa brister så skulle jag köpa ny Berghaus så skulle jag nog köpa den istället.
 
Ett bättre alternativ1

Skall du gå på långa vandringar med tung (över 25kg) packning är en ramryggsäck vida överlägsen de anatomiska ryggsäckarna. En nackdel med ramryggsäckar är att de är stela och därmed inte är lämpliga för klättring e.t.c.

Jag köpte en Norröna Hadeng La på 120 liter i somras efter att ha provat i princip alla ryggsäckar på den svenska marknanden. Ingen kom i närheten, i avseende av komfort med 30kg i ryggsäcken.

Skillnaden mellan typenrna ligger i avlastningen av tyngden. Ramryggsäckarna fördelar tyngden mycket bättre och vid en gräns kan de anatomiska ryggsäckarna inte fördela vikten mot höfterna, axlarna får då ta bördan.

Men o.k.allt beror på hur mycket man bör på. Under 25kg-30kg, då är de anatomiska ryggsäckarna bättre.
 
Bra val

lusth; sa:
Hejsan!
Jag har funderat på att köpa en Berghaus Vulcan och undrar om det finns någon som kan något om den? Jag ska bära den på längre vandringar med relativt mycket packning..

Tack på förhand!

Med det pris som finns på Recon så skulle jag nog vilja påstå att du får väldigt mycket för pengarna i jämförelse om du väljer en säck som Bergans eller Norröna, säckar i samma kvalitet till 1000 kr högre pris. Har själv en Vulcan och jag gillar att säcken är väldigt robust samt att man får ner en hel del. De stora 10-liters avtagbara fickorna (som naturligtvis följer med... helt gratis) gör att du kan få en mindre säck vid behov, använandet av dem som dagsturssäck slår väl förvisso användning av kompressionsfordralet till sovsäcken men inte mer. Precis som tidigare inlägg så kan man anmärka på att topplocket inte är höjbart... packningsmässigt skall man nog ändå få ner det mesta man vill ha med i en 100 liters säck utan att höja topplocket, man kanske skall titta på hur man packar då. Det sämsta med säcken är blixlåset i botten som är väldigt svårt att få upp om säcken är hårt packad, ett tips här kan vara att verkligen se till att HELA blixlåsen är uppdragen innan man börjar försöka dra ut t ex sovsäcken. Lycka till med ditt inköp!
 
Ett bättre alternativ?

1300; sa:
Skall du gå på långa vandringar med tung (över 25kg) packning är en ramryggsäck vida överlägsen de anatomiska ryggsäckarna. En nackdel med ramryggsäckar är att de är stela och därmed inte är lämpliga för klättring e.t.c.
-------------------------------------------------------
k l i p p
-------------------------------------------------------
Skillnaden mellan typenrna ligger i avlastningen av tyngden. Ramryggsäckarna fördelar tyngden mycket bättre och vid en gräns kan de anatomiska ryggsäckarna inte fördela vikten mot höfterna, axlarna får då ta bördan.

Hej Triac!
Jag har inte så speciellt stor erfarenhet av andra "anatomiska" säckar än Vulcan och jag skriver anatomisk inom citationstecken för att Vulcan brukar benämnas som "säck med integrerad ram". Det vill säga att den är betydligt stabilare än en typisk anatomisk säck/soft-pack.

Och visst finns det folk som transporterat mer än 25 kg i Vulcan/Trident. Och troligen görs det dagligen...

En annan fördel med Vulkan är att den saknar samma mängd justeringsmöjligheter som andra anatomiska säckar har - dessa system som tenderar att bli "självjusterande" under tung last.
(För de som ev inte vet så finns den i stället i olika, fasta rygglängder.)


/Ulf

PS
Mer finns att läsa i recensionsbanken.
DS
[Ändrat av ulf@programming-vb.net 2002-10-26 kl 17:19]
 
Re: Ett bättre alternativ?

[/QUOTE]

Hej Triac!
Jag har inte så speciellt stor erfarenhet av andra "anatomiska" säckar än Vulcan och jag skriver anatomisk inom citationstecken för att Vulcan brukar benämnas som "säck med integrerad ram". Det vill säga att den är betydligt stabilare än en typisk anatomisk säck/soft-pack.

Och visst finns det folk som transporterat mer än 25 kg i Vulcan/Trident. Och troligen görs det dagligen...

En annan fördel med Vulkan är att den saknar samma mängd justeringsmöjligheter som andra anatomiska säckar har - dessa system som tenderar att bli "självjusterande" under tung last.
(För de som ev inte vet så finns den i stället i olika, fasta rygglängder.)


/Ulf

PS
Mer finns att läsa i recensionsbanken.
DS
[Ändrat av ulf@programming-vb.net 2002-10-26 kl 17:19] [/QUOTE]

Precis som Ulf säger så skall man nog inte vara rädd för en vulcan/trident bara för att man skall bära tungt.. Pågarna på KJS dubblar väl 25kg med vapen å allt annat skit dom har i ryggorna.
 
Atlas istället?

Atlas är i princip en vidareutveckling av Vulcan där man fixat till en del barnsjukdomar. Av vad jag sett så har den "helt" ersatt Vulcan i Berghaus sortiment. Vulcan finns iallafall inte längre kvar i sortimentet. Rekommenderat pris för Atlas är 269,90 Euro. På något ställe i Tydelyskland så tar de ca 250 Euro men jag kommer inte ihåg var.

Lycka till med ryggsäcksvalet!
 
Berghaus Vulcan

Enligt kompis ska säcken vara vattentät eller rättare sagt regnsäker, vilket jag inte upplevde i somras.

Är tanken att Berghaus är regnsäker eller ska man komplettera med regnskydd ?

/Johnny
 
Re: Berghaus Vulcan

johnny76; sa:
Enligt kompis ska säcken vara vattentät eller rättare sagt regnsäker, vilket jag inte upplevde i somras.

Är tanken att Berghaus är regnsäker eller ska man komplettera med regnskydd ?

/Johnny

Det finns nog inga större ryggor som är regnsäkra. Köp en rulle plastsäckar för byggavfall och fordra säcken invändigt så kan du bada med den om du vill...

J
 
Berghaus vulcan - Atlas.

Hej
Har en Atlas sen 98 som jag släpade runt jorden då.
i regel mellan 35 och 40 gk packning (kläder, dykutrustning etc.) den har klarat bagage hantering etc.
Det är robusta ryggsäckar som tål en hel del. Fasta rygglängder gör det viktigt att prova ut säcken med vikt i (fyll den med ett par sovsäckar i botten och packa sedan 30kg telefonkataloger så blir det hyfsad normal viktfördelning) Det är inte säkert att reckomendationerna stämmer.
Jag är tex 176 men finner att den längsta rygglängden är bekvämast för mig. Säcken har en större tendens än ramsäckar att gunga från sida till sida men det finns spännor för detta. Man kan även tänka på hur man packar. Tunga grejer närmast kroppen så blir det mindre svängmassa.
Säcken har ju några på nacken och visst finns det bättre säckar på marknaden men frågan är om man som normalhajkare märker speciellt mycket skillnad.
Får man den till ett bra pris är det bara att slå till.
Här hittar du en annan recension gjord av min kusin;

http://www.nordesjo.com/uteplatsen/pryl_atlas.htm

mvh /esse
 
Köp Berghaus i London om ni kan

2700-3100 för en Vulcan låter väldigt dyrt, det är väl en gammal konstruktion? Ersättaren Atlas har ett rekommenderat pris på £160 i England, ca 2300-2350 kronor. Om ni tar en Ryan till London kan det vara värt att titta på ryggsäckar längs Ken High; Det är ju nästan så att ni får flygresan gratis för mellanskillnaden...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1
tanya Berghaus Vulcan Transportera 5
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Berghaus Vulcan/Atlas Transportera 15
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg Berghaus vulkan vs plce bergen Transportera 14
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
gmg Berghaus extreme Transportera 10
OBD Berghaus Atlas Transportera 14
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
LasseQ Berghaus eller Norrøna? Transportera 26
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6
confieldx Billiga Berghaus Atlas Transportera 2
PaulPersson Berghaus bioflex och cyclops 3 Transportera 0
Northstar Berghaus vs Haglöfs Transportera 9
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
OBD Berghaus Atlas - cmmonline Transportera 9
Nimrodh Berghaus Atlas Transportera 16
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.