Sarek – Höstvandring, hemma igen

För två veckor sen kom jag hem från första Sarekvandringen. Tre underbara veckor med sol, snö och frost. Inte en enda människa under dom sista två veckorna, under första veckan bara några få längs Rapaselet. Vi har sett paradiset, och längtan kommer att stanna.

-------

I detta inlägg ska jag göra tre saker:

1) Tacka alla som hjälpte i förväg med goda råd här i forumet!!! Era allas tipps bidrog omfattande till att vandringen var så utterst lyckad.

2) Hänvisa på websidorna med kartor och (98) foton. Man delar ju gärna sina passioner... http://www.rapadalen.de. Kartor är även gegografisk index till foton, klick bara på stjärnorna.

3) Några synpunkter på färdvägen. Det blev lite längre, men ändå.

-------

Vägen till Aktse Harry Skarins gammaldags VW-buss som taxi, Lennart Länthas fyrhjulningen och båt funkade utmärkta – fyrhjulningen är en rolig upplevelse, men klä dig varm även om det inte är alltför kallt. Nackdelen är kanske att det är ont om tid att lämna vardagen bakom sig.

Norr om Skierffe Färdvägen som Grundsten beskriver är ganska lättgången, med ett undantag: Gierdogiesjtjåhkkås sluttning är brantare och blockigare. Vi gick på ca 1060 m ö h där det fanns tillräcklig vegetation, inledningsvis en bekväm ’hylla’.

Om man går norr om 1214 (istället för att gå mellan 1214 och 1078) öppnar sig en underbar utsikt mot Ålkatj och platån omkring Buovdajagåsj.

Men håll inte höjden och hamna i besvärlig terräng väster om 1274, vilket vi gjorde. Månlandskapet bakom ryggen tvinger ner ändå, passet öster om 1112 är bekvämare. 1080 och högre upp finns stenbranter. (Det var möjlig att slå upp tältet på en hylla över en 10 meters brant med vyn ner till Rapaselet högre upp, fantastisk. Hård vind nästa morgonen lärde oss att ställen var lite exponerad, men tältet klarade bra. Det var tydligen svårare för oss än för tältet att stå där. Ändå sökte vi skyyd i Lulep Vassjajågåsjs ravin, där det ochså fanns tältmöglighet (ca 1040 m ö h) med vattenfall på andra sidan jåkken, vadställe några 50 meter österut. Det blev vilodag där.)

Nedstigningen längs renvaktarstugan är rejält lättgången och en underbar upplevelse, gåendet mellan kalfjället däruppe och växligheten därnere, fina vyer och bäcken (i vilken vi helt enkelt måste bada och ligga i solen efteråt :) ).

Rapaselet Tyvärr sökte vi oss inte ner till älvstranden, vi följde stigen istället. Men att gå drekt vid älvstranden lär vara mycket enklare att gå, med bättre kontakt till själva selet. Var lämnar man stigen bäst och går längs stranden?

Snavavagge – Pielaslätten Passagen är brant och delvis blockig. Tur att det var strålande väder, i dimma och regn skulle jag helst inte går där för första gången. I förväg hade jad hört ”det är inget problem alls, det finns ju stig”. Stämmer. Men som stig är det... spännande.

Ahkavagge Det är möjligt att tälta förvånansvärd hög, upp till sidobäcken från dalen mellan Axel Hambergs topp och Skårvatjåhkka. På väg till sjön 1410 är det kanske bättre att gå längs glaciären (eller på själva glacären, beroende på utrustningen). Blockmarken högre upp i AHTs sluttning tillhör till den mer obehagliga.

Jågåsjgaskajiegna Paradiset. Den stora vita platån över vilken Ähpar, Skoarkki och Bielloriehppemassivet tornar tillhör dom mest imponerade passager vi upplevde. Enkelt att gå där (smältvattenbäckar var frysna), snövädret stoppade bakom Kanalberget och AHT. Blå himmel över öss och snöväder runtomkring...

Nedstigningen till Tielmaplatån Möjlig öster om snöfältet vilket finns på karten men fanns inte efter årets sommar. Desto vidare österut, desto enklare.

Dielmajavrasj – Sarvesvagge Nedstigningen är möjlig en aning norr om västra näsan av Tielmaplatån. Svårt, men utan denna nedstigning vore det svårt att besöka Tielmaplatån och amn ska inte forcera Tielmavadet eller Sarvesjåkk. Och det lönar sig! Vyn ner till Rapaselet och till Bielloriehppe på andra sidan dalen i kvällsljuset - jag har inga ord att beskriva vad inte bara ögonen ser. Nere i dalen är det ochså interessant att besöka Ridanjunjesjågåsjs kanjon.

Västra Sarvesvagge – Njoatsosvagge Gå runt Tjågnårisvarasj eller öster om 1207? Vi gick upp, inte alltför ansträngande och fina vyer, inte bara till Padjelanta, ochså ner till Njoatsosvagges pass. Fascinerande landskap uppifrån.

Njoatsosvagge – Jiegnavagge På kvällen innan uppstigningen såg den mycket svår ut, men det är faktiskt bara svettdrivande (eller skulle har varit det om det inte var rejäla minusgrader och 15 cm nysnö däruppe – så blev det låååångsam uppstigning för att inte svettas.) Varianten rekommenderas: Man kan besöka Sarvesvagge, Njoatsosvagge och Jiegnavagge / Luohttolahko på en gång.

Luohttolahko Otrolig skön: vyn Jiegnavagges pass – Pårte, Sveonius glaciär och den på samma tiden alpina och fria känslan. Tältmögligheterna: inte alltfär många. Vi valde att tälta öster om Luohttojavrre nära bäckens mynning i sjön. Denna ställe är lätt att hitta. Normalt rekommenderas sjön 1244; vi passerade norr om denna men kunde inte kolla beroende på snön som låg kvar där.

Lullihajavrre och passet söder om Lullihatjåhkkå Gå helst inte söder om sjön, norrsidan verkar enklare. På södra sidan klättrar man mellan småglaciär och vattnet. Uppstigningen är mycket obehagligt, stora lösa stenar i brant teräng, dolda under nysnö... Själva passet är dock imponerande, och gläciärvandringen på andra sidan enkel och givande. Det fanns stora tvärsprickor i övre delen (bara några få och väl synliga när vi var där, snön hade inte hunnit övertäcka dom), stora glaciärbrunnar nere, djupa smältvattenbäckar. Tältplatser finns på bara några 30 meters avstand från glaciären rakt söder om glaciärjåkken. Stenöknen, men ochså småstenar för tältet.

Vajggantjåhkkås nordvästlig sluttning Videsnår, delvis svårforcerad. Nästa gången skulle jag hålla mig högre än 950 eller strax invid ravinens kant. Att närma sig Rapadalen därifrån är ändå lönande.

Rapadalen mellan Gådokvagge och Litnokstugan överraskande lättgången även där. Södra grenen av Rapaälven var torrlagd. Bekvämare kunde det inte ha varit. Ju närmare man kommer till Litnokstugan, desto tydligare är dessutom stigen längs älven. Den fortsätter vidare österut till Laitauredeltat. Vi avvek dock och vände oss uppåt på Tjahkkeli – är det möjligt att gå längs dess fot i deltan?

Tjahkkeli Uppstigningen från västra sidan sker längs kammen och är brant, men enkelt – om man kommer nedifrån, vill säga. Vid nedstigningen på östra sidan visste vi inte ställen där det är möjligt att komma ner (det fanns flera alternativer, men inte synliga uppifrån). Därför valde vi att gå ner på sydvästsluttningen (ner till 960 m, håll höjden (viktig) österut i brant och delvis blockig terräng, innan det är möjligt att tar sig ner till skogslandet. Själva granskogen är lättforcerad). På toppplatån finns tältmöjlighet 20 meter över sjön söder om 1162.

-------

Jag saknar ord vilka beskriver hur intensiv upplevelsen har varit, därför avstar jag helt.

Lukas

-------

P.S. Jag ber om förlåtelse för felstavningar och syntax- samt grammatikfel.
 
Aaaargh...

Nu blev jag rejält avundsjuk... ;-)

Det låter som om ni haft en riktig kanontur.

Det bekräftas ju ytterligare när man tittar på kartor och bilder. De får helt klart inspirera till någon framtida tur.
 
Håller med föregående talare

En helmysig tur! Man blir grymt avundsjuk! Själv lider jag för närvarande av en fruktansvärd Sarek-abstinens (Ingen vandring i år):(
Men nästa sensommar/höst ska jag upp igen, troligtvis tillsammans med dottern. Staloluokta-Smaila(skarja)-Akka är en ide. Återkommer säkert i ämnet :)

///Claes http://fjallen.get.to/ ;)
 
Grattis till en tillsynes mycket lyckad tur! Sarek har visat sig i sin bästa skepnad för många i sommar och höst. Mycket seriöst att lämna så detaljerade kommentarer runt er färdväg som många säkert kan ha nytta av. Man börjar redan fundera på nästa års äventyr...

/Björn
 
Glaciärer

Tack tack! :)

Jag har fått privat epost med frågan hur vi tåg oss över glaciärer. Var det dumstristig, bara lättsinnigt eller OK? Vi forcerade dom med bara stegjärn och två teleskopstavar. Betr riskbedömningen:

Jågåjgaskajiegna Det fanns bara 2/3 cm nysnö på isen, vi kunde 'läsa' isens struktur. Problemet var att smältvattenbäckar och pölar var frysna, men inte alltid ner till själva glaciären. Det hände att vi stod i isvattnet med ena benen, men inte alltför ofta. Sprickor fanns inte alls där vi gick.

Bårddejiegna Den var lite annorlunda, upp till 10 cm nysnö och tvärsprickor i övre delen, väl synliga. Men det var möjlig att gå runt, och med teleskopstavar lärde vi oss att sprickor som var smålare än 5 cm var inte synliga, men större sprickor var det. Man kunde ana isens struktur under snön även i övre delar.

Jag betvivlar att det fanns stor risk (i nedre delen kunde vi läsa isen helt tydligt igen och gå runt glaciärbrunn och hoppa över sprickor och nedsiade smältvattenbäckar), men om noet skulle ha hänt så so hade vi inget nödutrustning.

Egentligen säger vi: ingen snö eller nästan ingen och vi går på glaciären, annars inte. Bårddejiegna lag mellan denna alternativ, det skulle kanske har varit bättre att inte gå där. Men vi gjorde - nedstigningen på andra sidan i mycket mer snö och obehaglig lösa stora block dolda bakom snön bedömde vi att vara farligare. Och vi var på väg österut...

Vad gör man om man är två och tänker att under vissa omständigheter använda glaciär? Alltid svårt att fatta beslut. Det var enklare sista året, Pyramidenglaciär och Tarfalaglaciär helt barsmältad. Men isyxor skulle ha varit bättre än teleskopstavar på Pyramidenglaciär, risken att halka fanns ju, den är ganska brant. Jag skulle inte göra så där igen. Kanske det blir dags för STFs glaciärkurs, säkringsteknik etc. Vikten speler ochså en roll...

Kursen bara om jag hinner under kommande året, jag har ju familjen och bara sex veckor semester. Kanske det blir bara en vecka i Natuskyddsföreningens Aktsestuga med hela familjen samt småbarn och västkust efteråt, men längtan...

Lukas
 
Lukas:

gratulerar till en härlig tur och en mycket bra, grundlig och snygg dokumentation! Super!

Dessutom behärskar Du svenska sprâket bättre en bâde en och annan svensk, sâ Du behöver inte be om ursäkt, för allt i världen!

Med vänliga hälsningar / Mats
 
Avundsjuk!!!

En sån där tur skulle jag oxå gjort om bara... :)

Jäkligt bra bilder. Den sista bilden är ju lite rolig symbolik i...

/Håkan
 
Också avis....

En sådan resa gör jag säkert någon gång, fast jag helst av allt vandrar där fiske kan bedrivas också..
Men frågan min är hur var djurlivet??
Såg ni något djurliv förutom fåglar??
Det är jag nyfiken på...

Till sist kan jag hålla med om att bilderna är kanon..
Så otroligt vackert och som du själv säger- obeskrivbart med ord... Har själv varit med om vyer som ej går att beskriva...

Tack

Henka.
 
Djurlivet

Förutom renarna såg vi några älgar förstås (inte i Rapadalen roligtvis, men i Sarvesvagges mellersta och västliga delar samt i Gådokvagge), och två stycken järv (vid båda sidor av Jiegnavagge, kanske det var samma djuret, som gav sig iväg i hög fart över snötäcket under två dar i följd).

Betr fåglar var örnen over Tjahkkeli mest imponerande, men svanar i Rapadalen bidrog till en härlig kväll nära Rapaselet ochså.

"Den sista bilden är ju lite rolig symbolik i..." ;)

Lukas
 
Re: panorama

dako; sa:
hur har du fått till panorama-fotona?
Hej Daniel,

panorama-fotona är digitalt monterade (http://www.panoramafactory.com/). Om jag hinner att göra det manuellt och inte med default settings kan det blir bättre, men programmet gör även ett bra jobb med 'automatik' påslagen.

Ett problem är att ljuset stämmer inte alltid om jag monterar horisontala bilder, med vertikalar funkar det mycket bättre - på några bilder blir t ex himlens blå mörkare nära utkanten än i centrala delen. I sammansättningen blir det oregelbundet, jag måste 'abwedeln' (?) med Photoshop.

(t ex: vertikal utgångsmaterial: http://www.rapadalen.de/del06/pages/6.htm,
horisontal material:
http://www.rapadalen.de/del08/pages/2.htm, problemet är tydligast här; även: http://www.rapadalen.de/del02/pages/1.htm.)

mvh Lukas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
szvinto Höstvandring i Sarek Fjällvandring 10
tbergman Optimal tid för höstvandring i Sarek? Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.