Hjälm till flera aktiviteter

Jag är nog lite tveksam till positiva svar på detta, men jag kan ju alltid fråga:

Har ni erfarenhet av någon hjälm som inte är olämplig till dessa aktiviter

* Klättring (viktigast, den bör ha fästen för pannlampa)
* Cykling
* Alpina skidturer

Märk ordvalet "inte olämplig". Den behöver inte vara optimal för aktiviteten, men inte heller direkt olämplig. Jag vet att Petzl har en klätterhjälm Meteor som folk använder vid cykling också. Men den gör väl knappast någon nytta i skidbacken? Finns det nån annan ?

/Dumsnål?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Varför kompromissa?

Din signatur är väl ganska passande i detta fall ;-)
Jag tycker det är dumt att kompromissa på en sådan säkerhetsdetalj såsom hjälm. En hjälm är ju utformad speciellt för ändamålet som den ska användas till.

Klätterhjälm låter ju som det minst ooptimala. Själv skulle jag nog åtminstone använda en riktig cykelhjälm vid cyklin då den har lite mer skydd för nacken än en klätterhjälm.

/Henrik

Pro tech

Jag kör med en Pro Tech skate hjälm, inte bäst på nått men fungear för cykling, forspaddling, skidåkning och klättring...

Jag är skeptisk till kompromissande själv, men.. Pengar pengar.

En aktivitet som inte utövas så väldigt ofta tycker jag är problematisk i utrustningsväg. Det känns dyrt att köpa t ex en störtloppskruka om den inte används så ofta. Därför vore det bra med en hjälm som är bra på sin grej (t ex klättring) men fortfarande inte är helt dålig i skidbacken. När jag nu ändå ska köpa en klätterhjälm så kan de vara en idé att tänka på detta.

Nja, det blir nog svårt att hitta en dylik hjälm. Man får väl hyra vid enstaka tillfällen.

Klassiska klätterhjälmar lär vara rätt odugliga till annat än just klättring. De är gjorda för att skydda mot grejor som trillar ner i skallen på en, punkt slut.

Sen finns en ny generation klätterhjälmar, t ex Petzl Meteor, som påminner om cykelhjälmar och nog funkar lite mer allround, även om de bara är godkända för just klättring. Själv har jag skaffat en Black Diamond Hemisphere för klättring, eftersom den ser ut att ge vettigt skydd även vid fall. Kolla även hjälmtrådar under klättring.

/ Lennart

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips