Förklaring?
ipg289h; sa:
Det var ren nyfikenhet fr min sida, och jag är fortfarande lite undrande. Inte minst för att slitaget uttrycks i timmar tills kedjan är 0,8% längre. Den relativa styrkan borde väl framgå, ju fler timmar desto slitstarkare resp ju färre desto klenare. 37-44 t för Durace tycker jag låter lite, mot bakgrund av att den andra sidan du referrerar till anger 0,5% som rekommendation för byte.
och
Nils-Åke; sa:
Sen måste jag nog på samma sätt som Per ställa mig undrande till vilka krafter som får en kedja att under ideal förhållanden bli slut på 20 h
-Åke
Jag ser det
inte som min uppgift att försvara Tours tester eller deras testmetoder.
Det bästa är om ni MAILar direkt till tidningen och ber dem förklara sig. Tour finns på webben:
http://www.tour-magazin.de
Att sedan timmarna i testet
inte direkt går att översätt till timmar i verkligheten är
inte underligt eller konstigt på något som hellst sätt.
Det är
mycket vanligt att olika former av tester bedrivs i en
accelererad miljö. Detta gäller speciellt tester i slitstyrka, utmattning osv.
Att man gör på det sättet beror självklart på tid, som ofta är lika med pengar.
Görs det accelererade testet på rätt sätt så går det att översätta de relativa förhållandena från testet till verkligheten.
Detta gör att den relativa skillnaden består, även om verkligheten är blötare och lerigare än test-miljön.
Det betyder att om kedjetestet i Tour är bra gjort så är skillnaden mellan de testade HG-kedjorna mindre än 20% oavsett om man använder dem på sommaren eller vintern eller på östkusten eller västkusten.
Att påstå att en DA-kedja håller tre ggr längre än HG70 verkar alltså 'optimistiskt' i överkant.
För mig är accelererade tester inget främmande begrepp, jag har jobbat som testingenjör. Om det behövs ytterligare förklaringar så finns det säkert många siter på webben som förklarar det.
Att man i Tour-testet har valt gränsen 0,8% är inte heller något man behöver oro sig över.
Det beror med all säkerhet på att 0,8% är lättare att mäta än 0,5%. Men det spelar alltså ingen roll i praktiken.
Men om ni inte litar på Tour-testet så är mitt förslag att ni gör ert eget test.
Att använda olika kedjor vid olika tillfällen och sedan försöka dra några slutsatser av det ger inte rättvisa resultat.
Istället så föreslår jag att ni sätter ihop en hel kedja av två, eller fler, olika kedjor.
Tex en HG-73 och en DA-kedja.
Kör sedan till 12" DA kedje-delen mäter 12"+1/16".
Mäter då HG-73 kedje-delen 12"+3/16"?
Om man vill betala mer för att ha en blank kedja så skall man självklart göra det.
Men priset på kedjan verkar ha
väldigt lite med livslängden för den att göra.
Själv så använder jag flera olika HG-kedjor på mina cyklar. På mina blanka 'fincyklar' så har jag den blanka DA-kedjan. Men jag har även enklare HG-kedjor på andra cyklar. De skillnader i livslängd som jag har märkt beror
enbart på yttre faktorer.
Dvs
Nov tom Mars sliter c:a tre ggr mer än resten av året
/Håkan