Egna konstruktioner?

Derek Hutchinson, en av kajakguru:arna(?), skriver att en av tjusningarna med kajaking är att göra egna konstruktioner och inte bara köpa allt färdigt. (Tror det var han som sa det, men det spelar mindre roll...)

Vad har ni gjort för egna saker till kajaken eller paddlandet?

Jag är övertygad om att det vimlar av fiffiga små tips, som det vore kul att få läsa om!
Det behöver ju inte röra sej om ren ingenjörskonst, kanske bara om hur man använder köpe-saker på nya, finurliga sätt.
Någonstans läste jag att "Varje sak man tar med sej, bör ha minst två användningsområden!" En kul utmaning, som jag själv försöker ta fasta på!
Det är mentalt stimulerande även att fnula lite ibland, eller hur?..

Strmbrg,
 
A-men Djiisass...

Är det INGEN som har nåt att komma med?
INGEN enda som har något bra tips att dela med sej av?
KÖPER ni bara en massa grejor, helt utan att tänka ut några enda konstruktioner eller lösningar på egen hand??

Fy sjutton vad trist! Jag tror jag lessnar på den här sajten ett tag.

Tjohej!
Strmbrg,
 
Ett litet bidrag

På Biltema hittade jag en liten spegelknapp, vidvinklig sådan.
På Ikea kan man hitta kardborreband att bunta kablar med. 3 st/förp för en femma.
Ta bort den självhäftande tapen på knappen, lägg på smältlim och tryck dit kardborrebandet. Akta fingrarna för det är hett.
När det svalnat kan man fästa spegeln på paddeln eller på armen och så har man en liten men dock backspegel.
Man får trots litenheten och vidvinkeln en möjlighet att kolla vad som händer bakom ryggen utan att behöva vrida nacken ur led.
 
Svanspåse

Vilket tjat om egna uppfinningar! OK, till årets paddling fixade jag en svanspåse. Vad är nu detta? Jo en torrsäck som passar allra längst bak i akterstäven. Köpte en Ortlieb-torrsäck på 22 liter och sydde in den så att den blev strutformad. Tätade sönmmen med Liquiseam. I denna påse knölar jag ner sovsäcken och trycker den längst bak i kajaken. Optimalt utnyttjande av utrymmet.

Det är möjligt att det finns färdiga strutformade påsar. De enda som jag har sett som varit koniska har varit gjorda för skottlösa kajaker och alldeles för stora för en sovsäck.

Peter
 
fixa sitsen

Ett tips för regniga dagar. Kanske inte någon uppfinning direkt, men ett kul pyssel är det.

Jag köpte i våras en begagnad Badarka Explorer. Kajaken går underbart med lite packning i, men sitsen var det obekvämaste jag suttit i på länge. Liggunderlag var liksom inget alternativ så det fick bli att skära bort och plasta en ny.

Lite orolig som man är kollade jag med Reidar på Marstrandskajaker hur man bär sig åt. Tricket stavas fogskum. Jag skar bort de irriterande delarna på sitsen, dvs det mesta av själva sittytan, med ett höghastighetsverktyg. Mot botten sprutade jag sedan fogskum i ett tunnt lager. Det sväller. Om man lägger ett tjockt lager så blir det ganska stora porer i skummet och det blir besvärligt att forma. När fugskummet stelnat är det bara att plocka fram kniven och börjar karva. Ev skedkniv kan bara bra för att få fram rätt rundad form. Det är lite pyssel att få en bra form så man får provsitta många gånger. Om man skär för djupt är det bara att lägga på lite nytt skum.

När jag var nöjd med formen så lade jag på ett tunt lager spackel, PP100, för att förhindra all plasten rinner ner i skummet. Spacklet slipas och sedan lägger man på plast armerat med några lager glasfiber. Det är nog bra att få lite överlapp mot det som är kvar av den gamla sitsen. För att få en skönare yta slipade jag plasten lite och lade på Gelcoatfiller som jag också slipade en del. Ok, det blir vitt men det funkar.

Än så länge är jag inte helt nöjd så jag skall slipa ner lite till och tejpa fast liggunderlag på lämpliga ställen. Nästa projekt blir nog att plocka bort det gammalmodiga fotstödet och montera in keepers, om man nu kan köpa sådana någonstans.

/Stefan
 
Istället för att karva med kniv borde det väl gå att sätta sig direkt i skummet och vänta på att det stelnar. Voila! Perfekt passform.
 
Man kanske kunde göra ett inversarsle?

Kul att det börjar lossna!
Jag tror att det här kan bli som med snöbollseffekten:
Fler och fler inspireras av vad andra tänkt och gjort.
I sinom tid, har vi då det fullständiga sammelsuriumet av genialiteter, tok-tankar och vardagstips, som dundrar ner för kunskapens och intellektets branta utförsbacke, för att slutligen krossas mot verklighetens bistra mur av massiv "Nä, det kan aldrig funka-betong!"
:-D

Nå, skulle man kunna tänka sej att tillverka den perfekta sitsen genom att bara sätta sej ner och sitta still?
Skall man sätta sej i sand? Om man sätter sej "hårt" mot Frigolit, kanske?
Alltså, något underlag som ger efter för kroppens eländiga men dock signatur, men som inte återtar sin ursprungliga form efter terminus upplyftande.
Sedan gjuter man en invers i matrisen, varefter man gjuter slutsitsen i inversen.
-Vilka material kan tjäna som matris för detta ända(!)-mål?

Strmbrg,
 
Vilda saker...........

Här är några idéer om olika kajak konstruktioner som jag fått när jag suttit i kajaken och filosoferat inte alltid så praktiska men kul.

I. Skedda i fören och akter på samma gång vilka möjligheter till fin trimning!
II. Liten kajaksport lucka på kapellet för att lätt nå saker utan att ta av kapell går utmärkt att pumpa igenom.(det har tydligen fler kommit på för i ett nummer av SEA KAYAKER beskrivs utförligt hur man ska gå tillväga).
III. Däckslucka till knäbox. Finns redan på någon kajak har jag sett.
IV. Roderskädda – en skädda som går att svänga någon centimeter.
V. Vikinga roder som sitter på sidan av kajaken det blir ju att släproder som kanske har en bra verkan när det sitter mer centralt och mer i vattnet.
VI. Såg en märklig detalj på en större Engelsk roddbåt en lång stör som utgick från aktern i vatten linjen kanske för kursstabiliteten som en bakomliggande skädda typ. Kanske det skulle funka på en kajak om den gick att dra in i skrovet i en störbox och tillverkad i något starkt flexibelt material. Kanske det har positiva egenskaper som en förlängd köllinje med större fart och lyft.
VII. Bärplans platta i aktern som går att reglera så att akterns läge i vattnet går att ändra. Kanske något för kajaker som sätter sej på baken vid en viss fart.
VIII. En tub i framkanten av sittbrunnen som leder ner i kajaken och har en lins på botten av kajaken så att man kan se undervattens livet.
Det här var några vilda idéer som jag fått.

Med vänlig hälsning Bengt http://www.paddla.net
 
Vågbrytare

En bra grej som jag använt länge men som jag aldrig läst om här på Utsidan är att ha en vågbrytare framför sittbrunnen.
Jag har gjort min genom att såga itu ett 3tums avloppsrör (30-40 cm långt) på längden. En ände på varje del snedkapas i ca 60 gr vinkel.
Sedan tejpar man ihop de snedkapade ändarna med silvertejp.
Vågbrytaren tejpas fast strax framför kompassen.
Den bryter förstås inte alla vågor men man slipper bra mycket sprut och stänk. En enkel, billig sak som gör mycket nytta.

Jag läste ett nyhetsbrev från firman som tillverkar WEST- epoxi. Där beskrevs ett sätt att göra en formgjuten sits, jag minns inte exakt hur det skulle gå till men man skulle blanda till en trögflytande smet av snabbhärdande epoxi och microballonger och hälla smeten i en plastpåse.
Man lägger påsen i kanoten och sätter sig på den så att
smeten formar sig efter baken.
Jag tror inte att man behöver sitta kvar tills det har härdat.
Man kanske måste ha en ram runt påsen för att den inte ska tryckas ut för mycket i kanterna.


MVH Pär Lindén
 
Formgjutna sitsar

tycker jag inte om.
Visst, dom är sköna en liten stund men när man blir varm i rumpan och kanske lite blöt av svett, kondens och vatten så blir det otäckt tätt att sitta. Man riktigt känner hur vävnaderna luckras upp, blir vita och skrynkliga. Och ryggen börjar värka.
I många hundra år har människor suttit på träbänkar, pallar och pinnstolar av trä. Det går att sitta på en vanlig gammal pinnstol mycket längre och skönare än att sitta i en mjukstoppad fåtölj.
Jag har sitsar av trä i mina kajaker (utom i forskajaken och i min gamla tvåmanspråm, tyvärr) och sitter mycket bra. En enkel böjd form som ger lite stöd. Luftigt och bra. Vill jag sitta lite mjukare så lägger jag på en tunn bit liggunderlag.
För övrigt så belastas ländkotorna L4 och L5 8 gånger mer när man sitter än när man står eller ligger. Det kan betyda att man ska se till att sitta bra med svank och försöka avlasta ryggen så mycket som möjligt.
Så för min del fortsätter jag med träsitsar.
 
Att dra upp kajaken på en klippa har inte alltid funkat bra för mig, fick ett tips som jag måste prova. Ta två små fendrar, knyt ihop dessa och sen kan du rulla upp kajaken på klippan, förhoppningsvis utan att skada skrovet.
 
Fendrar, vattenflaskor mm

Klor behöver man emellanåt hemma för att göra rent i vasken och fjölen mm.Dessa lätta och starka 1,5 l flaskor har handtag och ändras därför lätt till vattenflaskor och fendrar samt upprullningsrullar.
Se 3 användningsområden på en gång!
Kanotseglet och masten fungerar utmärkt som bivactak.
Med sidosvärd blir det förvisso tyngre att paddla men väl lättare att segla.
Sidosvärdsgrejen kan lätt utökas med hjul och sadeljord så har man en kanotvagn! Sätt bara handtag på däcket för och akter ut, de kan dubbelanvändas förutom att dra/bära i för tillläggning.

Go paddeltur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ekke Montera egna dackslinor? Paddling allmänt 2
jaketoad Göra egna pogisar Paddling allmänt 2
Ottoan Kanotfiske+egena konstruktioner Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.