vandra med hund

jag och några kompisar ska prova på fjällvandring om ett par veckor. vi ska fem dagar till helags/sylarna-området.
eftersom vi kommer ha med en hund, en springertik, undrar jag om någon vet vad det finns för regler angående koppeltvång (hon springer aldrig längre än 25 meter från oss) och vistelse i raststugor i området?
behöver hunden en "sovsäck"?
var får man tag på en klövjeväska?
behöver hon träna innan på något speciellt utom att ha klövjeväska på sig? normalt springer hon lös i skogen en timme om dagen samt runt på gården ett par timmar.
tack på förhand!

Hej

Talar lite om egna erfarenheter av hund. Informellt sett så gäller "koppeltvång", det finns trots detta delade meningar om detta. Läser du jaktlagens 6 § så talas det bara om att hunden skall hållas under viss tillsyn osv. Man hänvisar till att regeringen kan utfärda andra bestämmelser. Detta gör man i Jaktförordningen. I dess 19 § talas inte heller där om något direkt "koppeltvång". Däremot säger man att Länsstyrelsen kan utfärda sådana bestämmelser. Mycket kortfattat blir slutsatsen att något generellt koppeltvång inte finns, däremot måste man kolla upp lokala bestämmelser. Varför påstår jag då att det informellt sett finns ett koppeltvång. Jo, många tolkar jaktlagen/förordningen på det sättet att ingen hund är 100-procentigt pålitlig (?) och därmed kan inte ägaren sägas ha sådan tillsyn och kontroll att hunden inte ofredar vilt. Observera att detta INTE är min tolkning.
För min egen del har jag en blandras collie/bordercollie. Jag har honom i princip alltid lös. Han springer inte efter vare sig vilt, cyklister, mopeder eller bryr sig om människor. Såvida jag inte "ger honom tillstånd". Men, ett stooort MEN, om någon påpekar att hunden skall vara kopplad så tar jag ingen diskussion om detta utan kopplar upp honom. Det leder ofta inte till något med en diskussion, mer än att man blir irriterad på varandras åsikter.
Vad jag vill säga med detta är; Hade jag varit som dig, om jag vet att jag har bra kontroll på hunden, så skulle jag låta voffen gå lös. Var dock beredd på att du kan få påpekanden av andra på fjället. Respektera att det finns folk som tycker det känns obehagligt med lösa hundar.
Så hade iaf jag gjort.
Näää...hundar behöver inga sovsäckar...:) Den har dom redan med sig. Klövjeväskor har jag inte så bra koll på men det är bara att söka på nätet.

Vad gäller stugor så är den generella regeln att hundar hålls utanför. Oftast inte något problem...om man nu inte har en mörkrädd hund.....

Lycka till
Per

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag tycker att man generellt kan säga att det finns ett koppeltvång. Dock behöver "kopplet" inte vara synligt utan har hundföraren fullständig kontroll på sin hund är det ett koppel i sig. Precis som Per skrev är det dock inte så lätt, speciellt inte om hunden är intresserad av vilt. Hundföraren är ju alltid ansvarig för sin hund, men sålänge man inte stör andra eller naturen tycker jag det är ok att ha hunden lös...

Klövjeväskor:

http://www.bjorkis.com
http://www.sundpro.se
http://www.zoo-ma-in.se

Även odal/lantmännen brukar ha en typ av klövjeväska.

MVH // Mattias

Tackar för tipset Patric...tycker dock att debatten mest handlade om de stackars lämmlarnas öde. Personligen har jag inte ens tänkt tanken att äta dom små rackarna.....och ännu mindre efter att ha läst vissa av inläggen...bläää.

P

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips