Bättre ryggstöd i Point!?

Det ryggstöd som monteras i Point-kajakerna, är ganska smalt, kanske 8-9 cm. Dessutom med bara några mm stoppning. Det betyder att belastningen koncentreras till en smal yta av ryggen, med större risk för nervpåfrestningar och högre tryck på blodkärlen.
(Oj! Han måste nog va' nå'slax dåcktår, n'där Strmbrg :))
Jag har sett att det säljs ganska så breda, rejäla ryggstöd (Kajaksport?) som dessutom regleras med kardborreband istället för svåråtkomliga spännbandslås.

Men va-fan, 4-500 spänn!! Man borde kunna använda två liggunderlagsbitar av bra, kompakt kvalité. Dessa laminerar man ihop med en tunn, lätt flexande plywood emellan. Eller kanske en väl vald bit plexi...

Vad säger ni andra ägare av Pointar och dyliknande?

Strmbrg,

Ryggstödet, så gör jag...

Jag har (eller hade) säkert samma bekymmer som du, dvs en värkande rygg efter ett par timmar i kajaken.

Jag gjorde en ganska enkel modifiering, jag skar till tre st, 25-30 cm långa och ca 10 cm breda, remsor från ett vanligt liggunderlag (10 mm tjockt). Dessa tejpade jag sedan fast mot kanten av sittbrunnen med vanligt silvertejp. Efter detta mkt enkla grepp så har jag inga som helst bekymmer längre.

Ganska simpel lösning, men effektiv :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sjysst "Less-is-more-svar"!

Sånt gillar jag!

Ofta är lösningen simplare än problemet!
Men, har du BARA sargfodringen nu? Eller kombinerar du med vanligt ryggstöd?

Strmbrg,

Hellu igen,
jag kombinerar faktiskt, jag har spänt upp det medföljda så mycket som det går. Kombinationen standard/liggunderlag är perfekt tycker jag.

Lycka till! :)

Jag föll till föga...

...för kommersens lockelser häromdan:
Jag hade fått för mej att Kajaksports ryggstöd kostade närmare 500 spänn. Det kostade dock "bara" 370, så jag schlog te på'at!

Ibland ids man inte meka själv, förtappad som man är.

Strmbrg,

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips