Tälta i åskväder?

CrossM; sa:
Innebär ett uppsatt tält någon ökad risk för nedslag? Eller spelar det ingen roll?
Ja du Dunder Klumpen vad tror du om det här??
Uppe på kala kullen (utan träd)...tja finns nog risk för en tok urladdning rakt ner i tältet!
Inne i djupa skogen Allan (med massor av träd)....kanske lite mindre risk för att han där uppe ska pricka rätt!

Mvh
mattias:)
 
norpan_; sa:
CrossM; sa:
Innebär ett uppsatt tält någon ökad risk för nedslag? Eller spelar det ingen roll?
Ja du Dunder Klumpen vad tror du om det här??
Uppe på kala kullen (utan träd)...tja finns nog risk för en tok urladdning rakt ner i tältet!
Inne i djupa skogen Allan (med massor av träd)....kanske lite mindre risk för att han där uppe ska pricka rätt!

Mvh
mattias:)


Jo, naturligtvis...
 
Faraday's bur...

menar du? Borde inte de metalltrådarna vara ganska tjocka?
Och borde inte nätet vara ganska finmaskigt?
Och borde inte nätet omsluta hela tältet?

Det blir nog ett ganska tungt tält.

/Håakn
 
Faraday

Jepp, precis som en bil.

Hmmm jo hela tältet, är inte säker på hur "kraftigt" nätet behöver vara. Har för mej att jag har läst om det där nonstans. Har sett experoment där man står i en metallbur.
 
Det behöver vara ganska feta metalltrådar för att de inte ska brännas rakt av. Strömstyrkan hos en blixt är stor alltså bli effekten (P = U*I) stor och för att kunna leda bort det utan att man smälter sönder ledaren krävs en icke försumbar diameter på tråden (tänk cm) i tältduken...

Det verkar som sagt ganska tungt.
 
Där sitter man med sitt tält...

med fina koppartrådar i väven och BAM! hela tältet löses upp i tomma intet eftersom trådarna brinner av.

Att sova i tält under åska torde i alla fall vara säkrare än att stå upp på samma plats.
Nu är inte jag åskforskare, men jag misstänker att strömmen hellre går genom aluminiumbågarna ner i marken än genom en människa som ligger på cellplast.
Men man riskerar förmodligen skador av lufttryck och ljud ändå.

Trådtjocklek:
om du skall ha samma ledande tvärsnitt i tältduken som på en bil så tvingas du ju göra tältduken tjock som bilplåt. Enkel matte.
[Ändrat av Nordesjo 2002-07-16 kl 16:37]
 
Re: Där sitter man med sitt tält...

Nordesjo; sa:
med fina koppartrådar i väven och BAM! hela tältet löses upp i tomma intet eftersom trådarna brinner av.

Att sova i tält under åska torde i alla fall vara säkrare än att stå upp på samma plats.
Nu är inte jag åskforskare, men jag misstänker att strömmen hellre går genom aluminiumbågarna ner i marken än genom en människa som ligger på cellplast.
Men man riskerar förmodligen skador av lufttryck och ljud ändå.

Pax att inte vara förste försöksperson till ett dylikt experiment. Jag misstänker att endast avsaknad av ett äpple i munnen skulle skilja en från en nygrillad julgris.
[Ändrat av dave1 2002-07-16 kl 17:40]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.