Bogesringslina på VKV Måsen

Bogseringslina på VKV Måsen

Är det någon Måsen-ägare som har fixat en bogseringslina på sin kajak? Alltså en lina som man kan bogsera andra med? Själv har jag satt dit en, men den fungerade inte så bra som jag hade tänkt. Själva bogseringen gick bra (även om linan sitter fast i kajaken och inte runt midjan på paddlaren), men problemet var att koppla i och ur linan medan vågorna slår. Änden måste alltså gå lätt att nå från sittbrunnen, och helst inte trassla in sig för mycket i roderlinorna.

Peter

Bogserlinan bör nog sitta på dig

Jag vill nog avråda dig från att bogsera med linan fäst i kajakens akter. Det blir problem (som du redan upptäckt) med att lossa den, när det behövs. Och ibland behövs det väldigt kvickt... Dessutom är det avsevärt svårare att gira om du inte har bogserlinan fäst någonstans i närheten av den bogserande kajakens mitt.

En lina fäst i paddlaren har ju dessutom den fördelen att den är enkelt att arrangera och kan tas med från en kajak till en annan utan besvär. "Keep it simple" är en bra princip för kajakutrustning.

mvh,

Jens (som när döttrarna var yngre bogserade dem åtskilliga sjömil under skiftande omständigheter...)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Dragriktning

Dessutom:
Om man har bogserlinan i aktern, så påverkar detta
dragbåtens riktning / styrfömåga betydligt mer, än om linan förankras i dragbåtens mitt (i kanotisten i.e.).

Strmbrg,

karbinhake

Kanske skall du fixa en tamp runt sittbrunnen med en karbinhake rakt bak där du kan häkta fast en ögla från den bogserade kajaken. Att bogserlinan ligger an mot roderlinorna är nog svårt att lösa om du inte byter till en kanot där roderlinorna ligger under däck. En möjlighet att lösa det hela vore att ha en styrning i aktern av bogserlinan genom att dra den genom en ögla men det är som tidigare påpekatas inte bra att bogsera från aktern då detta tvångsstyr den bogserande kajaken.

Idealisk bogserkajak är konstruerad som en bogserbåt dvs plant lågt akterdäck och bogserlinan fixerad i båtens deplachements och lateralplanscentrum.

Man kan också lägga en tamp eller ett textilband runt midjan på bogseraren och fästa bogserlinan i denna via en karbinhake.

Thure

Bogsering, varför?

Vid två olika situationer som jag har varit med om skulle en bogseringslina varit bra: För det första när det är kraftig motvind och medpaddlaren inte orkar ta sig fram mot vinden. För det andra när medpaddlaren har kapsejsat och kajaken lägger sig tvärs mot vågorna. Kan man då bogsera den, eller i alla fall hålla den med fören mot vinden, är det mycket lättare för medpaddlaren att ta sig upp i kajaken igen. Man kan också bogsera en stund mot vinden medan medpaddlaren öser och får ordning på flottörer mm.

Vid båda dessa tillfällen handlar det om att bogsera mer eller mindre rakt fram mot vinden. Att draget går från den egna aktern ser jag inte som något större problem. Varför skall man svänga hit och dit?

En fördel med att ha bogseringslinan fast i kajaken är att den fungerar som en vanlig däckslina under de 99,99% av paddeltiden då man inte använder den. OM något skulle hända finns den alltd på plats.

Jag har satt dit en lina, och provat den med bra resultat under lätta förhållanden. Problemet är att få den att sitta i rätt beslag på däcket så att man når den enkelt från sittbrunnen och kan koppla i den i medpaddlarens kajak, även under svåra förhållanden.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips