Tjåmotis - Nammatj, lägesrapport

Hallå,

Har idag pratat med fru Läntha, samt Harry Skarin i Tjåmotis. Kan därför meddela årets priser.

Taxitransport Tjåmotis - Sitoätnoborn = 150:-/skalle
Fyrhjulingen till båtlämningen = 200:-/skalle (kan ev. ges viss rabatt om man är fler...)
Båt till Nammatj = 300:-/skalle

Totalt således omkring 650:- per person.

Vad gäller att båttransporten skulle vara inställd på måndagar gav Lennarts fru beskedet att det troligen inte innebär några problem..(men visst, egentligen är Lennart ledig på måndagar :))

Slutligen berättade Harry att det i Tjåmotis idag är rena rama våren, + 5 grader, bara snöfläckar kvar, samt att isen gått i närbelägna vattendrag.
I Aktse däremot var det fortfarande en hel del snö och Laitaures is har inte gått upp ännu.

Das was alles,

/Tobias
 
Taxiflyget Kvikkjokk - Aktse

Utan att börja en diskussion om moral eller stil:

Taxiflyget kostar
- 2600 SEK / 2 pers / 60 kg packning (Lapplandsflyg)
- 2800 SEk / 5 pers + 20 KG/pers eller 650 kg alltesammans (Norlandsflyg).

Själv tar jag båt. Lukas
 
Helikoterpriser

Hmmm, stämmer dessa priser verkligen, Lukas?

När jag ringde Lapplandsflyg för tre veckor sedan så fick jag uppgiften att priset var 635:-/person, Kvickjokk-Nammatj.

Om dina uppgifter är korrekta så har de höjt priserna med närmare 100 procent....

VH,

//Tobias
 
650kr för att ta sig drygt 2 mil är dyrt. Tågbiljetten kostar ca 1400kr tor sthlm-murjek dvs 700kr enkel resa. Det ger stor skillnad i kostnad per mil :)

När vi åkte förra året fick vi iallafall paketpris för att vi åkte både båt och fyrhjuling, 450kr betalade vi.
 
Hej Tobias,

kanske det är en mistförstående, jag bifogar epost fron både Lapplands- och Norrlandsflyg. Kanske det beror på datum (6/7 Sept ca), ganska sent om året?

Lapplandsflyg:

"Priset för en taxiflygning med helikopter i början av september från Kvikkjokk till Aktse för två personer med ca 60 kg packning är SEK 2.600. Välkommen åter för mer information eller för att göra en beställning!"

Norrlandsflyg:

"Priset för helikopter Kvikjokk-Aktse ligger på SEK 2800:- enkel väg. Det är baserat på en helikopter som tar max 5 passagerare med max 20 kg/person eller en totalvikt på 650 kg inkl.passagerare. Detta är ett s.k. taxiflyg, vi har ingen linjetrafik mellan Kvikkjokk och Aktse."

Lukas
 
Ytterligare ett alternativ

Vi är två stycken som funderar på att göra det omvända. Ta oss från Aktse till Tjaktjajaure för att bli hämtade med bil.

Är det möjligt att köra egen bil upp till Tjaktjajaure? Hur lång tid tar det att gå från Aktse till den plats dit bilen kan ta sig?

Tack på förhand!

/Niklas
 
Re: Ytterligare ett alternativ

niklas@floren.nu; sa:
Vi är två stycken som funderar på att göra det omvända. Ta oss från Aktse till Tjaktjajaure för att bli hämtade med bil.

Är det möjligt att köra egen bil upp till Tjaktjajaure? Hur lång tid tar det att gå från Aktse till den plats dit bilen kan ta sig?

Tack på förhand!

/Niklas

Man kan köra bil till åtminstone bron över Sitoätno, och därifrån är det enligt vad jag vet ca 16 km till Aktse, dvs ca 4 timmars vandring.

det är grusväg från Tjåmotis (strax före Kvikkjokk) till bron.

vissa tar sig oxå vidare ända till östra änden av Laitaure men då måste man nästan ha terrängfordon....eller bil som man avser att skrota sen....därifrån är det 6 km till Aktse bara...

MVH Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.