Förbättring av Silvas Global Map Planner

Inspirerad av den diskussion om förbättring av Vista, som florerade här för någon månad sedan, så tänkte jag starta en liknande debatt om Silvas egna kartprogam, Global Map Planner. Sedan tänkte jag maila slutresultatet till Christer Svensson på Silva.

1 Gör Global Map Planner fullt kompatibelt med Kartex, så man slipper konvertera utklipp till bitmapformat (*.BMP). Helst skulle jag vilja öppna Gröna kartan (CD) direkt från Global Map Planner.

2 När jag klistrar in utklipp från kartex, skulle jag vilja ha en option att skriva in koordinaterna för de fyra hörnen på kartexfilen/bitmapfilen. Nu är det bökigt att exakt kunna klicka på hörnen på bitmapfilen, vilket ofta resulterar i 10-20 m breda korridorer mellan varje utklipp. Klart onödigt. Samtidigt vill jag ha kvar det nuvarandet förfarandet när jag scannar in papperskartor, som t.ex. orienteringskartor.

3 När jag har markerat min punkt, skrivit in koordinaterna och markerat OK, så visas också bitmappens lokala koordinater som den markerade punkten har. Dessa lokala koordinater vill jag på ett smidigt sätt kunna editera ifall jag bommade punkten med några meter. Kanske även kunna pila upp/ner på de "lokala koordinaterna". Varför inte samtidigt kunna markera på bitmapbilden exakt var punkten är. Då borde det bli väldigt lätt att exakt kunna finna sin fixpunkt och kartan återges så exakt som möjligt i Global Map Planner.

4 Koordinater. Jag kommer att använda min Silva Multinavigator i mitt jobb som täckdikningsprojektör för att grovt ta ut brunnar, surhålor diken m.fl. intressanta punkter som waypoints för att ha som minnesstöd när jag gör mina täckdikningsplaner. Då vill jag på ett enkelt och smidigt sätt kunna klippa ut wayponitsens koordinater i RT 90 format och klistra in dem i excel - med bibehållna RT 90 värden.

Idag går det dessvärre inte att klppa och klistra mer än en ruta åt gågen. Dessutom klistras de in i WGS 84 format, vilket strular till det för mig helt i onödan. Det går faktiskt snabbare att manuellt stansa in X och Y värdena i Excel än att kopiera dem, trots att vi befinner oss i nådens år 2002 e. kr....

5 Idag går det bara att ange koordinaterna i RT 90 format. Det kan vara svårt att hitta tillförlitliga punkter i RT 90 format på vissa utlänska kartor... Givetvis ska det man kunna ange koordinater enligt alla länders koordinatsystem, åtminstone de koordinatsystem som Silva Multinavigator har sin senaste programversion (2.13).

6 När jag editerar waypointsen i Global Map Planner och klickar på en waypoint, så centreras waypointen på skärmen. Kruxet är bara att waipointsen skyms av det Excel liknade tabellen. Vore det inte bättre om waypointen blinkade på kartan och centrerades på den del av skärmen som inte täcks av det Excel liknande tabellen.

7 Nu lagras waipointsen i den ordning som de lagrades (1, 2, 3, ...). Borde det inte vara möjligt att kunna flippa tabellen till att man såg waypointsen i bokstavsordning? det borde göa det betydligt enklare att hitta, ifall man söker eller vill editera en viss waypoint.

8 Silva Multinavigatorns höjdvärden är ju beroende av lufttrycket. I Global Map Planner bör det finnas en möjlighet att ta bort lufttryckskorrektionen i waypointsen, som ibland kan uppgå till 100 m eller mer (om tryckkorrektionen inte kalibreras särskilt ofta). Eventiellt bör den här funktionen ligga på Navigatorns program istället.

Ja det var mina förslag. Jag är säker på att det finns andra förslag på förbättringar av Silvas Global Map Planner på detta eminenta forum om navigation. Dem vill både jag och Christer Svensson på Silva mer än gärna ta del utav.

/Niklas
 
Mera förslag

Nu har jag funderat lite till och ytterligare några önskemål poppade upp.

1 Jag skulle vilja ha en enkel sökmotor eller enkel "gå till" funktion där jag antingen kan klicka på en waypoint i waypointslistan eller kunna ange koordinaterna. Det underlättar när man av misstag hamnar på sydpolen eller liknande. Waypointlistan ska givetvis omffatta alla öppna waypointslager och waypointsen ska givetvis sorteras i bokstavsordning.

2 Útskriftfunktionen skulle behöva editeras ordentligt. Idag får man olika skala på utskiften, beroende om man vill skriva ut i stående format eller i liggande format. Skalan bör man kunna välja och kanske utskriftområdet också. Vidare bör man kunna ange marginalerna på utskriften också.

3 Det borde vara möjligt att lägga en stödlinjer i ett gridnät (t.ex. i 1*1 km rutor) precis som det finns på pappersversionen av Gröna kartan. Det underlättar, inte minst när man tittar på utskriften.

Jaha, är det bara jag som har förslag på förbättringar av Global Map Planner? Ni andra får gärna skriva era synpunkter och förslag.

/Niklas
 
Mera förslag...

Ja här var det livat värre... är det bara jag som har synpunkter på Global Map Planner?

Precis som det i Open Layer är uppdelat i map, waypoint, route och track, så borde en liknande uppdelning finnas i Edit layer, Save layer och Close layer. Det blir snabbt ohanterligt att hitta rätt lager när man ska editera, spara eller stänga dem.

Gör det möjligt att på ett smidigt sätt omvandla en track till en rutt. Man vill kanske göra om turen om den blev lyckad.

Om man vill editera en track eller en waypoint, borde det vara möjligt att kunna få upp punktnumret genom att klicka på kartan. Är editfunktionen aktiverad, ska givetvis punkten i listan bli markerad när jag klickar på punkten i kartan. Nu kan det ta ett tag att finna några felande punkter på tracken som har skenat iväg.

Inför spara samt spara som och ta bort det irriterande felmeddelandet när man sparat ett lager under det namnet som redan finns. Det känns onödigt att ge dem ett nytt namn varje gång man öppnar Global Map Planner.

/Niklas
 
Snart skickar jag brevet

Då ingen annan verkar intresserad av denna diskussion tar jag och skickar in svaret på måndag

/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.