Ferrinotält?

Har någon här på Utsidan erfarenheter av Ferrinotält? De säljs av fritidsbutiken.com

Verkar prisvärda, men hur står de sig i konkurrensen? Ett av deras extremtält (Unique) hade tydligen testats i Norge där det kom tvåa i testet efter ett Helsport tält. Detta står dock på hemsidan, skulle publiceras under hösten men det fanns ingen referens till källan.

Tacksam för synpunkter/funderingar.

/ Stefan
 
Min pappa...

..har et 3-manns Ferrino-tält. Nu är inte han den som ligger så mycket i tält om vinteren, mer om hösten när han åker til fjällen ensam för at plukka hjortrån.
Han er mycket nöjd med tältet och har nyttat det i regn och bra med vind (tältet skall vara gott tästat i storm! enligt iflg produsenten!)
Jag har nyttat det en gång, men då var det så fint och varmt att jag inte skall gå god för mer enn at det var et tält....*S*
 
For övrigt

....är tältet et Ferrino Maverick, vikt 3,9 kg.... 2-manns tältet av samma slag väger kunn 3,1 kg. Tyget är non-flammable, men ganska många justeringsmøjligheter...
 
Testet

Hej Stefan,
Vad gäller testet så såg jag det i utkast redan i juni 2001, och lovades att jag skulle få ett postat exemplar till hösten då det skulle publiceras.
Jag väntar fortfarande på det och senast före jul så talade jag med dem i Norge om detta. Jag hoppas innerligt att jag får fram testet snart.
Inom en snar framtid kan du kanske få mer upplysning om just "Unique" eftersom expedition "Aconqagua 2002" har ett sådant tält, och de kommer att recencera det under "loppets" gång.
MVH
Fritidsbutiken.com
Ronny Olofsson
 
Testrapporten

Stefan,
Jag har nu fått kopior på testen från Norge.
Om du skickar mig din adress så översänder jag testen till dig så du får läsa den.
I testen finns 11 tält, varav 2 från Ferrino och ett från Haglöf ( Genius 34 ) samt Bergans, Marmot, J.Wolfskin och Helsport.

Testen är för stor att publicera på nätet i min butik, men den finns också publicerad i tidningen "Friluftsliv vinter 2001" i Norge.

Unique fick 5 stjärnor av 6 möjliga. Helsport Svalbard 3 fick 6 stjärnor och Genius 34 fick 4 stjärnor, för att nämna några.

Hör av dig så får du hela testrapporten på post!

MVH
Ronny
 
Jag har erfarenhet...

...av Ferrinotält. Jag bor i Italien och här heter de två stora inhemska tältmärkena Salewa och Ferrino. Jag har tre Ferrino tält varav tältet La Meije är det mest tekniska och intressanta. Samt har jag varit och känt på de flesta andra deras tält. Jag köpte La Meije för att jag ville ha ett vintertält. I Italien är tält, ryggsäckar o.s.v. mer prisvärda än i Sverige. Kul att märket säljs i Sverige men om du tycker att priserna på fritidsbutiken.com är prisvärdiga så borde du åka hit och köpa utrustning. Jag betalade mindre än 3 000 för mitt La Meije tält. Fritidsbutiken.com vill ha 5 740 kr så skillnaden är stor.
Ferrinotälten är nästa uteslutande tunneltält vilket jag tycker är överlägset. De har alla snökjolar runt så att ingen snö behöver yra in under duken. Dessa kjolar kan rullas upp på sommaren om man önskar. Deras design tycker jag är snygg om det är viktigt. Svalbard är t.ex. ett av deras klassiska tält som finns i flera utföranden som är mycket bra.

Se hemsida http://www.ferrino.com så får du se många fler modeller än vad fritidsbutiken har och sedan kommer du ned hit och handlar.

Kolla in http://www.salewa.com om du vill vilket är ett annat tältmärke som är än mer prisvärdt. Jag har ett sarec-tält från dem som är mycket lätt och sätts upp på nolltid. Det tältet använder jag för cykelresor och vandring.

Hejsan /Kalle
 
Det är rätt

Du skriver att Ferrino är bra produkter- det är helt rätt! Men du hänvisar till Ferrinos hemsida och säger att det finns fler tält där - det är fel.
Jag för HELA Ferrinos aktuella sortiment.
Vad gäller priserna så är det kanske riktigt att det är billigare i Italien. Men - du får också betala resan t.o.r som ju inte är helt gratis.

Grattis till bosättningsland.

MVH
Ronny
 
Re: Det är rätt

Fritidsbutiken; sa:
Du skriver att Ferrino är bra produkter- det är helt rätt! Men du hänvisar till Ferrinos hemsida och säger att det finns fler tält där - det är fel.
Jag för HELA Ferrinos aktuella sortiment.
Vad gäller priserna så är det kanske riktigt att det är billigare i Italien. Men - du får också betala resan t.o.r som ju inte är helt gratis.

Grattis till bosättningsland.

MVH
Ronny

Menar Ronny att han måste boka en resa för sig själv för varje tält han levererar i Sverige. Vore det inte smartare (och betydligt billigare) att skicka produkterna med post??? Det lär ju knappast kosta över 2000 sek iaf...
 
Tankar kring priser..

Vi lämnar Ferrinopriser i Sverige därhän då deras produkter fortfarande är klart prisvärda i jämförelse med övriga tältmärken på den svenska marknaden. I förra inlägget skrev jag att deras tält är i huvudsak tunneltält vilket är helt fel. Kupoltält ska det vara.

Att priserna i Sverige på friluftsprylar är höga det tror jag många har upptäckt när de reser utomlands. Svenskar är nog även beredda att spendera mer på friluftsprylar än folk i andra länder. Här i Italien t.ex sätter folk först och främst bostad, bil och familj som huvudutgift, medan vi ofta hyr bostad, kanske inte ens äger bil och har lämnat över familjen till samhällets skydd. Då blir det pengar över till palmtops och annat. Och det är väl bra. Synd att detta fritidsintresse inte sänker priserna på dessa prylar. Det är lätt att sätta ett pris på en vara i Sverige då det inte är så lätt att svänga över till något annat land och köpa billigare.

PS. Ferrino H.L. 3 är ett tält som jag drömmer om men det finns inte längre i Ferrinos katalog. Tillverkas det inte längre Ronny? Tältet är omslag på Lars Monsens bok, Vildmarksboken, så han tycker nog också att det är OK. Deras sovsäckar är också bra och prisvärda. Mindre avancerade är väl deras ryggsäckar.

Hej på er, Kalle.
 
Ang. H.L. 3

Hej Kalle,
Jag tillhör också dem som önskar att H.L.3 gick att få tag i, men tyvärr så har det tältet utgått ur sortimentet. Det var ett tält som gick utanpå det mesta.( eventuellt finns något H.L.3 kvar i lagret hos Din-sport i Norge)
Men vi har fortfarande Svalbardtälten och naturligtvis Unique som jag har som en av favoriterna.Ditt eget La Meje är ju också kvar i produktion, och blir så även under ett antal år till, tror jag.

Du skriver att ryggorna från Ferrino inte är så bra?
Har du kollat in Assault och Overland säckarna?
Jag vill mena att Ferrinos säckar är väl så bra som konkurenterna, och i vissa fall en bra bit bättre - till lägre pris :)
Naturligtvis är just en ryggsäck en mycket personlig upplevelse så det är upp till varje kund att dömma.

Slutligen - undrar jag, var du brukar ta vägen när du är ute i naturen i Italien? Jag var i juni i Aostadalen. Och dit önskar jag att många fick komma - underbar natur som är relativt lättåtkomlig.

Må väl

Ronny
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...