Tätning av Lundhags

Har funderat på att täta mina Lundhags Pro 2000 i sömmarna. Det jag har tänkt att använda till ändamålet är seamseeler eller Liquisol. Nu undrar jag:
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Funkar det?
Hämmar det ventilationen i skon?
Sitter det fast?
Förstör det skon?
Vad är bäst att använda för ändamålet?
[Ändrat av skinny 2001-12-09 kl 13:56]
 
Varför inte fett?

Den enda söm jag möjligen skulle kunna tänka mig att ha någon form av lim på på en läderkänga är skarven mellan cellgummifot och läderskaft. Och i så fall endast mellan läder och gummi i samband med reparation av en utnött söm.
Om någon punkt på en söm läcker även om kängan är ordentligt infettad, beror det troligen på att ett par stygn är avnötta så att det glipar lite. Det är bara att sy ihop igen och fetta in.
 
Jag håller med peno01. I 15 år med kängorna har jag aldrig behövt täta sömmerna på något speciellt sätt. Håll dom ordentligt infettade. Jag har mina dagligen på hundpromenader o vandring ibland har jag fettat in dom 2 ggr i månaden men aldrig mer sällan än 1 ggr i månaden.
 
Lagning

Mina kängor är 16 år och gummit har nu börjat spricka. För att få dom att hålla tätt över vintern så lade jag på ett lager LiquiSole över alla torrsprickor, men jag märker nu att det släpper sakta men säkert. Kanske har jag lagt på för tunt, men det skulle nog släppa ändå.
Täta sömmarna bör du nog göra med fett.

/BAX
 
Skomoj

Jag har erfarenheten att fett inte riktigt är bra för skorna/kängerna, jag tycker att lädret till slut förlorar sin spänst och styvhet.. Själv så har jag alltid valt skovax för ändamålet att täta och skydda mina kängor. Fördelarna är att lädret inte blir svampigt och att vax är betydligt bättre skydd mot väta. Detta är dock bara min enkla åsikt!
 
Liquisole

skinny; sa:
Har funderat på att täta mina Lundhags Pro 2000 i sömmarna. Det jag har tänkt att använda till ändamålet är seamseeler eller Liquisol. Nu undrar jag:
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Funkar det?
Hämmar det ventilationen i skon?
Sitter det fast?
Förstör det skon?
Vad är bäst att använda för ändamålet?
[Ändrat av skinny 2001-12-09 kl 13:56]

Jag köpte nya Lundhags Alaska 1997, och det första jag gjorde var att täta sömmarna med Liquisole. På varje söm la jag ett lager Liquisole, och pressade ner det i sömmen genom att dra med en liten skruvmejsel. Jag petade också ner så mycket som möjligt i sömmens hål m h a en nål. Om jag minns rätt så tvättade jag lädret innan med något lösningsmedel (lacknafta el likn) för att Liquisolen skulle fästa bättre.

Om det blev bra? Kanon! Jag har aldrig haft tätare kängor. De är fortfarande nästan helt täta, d v s man kan göra kortare vad som går långt upp på skaften utan att få in något vatten alls. Tätningarna har hållit förvånanvärt bra. Inte lossnat alls vad jag kan minnas. Men tänk på att lägga på ett ganska tjockt lager. Då håller det bättre.

Försämrad ventilation? Nonsens! Det lilla som sömmarna skulle ventilera är ju helt försumbart.

Skon har inte blivit förstörd, tvärtom. Bättre tycker jag. Den enda möjliga nackdel jag kan komma på är att vecket över tårna som uppstår när man böjer skon är lite kraftigare på den ena kängan. Ibland har jag fått skav på tårnas ovansida. Det KAN ha att göra med att skarven mellan cellgummit och lädret är styvare efter all Liquisolen, och därmed flexar mindre vilket gör att vecket koncentreras till ett ett ställe. Fast jag är inte säker på att det beror på sömtätningen. Det kanske skulle blivit så i alla fall?

Peter
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips