Färdspår

Lägg upp ett spår

Glaskogen runt

Förslagsvis startar man vid Glaskogens informationscentral i Lenungshammar. Där finns möjlighet att under sommaren köpa kaffe och även enklare maträtter. Cykla från Lenungshammar norrut förbi Sigfridstorp till Greåna. Där finns rastplats, informationstavla och en ruin efter ett sågverk. Fortsätt sen norrut till väg 172. Sväng vänster och åk till avtagsvägen mot Barlingshult. Ta av mot Barlingshult och cykla tills vandringsleden korsar vägen.
Gå ner till dammen vid Gladåkern. Där finns en övernattningsstuga och resterna av ett järnbruk. Cykla sedan söderut till Djuvsheden, där det finns badplats, rastplats, tältplats och dricksvattenkälla. Följ vandringsleden upp och titta på isgrottorna. Cykla sen tills leden korsar vägen igen och gå upp till Hävden där det finns servering under högsäsong. Fortsätt sen söderut och ta till höger i vägkorset vid Lelången. Kör förbi avtagsvägen som går söderut mot Åsebyfors.
Strax väster om vägkorset ligger en försvarsskans från andra världskriget. Vid Kalleboda finns en informationstavla, handikapptoalett, rastplats och dricksvattenkälla. Där finns också Glaskogens största hasselförekomst och flera små blomsterängar som slås varje år. Väster om Kalleboda går en avtagsväg till höger mot Skärvattnet där ruinen efter Kallebodakvarnen ligger. Kör sedan tillbaka österut mot Lenungen. Öster om Brittjärn går en avtagsväg till höger. Där denna korsar kraftledningen finns resterna av en skvaltkvarn. Lenungen är en gammal finnby som befolkades av invandrande finnar i slutet av 1500-talet.

Tillbaka i Lenungshammar tar man söderut mot Hedene, där man kan stanna vid rastplatsen och njuta av utsikten över Stora Gla. Vid vägkorset i Granmon cyklar man rakt förbi Älmheden och mot Finntorp. Där leden korsar vägen före Finntorp finns en informationstavla. Därifrån kan man gå leden upp på Sulerudshöjden och njuta av utsikten. Vid Finntorp svänger man söderut och sen tar man av till vänster före Råtakan. Där leden delar sig kan man ställa cykeln och gå upp på Råtakahöjden som är Glaskogens högsta punkt. Därifrån ser man ut över nästan hela Glaskogen. I början på stigen upp till Råtakahöjden passerar man ett gammalt skifferbrott. Cykla sedan tillbaka mot Finntorp och sväng av mot Gängene.

Vid Lilla Rämmingen finns rastplats och handikapptoalett. Om man vill kan man gå vandringsleden runt sjön. Leden är knappt 4 km lång och tar ca 1,5 h att gå. Vid lindängen i Gängene finns en informationstavla, rastplats och dricksvattenkälla. Därifrån kan man gå leden knappt 1 km österut, eller ta cykeln tillbaks, så kommer man till en gammal kolbotten med tillhörande kolarkoja. Känner man för en mer krävande vandring som tar någon timma kan man gå norrut och upp på Rödvattenberget där utsikten är fantastisk. Där har länsstyrelsen köpt in ett område om ca 180 hektar med urskogsliknande karaktär. Från Gängene cyklar man sedan vägen i nordostlig riktning och tar sedan av norrut förbi Lesjötorp och Kolsjön.

När man kommer fram till vägen mot Dammarna tar man vänster och åker till Dammarna som är en av Glaskogens vackraste platser. Där finns övernattningsstuga, informationstavla, handikapptoalett, rastplats och tältplats. Från Dammarna åker man ner mot Hillringsberg och sväng vänster. Efter några hundra meter passerar man Glasälven. Där ligger Gladisvall, en kyrkplats från 1113. Pilgrimer på vandring till Nidaros (Trondhjem) kunde här få härbärge och mat. Från Gladisvall cykla norrut mot Glava.
I Glava svänger man vänster mot Glava Glasbruk. Glasbruket var en gång Sveriges största tillverkare av fönsterglas. Ett antal byggnader finns fortfarande kvar sen brukstiden. Från Glava Glasbruk cykla tillbaka till Lenungshammar och cirkeln är sluten.
Längd: 12.7 mil
Ladda ner som
GPX färdspår | GPX rutt | GPX punkter

(Logga in för att skriva en kommentar)
2011-10-17 13:08   äventyrssugen
Vad är isgrottorna i Djuvsheden?