Färdspår

Lägg upp ett spår

151209 Pico Arieiro, Pico Ruivoo, Encumeada

Då det verkade bli bäst väder denna dag av de kommande dagarna, valde vi att göra klassikern kamvandringen mellan de högsta topparna denna dag. Vi tog taxi till berget Pico do Arieiro. Vid toppen finns ett stort observatorium med en stor kupol. Där finns också ett hus med souvenirbutik och restaurang. Det var blåsigt och kallt där, så vi började med att ta på oss mer kläder. Sedan gick upp fem höjdmeter till toppröset. Efter några toppbilder och att ha passerat en varningsskylt om att man vandrade på egen risk började vi vår kamvandring. Det är en väldigt populär vandring och stigen var ordentligt iordninggjord med trappor, stegen och räcken. Ibland var stigen trots det luftig med branta stup på bägge eller ena sidan. Vi gick också igenom tunnlar och upp och nerför höga stegar.

Efter ett par timmar kom vi till Pico Ruivo. Innan vi kom upp på toppen passerade vi ett nerlagt vandrarhem. Från toppen var det fantastisk utsikt. Vi såg över större delen av ön. Det var gott om andra turister där. Efter lunch med utsikt och lite övervägande valde vi att gå vidare västerut på stigen till passet Boca da Encumeada.

Vi mötte mycket färre andra personer längs den stigen. Det var fin utsikt längs leden, men ofta gick vi också i skog strax nedanför kammen. Runt Pico Ruivo var skogen bränd och svart. Ju längre västerut vi kom desto mer grön blev den och vi gick igenom vacker molnskog. Det blommande en del och vi såg bl a palmliknande småträd med vad som såg ut som maskrosblommor.

I Encumeada hade vi hoppats på att kunna ta buss söderut. Alternativt lift. Men det blev taxi istället. Vi åkte taxi tillbaka till hotellet i Funchal.
Längd: 1.6 mil

(Logga in för att skriva en kommentar)