Kavat



Björn Tomasson Kavat


Tillverkare: Björn Thomasson
Tillverkarens produktsida
 
Betyg: 4.334.334.334.334.33
(betyg 4.33 baserat på 3 recensioner)

Skriv en egen recension

Det finns 0 ägare på Utsidan Lägg till i Min utrustning


 
Visar recensioner från      | Sortera efter    

Plus: Trygg och stabil, lättsvängd och behändig

Minus:Låg kursstabilitet, lite tråkig

Kommentar: Efter att ha byggt mig en Kavat stripkajak efter Björn Thomassons ritningar så kommer här lite omdömmen.
Som paddlare så är jag nybörjare och jag har inte testat så många alternativa kajaker. Hur en egenbyggd kajak är, det går ju inte att dra över en kam eftersom det är många detaljer som skiljer Kavater åt.
Men, den är stabil, man kommer lätt i och ur, utan att det är en vinglig historia. Den är ganska lättdriven, i förhållande till de kajaker som jag testat tidigare. Den är inte kursstabil i sig själv, det krävs en skedda för att hålla den på spår, oavsett om det är vindstilla eller inte, men det gör samtidigt att den är lättsvängd med skedda uppfälld. Som lastare är det ingen jätte, men jag tror att det räcker till för oss enklare användare. Tips, bygg med luckor, det är värt varje timme i extra jobb!
Slutsats: En trevlig kajak som är lätt att komma överens med. Trygg och stabil kajak som inte bjuder på några större överaskningar.

Kommentar: Jag har också byggt en Kavat och tillfredställelsen av att paddla en egen byggd kajak är fantastisk.

Ritning o byggbeskrivning som kommer från Björn ger bra vägledning under bygget och skulle problem uppstå kan man alltid ringa eller maila under byggets gång. Jag fick alltid bra o snabba svar när jag hade frågor.

Besök gärna Björns hemsida som innehåller mycket matnyttigt om kajaker paddlar, paddling mm.

www.thomassondesign.com/

Hälsningar/Jan

Plus: Kul och lätt att bygga, stabil, lättmanövrerad, snygg.

Minus:Beror på byggaren och paddlaren!

Kommentar: Kavat är en kajakmodell ritad av Björn Thomasson. Att bygga en Kavat är spännande, lärorikt och tidskrävande. Vill man snabbt ha en kajak kan man sluta läsa här.

Varför bygga:
En kväll under min studietid satt jag och surfade runt på nätet och kom till Emil Kellanders hemsida. Jag blev intresserad och läste den grundligt. Eftersom jag då var student och ägnade min tid åt böcker ville jag ha något praktiskt att arbeta med på fritiden.

På 80-talet byggde jag ett par windsurfingbrädor så arbetet med plast och glasfiber oroade mig inte. Arbetet med trä var desto mer utmanande.

Val av modell och konstruktör:
Eftersom jag vid den tiden inte paddlade mer än max någon dag per år så visste jag ingenting om kajakkonstruktioner. Jag valde Kavat eftersom den verkade mest lättbyggd och tillräckligt allround för att kunna fungera som nybörjarkajak men samtidigt vara något att växa i. En annan anledning till att välja någon av Thomassons modeller är att han finns i Sverige och talar svenska, vilket t.ex. inte Nick Schade i USA gör.

Ribbsågning:
Jag provade först att såga upp ribborna med handcirkelsåg, men övergick snart till bordscirkelsåg, vilket jag tycker gick lättare och gav mindre hack och andra spår i listerna.

Skrovet:
Att sätta skrovet gick betydligt snabbare än jag först trott. Istället för att stryka skrovet med epoxy använde jag vitlim mellan ribborna och hyvlade dem som skulle sitta där kurvaturen är som störst. När jag tog bort häftklammrarna så höll skrovet, trots viss skepsis från mina bekanta, ihop med hjälp av trälimmet.

Slipning:
Jag slipade för hand enligt de instruktioner jag fått. Detta tar lång tid och jag undrar om man inte borde kunna använda en lång bandslip istället. Överhuvudtaget kan sägas att de olika slipmomenten tagit knappt halva byggtiden.

Laminering:
Utsidan är lätt att laminera. Insidan är svårare. Jag försökte laminera med ett stort stycke väv, men det blev massa bubblor under väven. Bygger jag igen kommer jag att lägga långa remsor i kajakens längdriktning för att undvika bubblorna.

Däcket:
Däcket är mer snabbyggt än skrovet eftersom man nästan inte behöver skarva så många ribbor. Låt ribborna mötas i sittbrunnshålet. Jag valde att låta ribborna följa relingslistan, vilket gör att alla däcksribborna böjer sig mjukt mot mitten. Alternativet är att lägga däcksribborna parallellt med kajakens mittlinje. Jag tyckte det var lättare att böja däcksribborna än skrovribborna och kommer även vid ett senare bygge att använda böjda däcksribbor.

Däcksattiraljer:
Sittbrunnssargen gjorde jag av stående ribb som limmades fast med smältpistol och det gick hyfsat snabbt.
Främre delen av flänsen på sittbrunssargen gjorde jag av 3 mm. mahognyfaner som jag limmade i lager på lager tills flänsen var 1,5 cm. bred.
De mellersta delarna av flänsen där böjningen inte är lita stor använde jag granvirke, men vid nästa bygge får det bli mahognyfaner runt om.

Däcksbeslagen tillverkade jag av en halv rundstång i mahogny. Den kapades i 15 mm långa "halvmånar" som rundades till och fick ett hål för däckslinorna. Dessa skruvades och limmades fast med epoxy.

Skott och luckor:
Jag valde att inte ha sådana attiraljer, mest för att spara tid. Nu ångrar jag mig eftersom det blir så hiskeligt mycket vatten i kajaken om/när man trillar ur.

Misstag:
Montera däcksbeslagen innan däck och skrov sätts ihop! Korkat nog glömde jag detta och det blev mycket bökigt att krypa in i kajaken och skruva fast dem inifrån...

Jag ångrar att jag inte gjorde vattentäta skott. Det hade varit bra att ha nu och dessutom hade det förenklat det jobbiga momentet att foga ihop skrovet och däcket eftersom man hade kunnat komma åt mycket enklare.

Jag lade ner för mycket tid att med enbart epoxy och slipning få till en bra finish. Det räcker troligtvis med två lager epoxy på sista vävlagret för att fylla igen vävstrukturen. Slipa därefter, men gör inget överarbete. När fernissan kommer på kommer den blänkande finishen. Dessutom så får man ändå snabbt repor i finishen, åtminstone under botten.

Tidsåtgång:
Jag började räkna men tappade snart bort räkningen. 120-130 timmar tror jag dock gick åt. Mycket tid går åt till att vänta på att epoxyn ska härda så man kan börja slipa. Nästa bygge kommer dock att ta hälften så lång tid (tror jag!).

Paddlingsegenskaper:
Kavat saknar roder, men är oerhört lättstyrd ändå. Märkligt nog tycker jag även att den håller kursen bra, förutom i grov sjö snett akterifrån, men i vilken kajak har man inte det problemet?

I krabb sjö har Kavat vissa tendenser att dyka. I motsjö innebär det bara översköljningar och skvätt, men i medsjö kan det vara klurigare att hålla kontrollen i samband med ett dyk. Dyktendenserna försvinner dock i sjö som inte är så krabb.

Jag tycker att Kavat är tillräckligt snabb för mina ändamål, dvs. att paddla runt i skärgården. Vill man åka på riktigt långa turer finns det snabbare modeller att välja.

Kavat är stabil som en Stenafärja, men trots detta har jag trillat ur den en gång när jag kantade den hårt i syfte at försöka svänga så snävt som möjligt. Plurret kom så hastigt (och mindre lustigt) att jag knappt hann känna att det var badning på gång!

Slutligen: Det är kul att bygga en kajak. Känslan av att sedan paddla runt i sin egentillverkade kajak slår allt!


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.