Att besegra Everest, och berget inom dig

Om tragedin på Everest -96 av Lene Gammelgaard

Tillverkare: Lene Gammelgaard

Plus: inget

Minus:dåligt skriven och dålig behandling av ämnet

Kommentar: Danskan Lene gammelgaard har lyckats prestera en riktigt dålig bok om ett ämne som torde vara oerhört dramatiskt. Den är tämligen dåligt skriven med summariska kommentarer varvat emd utläggningar. Passar kanske i en dagbok men om man ska skriva för en bredare publik borde man nog omarbeta materialet. Sedan förefaller Lene inte ha en särskilt konsekvent uppfattning om vare sig sig själv eller klättring. Hon ondgör sig över "turister" på Everest, men vad f-n är hon själv om inte en dylik, som deltagare i en kommersiell expedition? Varför jämför hon sig om och om igen med andra om det nu inte är en tävling? osv. osv. Det är en rätt chauvinistisk ton överlag, men vad förväntar man sig av någon som längtar efter den tid "då män var som män ska vara"...

Plus: Personligt skriven av självhävdande kvinna.

Minus:Mkt självcentrerad. Innehållsmässigt tunn.

Kommentar: Ännu en bok om katastrofen på Everest -96. Lene Gammelgaard hävdar att hon skrivit boken för att bearbeta minnena från den tragiska händelsen när flera omkom. För mig klingar detta falskt. Boken verkar vara relativt osorterade dagboksanteckningar, varav en stor del handlar om hur "stark" hon känner sig, hur "starkt" klättrarlag hennes expedition har, och hur mycket "starkare" hon är än andra på berget - som om det vore en tävling. Hon framhåller hur erfaren och duktig klättarare hon är, men verkar förlita sig helt på guiderna. Hon har t.ex. inte den blekaste aning om vad klockan är när hon är på toppen, och när katastrofen är ett faktum kan hon bara ryta åt sherpas.

Gammelgaard skriver väldigt självcentrerat och tillför inte mycket nytt om vad som faktiskt hände på katastrofdagen. Är du intresserad av tragiken på Everest -96 så köp inte denna bok! Läs i stället Jon Krakauers utmärkt skrivna "Into Thin Air" (sv: "Tunn luft") och väg upp den vinklade skildringen med den osentimentala "The Climb" av Anatoli Boukreev.

Plus: Bilden av Anatolji

Minus:Irriterande illa skriven och tunt innehåll.

Kommentar: Lene Gammelgaard var med i en av de kommersiella expeditionerna på Everest 96. Hon har lyckats få sin dagbok förlagd och utgiven i Danmark och Sverige. Det är en illa skriven, självcentrerad krönika över Lenes tankar och upplevelser på expeditionen.
Jag läste den efter Krakaurs Into thin air, som är en mycket bättre bok, spännande och med en hel del självdistans.
Gammelgaards bok har en förmildrande omständighet - den ger en helt annan bild av den ryske klättraren Anatoljis insatser, även om Gammelgaards förälskade beskrivning av ryssen nog inte är helt objektiv, den heller.
Det skiner hela tiden igenom att Gammelgaard skrivit boken för att tillfredsställa sina sponsorer. En ganska tveksam anledning att skriva en bok, tycker jag.

Plus: Öppenhjärtig, personlig

Kommentar: Ytterligare en bok om tragedin på Everest -96, snart har väl alla som var med skrivit en bok om det. Lene Gammelgaard har valt att låta sin skildring vara ganska okritisk och hon redogör nästan bara för vad hon kände och upplevde. Boken handlar till stor del om hur hon förberedde sig, hennes relationer till de andra deltagarna och varför hon handlade som hon gjorde. Någonstans kan man dock ana en underton av kritik mot de kommersiella expeditionerna ...