Vhf nx1000 => country=sweden

VHF Nexus NX1000 => Välj COUNTRY=SWEDEN

Nu har jag vid två tillfällen i diskussionsfora på internet haft anledning att påpeka att man kan få L1 - L2 (och även L3, F1-F3) även på en VHF Nexus NX1000.

Lämpligen hämtar man den svenska manualen från sidan
http://www.nexusmarine.se/upload/Manuals/NX1000 manual Sve ver1.pdf

Beskrivningen finns i punkt 5.2.
Man trycker samtidigt på knappen med tre rektanglar och närliggande tangent med nedåtpil.
Man kommer då in i en meny. Stega med uppåt- eller nedåtpil till du kommer till COUNTRY.
Tryck ENT tangenten. Och stega sen i listan tills det står SWEDEN. Bekräfta med ENT.

Det här är egentligen inte mitt problem. Det är Nexusmarine som borde se till att rätt manualer levereras med deras VHFer. Man kan ju också tänka sig att PTS, med stöd av sjöfartsverket och Stockholm Radio,kunde gå in och kräva en informationskampanj från Nexusmarine. (Att inte sända med rätt manual borde faktiskt få kosta leverantören en del.)

Hur som helst: Nu lägger jag in denna text på en del diskussionssiter. Berätta gärna om du blir hjälpt av texten.
 
Jag fick igår ett mail från en paddlingsbekant som frågade mig om Biltemas VHF är densamma som Nexus 1000.


Då jag aldrig sett en Nexus 1000 och än mindre en Biltemas VHF, som nog kom för några dagar sedan så är jag helt okunnig på området.

Men av bilderna att döma ser dom rätt så lika ut

25-735_l.jpg



LARGE_vhf_nx1000.jpg
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.