Torka tallbarr för te

Hej, jag dricker en del te på tallbarr. Problemet som jag har är dock att jag inte är ute i skogen varje dag och kan plocka de tallbarr jag behöver. Är det någon som brukar torka tallbarr? och vad händer med vitaminerna, smak osv när man gör det?
Det hade varit trevligt att kunna ha lite hemma så att det går att göra te när man vill.
 
Hej,
vitaminerna förstörs vid torkning. Tallbarr innehåller främst vitamin C av vitaminerna. Torkade nypon tex sätter man till vitamin C när man gör pulver för nyponsoppa.
Det är ju även terpenerna i barren som ger smak och de förångas när man torkar dom.
 
Hej,
vitaminerna förstörs vid torkning. Tallbarr innehåller främst vitamin C av vitaminerna. Torkade nypon tex sätter man till vitamin C när man gör pulver för nyponsoppa.
Det är ju även terpenerna i barren som ger smak och de förångas när man torkar dom.
hm, ok. Menar du att tallbarr är mer känsliga mot torkning jämfört med de örter som vanligtvis torkas? Med avseende på att behålla t ex det nyttiga vitaminerna och antioxidanterna?
 
Frys in dem i stället, så behåller du mycket mer av både smaken och vitaminerna. Lösfrys på en bricka, skyffla ihop därefter, hyfsat tätt packade, i någon lufttät ask/burk/seg och tjock plastpåse (typ sådana som man säljer frysta grönsaksblandningar i), så kan du ta ut bara så mycket du vill åt gången. För riktigt långvarig förvaring (typ år) kanske det är lönt med en (punkteringssäker) vakuumpåse, men då kan man inte småplocka ur den lika enkelt.
 
hm, ok. Menar du att tallbarr är mer känsliga mot torkning jämfört med de örter som vanligtvis torkas? Med avseende på att behålla t ex det nyttiga vitaminerna och antioxidanterna?
Nej, det är säkert inte mer känsliga. Men eftersom vattnet går bort när man torkar förvinner också det mesta av vattenlösliga vitaminer. Det gäller allt du torkar. Tråkigt nog, för jag tycker torkning är en så praktisk metod för att bevara saker och ting, speciellt frukt.

Men allt försvinnar inte, för slår du upp näringsinnehållet i torkade nypon (brukar kallas nyponskal), det enda torkade det brukar gå att hitta värden för, så innhåller de fortfarande en del C.

T.ex. SLV...

270 mg. SLV listar inte färska nypon, men Fineli gör, ivf antar jag att det är färska. 601 mg.

Nu får man ju ta med i beräkningen att torkat är väldigt lätt. Jag vet att nästan 90% av vikten går bort när man torkar äpplen och päron riktigt torra i apparat. Nypon är ju inte så saftiga, så om vi gissar att de bara blir 80% lättare, då skulle en mängd torkade som motsvara 100 g färska innehålla 54 mg C. Jämfört med 601 g i färska är det ingenting. Men ivf något. Citron innhåller 100g och tomat 14.9. Så i det perspektivet är 54 mg inte så dåligt ändå. Hur mycket granbarr innehåller lär nog inte gå att hitta. ;)

Ser nu att Fineli listar något det kallar "Nypon, torkat, nyponpulver". Man får väl anta att det inte är nyponsoppepulver. De har ännu lägre värde, 127 mg.

Men är det vitaminerna du är ute efter, gör som joanna säger och frys!
 
Tallbarr lär väl knappast bli dåliga om dom ligger i en skål några veckor ? Därför förespråkar jag lite egna tester. Verkar lite ovanligt med att bunkra tallbarr, så tallbarrs-preppers har chansen att utveckla & testa lite ----
 
I Källmans bok "vilda växter som mat och medicin" finns näringsinnehåll mm på de flesta av våra ätliga växter. I hans doktorsavhandling finns än mer, bl a hur torkning påverara näringsinnehållet. Som nämnts i tråden är frysning (vid högst -22) bättre eller än bättre frystorkning. Kul att veta kanske är att när man kokar grönsaker och även potatis ska man lägga dom i kokande vatten som förstör askorbinsyradehydrogenaset (bryter ner vitamin C) varvid vitamin C klarar sig bättre, Att notera att även tiamin (vitamin B1) även är värmekänsligt till skillnad mot vitamin B2 (riboflavin). Potatis har tidigare ansetts vara vår viktigaste C-vitaminkälla trots innehållet på låga 10 mg/100 gram färsk potatis. Men genom att vi äter mycket (åt?) potatis så gav det totalt högt intag.
 
Tack för svar. Har testat att torka lite och tycker inte att smaken försämras direkt:). Tänker att tallbarren lär väl mögla om man sparar dem utan fokus på att torka dem? Men de kanske inte är så känsliga för det? Får testa det med:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ljo002 Torka svamp enkelt och billigt Bär och svamp 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.