Thermos på vintern

Det fanns ett förslag om att fortsätta UL på vintern-tråden här under lättpackning. Så jag kan väl spinna på det här med thermos eller inte.

Själv har jag aldrig använt thermos på vintern eller sommaren heller, eftersom jag tycker att en viktig del av myset är att laga mat och sitta och fundera. Detta är alltid genomförbart under barmarkssäsongen om man har en tarp.

På vintern kan det ju vara så att man måste resa tältet för att kunna laga mat i lugn och ro. Risken är att man blir kall osv. I detta läge, sällsynt enligt min erfarenhet, kan naturligtvis en termos med varm dryck eller för att värma/tillreda frystorkat vara en fördel.

Personligen tycker jag inte att fördelarna uppväger nackdelarna (vikten) och ser inte thermosen som nödvändig för mina behov och mitt sätt att färdas. Nödvändigt för alla är däremot att få i sig vatten. På min lätta vintertur nyligen drack jag systematiskt 3 dl vatten per timme, vilket är ganska lagom för mig.

Vattnet förvarades i en Arla Drickyoghurtflaska med denna volym som befanns sig i anorakfickan alternativt byxfickan. I ryggsäcken hade jag en PET-flaska på 1,5 l invirad i kläder och pressad mot liggunderlaget i ryggsäckens ryggplatta. Den tömdes då på 3 dl i timmen till den lilla flaskan.

Att lägga dyra pengar då en mycket tyngre Nalgeneflaska säger både hjärna och plånbok nej till.

Detta i kombination med hasselnötter, russin, mjölkchoklad och bröd och pålägg gör att jag vid behov får i mig det kroppen behöver även om vädret inte uppmuntrar till en långlunch.

Jag använder två små Yallaflaskor och fyller dem med varmt vatten, drar dagsockorna utanpå och stoppar dem i sovsäcken. Ibland åker storflaskan ned på liknande sätt om det känns kyligt.

På morgonen värmer jag vattnet i småflaskorna till 60-70 grader eller så och stoppar dem därefter i mina stelfrusna kängor. Någon timme senare, när jag ätit frukost är kängorna mjuka och behagliga att kliva i.

Då sticker jag iväg med alla vätskeförråd fyllda.

Detta är hur jag klarar mig, så för mig är thermosen inte nödvändig på vintern.

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Det fanns ett förslag om att fortsätta UL på vintern-tråden här under lättpackning. Så jag kan väl spinna på det här med thermos eller inte.
Och jag fortsätter mina personliga påhopp i denna tråd, you can run but you can't hide!

Nå. Tidigare hade jag samma inställning, att skippa termosen vintertid. Mina argument var förstås ffa vikten, men även att en 0,5-liters termos hsh innehåller för lite vatten för att ge mig en lunch (vissa klarar sig på en varma koppen och hårdmackor, så icke jag). Så, jag bar mitt vatten i en 0,5-liters plastflaska (MER).

Efter att ett par vinterturer motvilligt ha provat med en liten termos, har denna faktiskt blivit en trogen följeslagare. Jag fick ge upp min tidigare strategi.
...viktig del av myset är att laga mat och sitta och fundera... ...På vintern kan det ju vara så att man måste resa tältet för att kunna laga mat i lugn och ro. Risken är att man blir kall osv.
Jepp, därför sker min huvudsakliga matlagning om morgon och kväll, i tältet. Om vädret tillåter så lagar jag gärna lunchen i det fria, med vindskydd (hophäftade ölburkar, få gram), men är vädret pissigt så tar jag mer skydd (slår inte upp tältet, men en vindsäck eller att gräva en riktig grop vid en sten räcker bra). Det skulle hsh vara omöjligt att klara mig på enbart termosens vatten (0,5L), så jag måste laga riktig mat. Om vädret är så taskigt att jag måste resa tält för lunchen, så är det nästan dags att slå läger för kvällen (och vänta in nästa dag, som är bättre). Alternativt klämmer jag i mig vätska + snabbmat (Digestivekex, choklad etc) och fortsätter några timmar för att sedan göra en tidig kväll.
I ryggsäcken hade jag en PET-flaska på 1,5 l invirad i kläder och pressad mot liggunderlaget i ryggsäckens ryggplatta. Den tömdes då på 3 dl i timmen till den lilla flaskan.
Visst, packar man vattenflaskan i ryggsäcken så behövs inte en termos. Däremot måste det vara tyngre att släpa på 1,5L vatten än på 1L vatten, och jag föredrar därför att bära 0,5L vatten i en flaska djupt in i säcken, och 0,5L vatten i en termos. Varför då termos? Jo, för att bättre ta vara på det bränsle som krävs för att smälta snö och värma vatten. Om jag värmer vatten om morgonen för att sedan långsamt låta värmen sippra ut i naturen, så har jag slösat bränsle. Tricket med termosen är att jag kan spara varmvatten från morgonen för att succesivt under dagen använda varmvattnet för att smälta snö=mer vatten, och/eller få en snabbstart på lunchen (termosvattnet smälter första snön i grytan, så man inte får en luftspalt vid snösmältningen).

Varför så stor flaska? Varför inte en 1-liters platypus? En 1,5L-PET tar ju en massa plats även när den är tom!

Ibland är det nämligen skönt att kunna bära mycket vatten. Om jag t ex stöter på en öppen jokk några timmar innan lunch eller middagsstopp (och det inte är många uppförsbackar kvar) så samlar jag på mig allt vatten som ryms i min termos, min flaska och min Platypus. Om jag tältar nära en öppen jokk, så fyller jag allt på kvällen och slipper därigenom gå ut ur tältet på morgonen innan frukost. Det finns lägen när jag hellre bär 2L vatten ett antal kilometer (helst nedförs) än vad jag sitter och dånar på med köket för att smälta motsvarande mängd snö.

Så för mig är inte termosen nödvändig, men den ger mig bra komfort och ger även en viktvinst: 0,5L buret varmvatten kan smälta mycket snö till dricksvatten, istället för att släpa på mer kallvatten i en oisolerad plastflaska.



Sen har jag problem med att vattnet i min dricksflaska fryser om jag har den i jackans innerficka, om det är riktigt kallt och blåser vill säga. Neoprenöverdrag? Tja, men då har vi frångått de lätta och enkla lösningarna, och närmar oss plötsligt termosen igen.
 
Strykarräven; sa:
...
Varför så stor flaska? Varför inte en 1-liters platypus? En 1,5L-PET tar ju en massa plats även när den är tom!

...
Sen har jag problem med att vattnet i min dricksflaska fryser om jag har den i jackans innerficka, om det är riktigt kallt och blåser vill säga. Neoprenöverdrag? Tja, men då har vi frångått de lätta och enkla lösningarna, och närmar oss plötsligt termosen igen.

Vi gör ju alla saker och ting på olika sätt, vilket är bra, annars kan man ju inte lära av varandra. Jag har också under årens lopp vandrat mellan olika vanor och tekniska lösningar på både det ena och det andra.

Drygt 2 l vatten innebär att jag kan gå 4 timmar eller så och ändå ha vatten till att laga lunch. Samband med denna smälter jag samma mängd vatten igen och har så det räcker till kvällen. Volymen man väljer skall ge lagom mängd vatten för att dela dagen i två, med en lunchpaus och snösmältningspaus mitt i, samtidigt som man skall bära så lite som möjligt.

Volymen på 1,5 litersflaskan är egentligen inget större problem, med min lätta packning behöver jag inte vara någon komprimeringsfanatiker. Men PET-flaskor går att klämma ganska platta när de är tomma. En Platypus är ju mycket dyrare och påsar är svårare att torka inuti (åtminstone min erfarenhet efter att ha testat bag-in-box påsar som vattenflaskor). Men förr eller senare faller jag väl till föga, Platypusen är ju lätt...

Har aldrig haft problem med att vatten förvarat i en "ljumskficka" blir odrickbart kallt. I en jackficka däremot kan det bli så om det är riktigt bistert.

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Detta är hur jag klarar mig, så för mig är thermosen inte nödvändig på vintern.

Jörgen

Var och en har ju som sagt sitt sätt att lösa olika probleme. För min del så är termosen ett självklart val. Dels för att jag inte har några ambitioner om att vara en UL:are (även om jag också jagar gram), dels för att jag precis som Strykarräven försöker begränsa matlagning (läs tina snö/koka upp vatten) till morgon och kväll i samband med att man har slagit upp tältet.

Till lunch behöver jag hett vatten, då jag blötlägger min frystorkade mat som tillredningsmetod. Ibland vill man ju under dagen kunna förstärka med varma koppen och/eller kaffe, och då är termos också bra att ha.

Jag är tror också att man i viss mån sparar in extravikten för termosen i bl.a. minskad bränsleåtgång. Men den främsta anledningen till att ha termos är att när det börjar krypa ned mot minus 20-25, så är termos ett säkrare och pålitligare alternativ - på många sätt.

Be careful out there /Joel
 
Jörgen Fjaderlatt.se (Jörgen Johansson)
Vi gör ju alla saker och ting på olika sätt...

Jo, det var därför jag täntke bidra med min lösning, inte för att "överbevisa" dig. För samma lösning passar sällan två personer, eller situationer.
Drygt 2 l vatten innebär att jag kan gå 4 timmar eller så och ändå ha vatten till att laga lunch.
Men, är det UL att bära en massa vatten? Fatta hur många tomma Nalgene det går (viktmässigt) på de två vattenlitrar du släpar runt på? Snö finns ju överallt, och jag ser liten poäng att på vid frukosten smälta sig lunchvattnet och vid lunchen smälta sig middagsvattnet, eftersom smält vatten tappar energi hela tiden till omgivningen, och dessutom måste kånkas runt.
Volymen på 1,5 litersflaskan är egentligen inget större problem, med min lätta packning behöver jag inte vara någon komprimeringsfanatiker. Men PET-flaskor går att klämma ganska platta när de är tomma. En Platypus är ju mycket dyrare och påsar är svårare att torka inuti
Aha, jag glömde att det finns lättkomprimerade PET-flaskor. Men liten packning=lätt packning, eftersom den kräver mindre säck, eller?
Priset är ett aber med de där komprimerbara vattenpåsarna, men jag hittade min alldeles gratis. Annars tycker jag det är en bra princip att "marknadsföra" UL som ett billigt alternativ till de tusentals onödiga och tunga "must have"-prylarna. Sen är det väl inget större problem att vattenpåsen inte går att få helt torr inuti? Min har aldrig börjat lukta eller bete sig konstigt. Ett trick kan vara att tömma påsen, blåsa upp den som en ballong och ställa den med öppningen nedåt några dagar, sedan man kommit hem.

Sen till de tunga och otympliga Nalgene-flaskorna: Jag hittade en på rea, varför jag var tvungen att prova. Den väger en del men är bra på så vis att man inte kan smälta den med kokvatten, vilket hänt med flera av mina MER-flaskor. Klarar Yalla-flaskorna detta bättre? Jag gillade MER för att de har stor öppning och väger ca ingenting.
 
Strykarräven; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Det fanns ett förslag om att fortsätta UL på vintern-tråden här under lättpackning. Så jag kan väl spinna på det här med thermos eller inte.
(klipp)

Så för mig är inte termosen nödvändig, men den ger mig bra komfort och ger även en viktvinst: 0,5L buret varmvatten kan smälta mycket snö till dricksvatten, istället för att släpa på mer kallvatten i en oisolerad plastflaska.



Sen har jag problem med att vattnet i min dricksflaska fryser om jag har den i jackans innerficka, om det är riktigt kallt och blåser vill säga. Neoprenöverdrag? Tja, men då har vi frångått de lätta och enkla lösningarna, och närmar oss plötsligt termosen igen.

Håller med räven, visst kan man klara sig utan en thermos, men... att slå upp tältet mitt på dagen för att efterlikna morgonrutinen med snösmältning i lä verkar vara en omständig lösning, själv gillar jag snabba luncher och prioriterar att gå långt på dagarna.

Visst kan man ha en flaska i fickan om det inte är så kallt, tyvärr funkar denna lösning inte bra i kyla, då fryser flaskan även om man bär den utanför understället.

Och en petflaska är bara rolig så länge den inte spricker, vilket den tyvärr gör efter ett antal påfyllningar med hett vatten, så från pet avrådes på vintern.

Så mitt alternativ om jag skulle välja bort thermos är tveklöst nalgene/motsvarande med isolerande fodral av ngt slag alternativt instoppad och inrullad i ngt varmt i ryggan. Att stoppa in en pet i t ex dunjackan gör jag aldrig om (sprickande petflaska och värmeplagg = blött plagg).

Fast jag använder faktiskt thermos, den extra vikten ger så pass mycket enklare liv att den tvelöst är värd det för mig.

//J
 
Strykaräven och joru:
Anledningen till att jag bär en massa vatten är att jag inte ser något alternativ vintertid. Det funkar inte för mig att inte dricka något mellan frukost och lunch, respektive lunch och kväll. Eftersom jag då behöver bära vatten så är min point att detta inte per definition kräver en thermos vintertid. Man kan hålla vatten flytande ändå.

Visst är det s a s ett slöseri att bära runt varmt vatten som förlorar temperatur till omgivningen när det är kallt, men jag betvivlar att den extra bränslemängd som åtgår för detta väger mer än en genomsnittlig termos. Men jag har inte sett några siffror på detta, så jag kan ha fel.

Det finns heller aldrig någon anledning att värma vatten till kokpunkten och därmed smälta sina vattenflaskor. Varmvattenkranar brukar ha en spärr vid 60 grader, för att man inte skall skålla sig. Så 60-70 grader räcker bra för mina varmvattenflaskor till kängor och sovsäck och detta klarar Yalla-modellen utan problem. Dricksvatten finns ju ingen anledning att värma så varmt om det inte är extremt kallt ute och man riskerar att det fryser i ryggsäcken.

Jörgen
 
Termosfrågan

I de flesta fall så åker min termos med på fjället, detta är väl någon form av normalrutin:

Jag fyller min termos på morgonen - i tältets ombonade miljö. Det vattnet använder jag till min lunch (frystorkad direkt i påse + varmakoppen)och att smälta snö till "icke varmt dricksvatten". På kvällen lagar jag mat och fyller min termos att ha över natten. På morgonen har jag då varmt vatten färdigt och kan således äta min frukost utan att behöva krypa upp ur sovsäcken.

Fördelarna med denna lösning är flera: man behöver inte ta fram köket under dagen - bra vid skitväder då man med fördel käkar i vindsäcken, man hushåller också med ljuset - nog så viktigt ibland, att frukostera i sovsäcken är riktigt smutt, det är också bra ur säkerhetssynpunkt att ha tillgång till VARM dryck.

Därmed inte sagt att man MÅSTE göra på detta sätt. Dock får man utan termos i packningen anpassa sin verksamhet och sina matvanor, t.ex kanske inte ha en traditionell mittpådagenrast utan äta mindre munsbitar spritt över dagen. På så sätt kan man också minska mängden förstärkningsplagg och istället använda sovsäcken när man sedan smälter snö på kvällen

Mina 5-öre

Uffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
splashmore Ground Cloth på svenska Lättpackning 25
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3
Vättlefjäll Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn! Lättpackning 9
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
alven UL-prylträff på FairEnough? Lättpackning 1
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12
greenjuice Rekord på upptältning av Tarptent Contrail Lättpackning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.