Skillnad mellan MTB och Racer-växlar?

Hej,

Jag undrar helt enkelt vad det är för skillnad mellan MTB-växlar och racer-växlar, förutom att det brukar vara fler växlar på MTB då?
 
En racer brukar ha flackare kransar, samt högre utväxling. En motions eller långfärdscykel bör ha större sprindning och mindre kedjekransar. (Läs gärna John Foresters, Effective Cycling, växel kapitlet. http://www.johnforester.com/)
Detta gör att kedjeföraren på en MTB och en långfärdscykel bör vara lika långa.
Min långfärds har 14-32 bak och 48-34 fram. På min racer sitter 13-26 bak respektive 52-42 fram. Många moderna racercyklar har 30 växlar plus en på banken....
//J
 
Tack för svaret. Så då är det alltså så att det är mindre skillnad mellan två växlar på en racer än på en mtb... Har för närvarande en hybrid variant med MTB-komponenter men smala racerdäck och så. Så är egentligen mest nyfiken på hur skillnaden upplevs mellan att cykla på en sån och en riktig racer?
 
Tack för svaret. Så då är det alltså så att det är mindre skillnad mellan två växlar på en racer än på en mtb... Har för närvarande en hybrid variant med MTB-komponenter men smala racerdäck och så. Så är egentligen mest nyfiken på hur skillnaden upplevs mellan att cykla på en sån och en riktig racer?

När växlarna ligger tätare är det "meningen" att man skall vara mera aktiv med växlandet. De lättaste växlarna som brukar finnas på en MTB brukar man ju aldrig ha nytta av på asfalt.
 
Tack för svaret. Så då är det alltså så att det är mindre skillnad mellan två växlar på en racer än på en mtb... Har för närvarande en hybrid variant med MTB-komponenter men smala racerdäck och så. Så är egentligen mest nyfiken på hur skillnaden upplevs mellan att cykla på en sån och en riktig racer?

Upplevelsen är ju subjektiv. Racern rullar lite lättare och åkställningen är mera aerodynamisk samtidigt som bockstyret ger några olika positioner så att jag blir mindre trött av statisk belastning. Stora skillnaden IMHO är att det känns som kraften går ner mer i asfalten på racern vilket upplevs mest i uppförsbacke respektive vid acceleration. Ramen och vevpartiet är ofta stummare på racercyklar vilket minskar onödig kraftförlust. Somliga har svårt att vänja sig vid bockstyre andra föredrar bestämt bockstyre framför rakt styre.

Thure
 
Mycket av det du beskriver upplevde jag i mitt byte från MTB till hybrid, vilket jag upplevde som väldigt positivt då jag numer cyklar uteslutande på asfalt (cyklade mycket i skog förr). Så jag antar att man får ännu mer av det vid byte till racer då. Det du säger om växlarna låter ju logiskt, då jag ibland upplever att det är lite svårt att hitta "rätt" växel för en given situation. Nå, det får väl bli en racer någon gång i framtiden när man får mer pengar misstänker jag. Just nu får min Apollo Team Race -07 fungera, känner mig nöjd med den i alla fall.

En annan sak som jag noterat är också att racercyklar sällan eller aldrig (?) verkar ha skivbromsar? Är det för att de väger för mycket eller? Personligen upplever jag ju skivbromsar som helt underbara i jämförelse med V-bromsar och annat man haft tidigare.
 
stor skillnad

Jag har en hybrid som jag utrustat så att den är som en racer den enda skillnaden är vikten och formen,

Detta betyder dock väldigt mycket, hybriden har jag som ett redskap i arbete transport camping mm, min andra cykel en vanlig racer har jag som leksak, vikten, hur man sitter hela känslan ger en helt annan upplevelse.

Mikael
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.