Paddelreparation, eller varför man inte ska öva roll med flottör

paddel ska inte bära upp dig även om du har flottör på den, så att "hänga på" den är fel. det är inte armarna som får dig på rätt köl utan torson och benen. armarna och paddeln "tar du bara med dig" när du förflyttar överkroppen och sen vickar upp den. paddeln sveper du mest på ytan som stöd för höftknycken sen
 
Helt rätt att reserven ska vara minst lika tålig som ordinarie, men jag ser nog rollövning med flottör som ett extremfall, då jag hänger mina 90 kg i skaftet, har svårt att se att paddeltag, styrtag eller roll utan flottör skulle kunna ge den belastningen. Skulle jag ha en paddel för det så går nog skarvhyla och fast skaft i både glas- och kol-fiber bort. Skulle nog behövas ett tjock rent alu eller rostfritt skaft för att klara det och då blir vikten för hög för min smak. Min avvägning, måste inte delas av alla.

/Patrik, som kom på att jag knäckt ett annat skaft för många år sedan i samma manöver, dax att lära sig rolla ordentligt snart...
Du har fel.
En bra designad paddel håller för det. Jag har hållit i en del roll kurser med alla möjliga människor, delvis i en hel annan viktsklass som du och ingen har lyckats dra av en av våra paddlar när vi tränar med flottör, varken Celtic, Lendal eller Gearlab.
Det är helt enkelt en skitdesign på din paddel med en brottanvisning i övergången mellan komposit och aluminium.
 
Du har fel.
En bra designad paddel håller för det. Jag har hållit i en del roll kurser med alla möjliga människor, delvis i en hel annan viktsklass som du och ingen har lyckats dra av en av våra paddlar när vi tränar med flottör, varken Celtic, Lendal eller Gearlab.
Det är helt enkelt en skitdesign på din paddel med en brottanvisning i övergången mellan komposit och aluminium.

Vilken skarvhylsa rekommenderar du som är tålig nog för mej och tyngre paddlare, så jag köper rätt till framtida paddel. Denna får nog behålla sin skarv sålänge, går den inte att laga vill jag ju också köpa rätt.

Som @Spikbjörn säger kan det vara utmattning av små små ryck vid tidigare paddeltag och så kan det mycket möjligt vara.

@Isterbuk: Jag vet att roll är en teknik- och tajming-sport och inte någon strykefråga men tyvärr sitter rollen inte ännu och med flottör kan jag öva delmoment i lugn takt flera gånger. Men jag har hittat en duktig instruktör i klubben så jag hoppas fixa det innan sommaren är över.

/Patrik
 
Vilken skarvhylsa rekommenderar du som är tålig nog för mej och tyngre paddlare, så jag köper rätt till framtida paddel. Denna får nog behålla sin skarv sålänge, går den inte att laga vill jag ju också köpa rätt.

/Patrik
Inga alls. De paddeltillverkare som jag nämnde lägger väldigt mycket krut på att designa sina paddelskaft så att de är lätta, starka och med rätt flex. Det går inte att byta en komponent utan att påverka hela systemet paddel.
Däremot undrar jag hur du rollade.
Standard roll med europaddel, dvs. händerna i vanligt paddel position?
Eller klassiskt grönlandsroll med ena handen nästan i mitten av paddeln och andra handen långt ut på paddeln?
Jag misstänker det sistnämnda, det genererar stora krafter på ett ställe som inte är tänkt för det. Inte att rekommendera med euro paddel.
 
Inga alls. De paddeltillverkare som jag nämnde lägger väldigt mycket krut på att designa sina paddelskaft så att de är lätta, starka och med rätt flex. Det går inte att byta en komponent utan att påverka hela systemet paddel.
Däremot undrar jag hur du rollade.
Standard roll med europaddel, dvs. händerna i vanligt paddel position?
Eller klassiskt grönlandsroll med ena handen nästan i mitten av paddeln och andra handen långt ut på paddeln?
Jag misstänker det sistnämnda, det genererar stora krafter på ett ställe som inte är tänkt för det. Inte att rekommendera med euro paddel.

Det var faktiskt med händerna i vanlig paddelposition på europaddel, dvs drygt axelbrett, mao INTE grönlandsrollfattning med en hand ute på bladet och andra handen mitt på skaftet.

/Patrik
 
Det var faktiskt med händerna i vanlig paddelposition på europaddel, dvs drygt axelbrett, mao INTE grönlandsrollfattning med en hand ute på bladet och andra handen mitt på skaftet.

/Patrik
Det måste en paddel hålla för. Det är ingen större skillnad på belastningen om du har flottör eller bara kör en väldigt dynamiskt kombat roll.
 
På billiga paddlar med enkla snäpplåsningar kan det börja glappa och till slut brytas. Men med riktiga stumma kopplingar och glas/kolfiberskaft händer det väldigt sällan enligt min erfarenhet. Absolut vanligast är brott vid bladfästet pga brottanvisningen o momentarmen vid roll, kraftigt paddeltag osv. Alternativt att någon råkat kliva på paddeln.. :)

/ Ulf
 
På billiga paddlar med enkla snäpplåsningar kan det börja glappa och till slut brytas. Men med riktiga stumma kopplingar och glas/kolfiberskaft händer det väldigt sällan enligt min erfarenhet. Absolut vanligast är brott vid bladfästet pga brottanvisningen o momentarmen vid roll, kraftigt paddeltag osv. Alternativt att någon råkat kliva på paddeln.. :)

/ Ulf

Som du ser på bilden i inlägg 1 så var detta inget snäpplås utan ett vridlås och jag anser inte paddel vara jättebillig, tror jag betalde 1500 SEK för den. Snäpplåset har ju en brottanvisning/försvagning i och med hålet där snäppets knapp ska passas in i, men inget sådan på min paddel.

/Patrik
 
Det var mer en hänvisning till att jag aldrig sett en delbar paddel med innerrör och vrid/skruvkoppling brytas där. Har i o f s aldrig varit med om ett kolfiberskaft med innerrör i aluminium.
Oftast håller snäpplåsen ok i början om överlappet är ok. Dock brukar de börja glappa runt själva snäppen, och då kan de spricka upp/brytas där.

Skarvöret du hänvisade till såg ok ut och jag skulle kört på det. Viktigt att röret har tjockare material än själva paddeln och att det inte glappar nånstans. Har sett massor av paddlar passera revy, både egna och klubbens, och i särklass största problemet brukar vara att de kärvar ihop för att man delar de för sällan. Förutom alla de sönderklivna då.. :)

/ Ulf
 
Fick med en paddel hem från helgens tävlingar i Hofors och tog en snabb bild. Ganska långt innerrör och helt stumt när man klämmer ihop. Svårt att tänka mig att den skulle kunna brytas där..
paddel.jpg
 
Vill avrapportera att jag köpt nytt innerör i komposit, satt fast med laminatepoxi och det verkar funka fint - provtur på 20 km utan glapp eller andra problem. Inga nya rollförsök ännu.
Jag fick inte loss aluinnerörer så jag fick kapa några cm på befitlig paddel och sedan montera det nya. Gick inte att värma loss.

Denna i rätt deimnesion sitter numera i paddeln.

Tack för alla tips och tack kajaksidan!

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.