Mini 12 / 2.4mr

Det är många år sen jag seglade regelbundet och har lagt på mig en del kilon sen dess, nu på senare tid har jag börjat sakna seglingen och den frihet den innebar. I familjen hade vi som sista båt en Maxi Racer, en ren kappseglingsbåt som var skitskoj att segla. Ända sen jag var liten och Mini 12'an kom till världen har jag velat ha en sådan och nu finns de till lagom pris på diverse klubbsidor och blocket.

En dagdröm som jag har är att sätta mig i en minitolva och segla längs den svenska kusten, om folk kan paddla den sträckan i kajak så borde man ju kunna segla den sträckan i en mini tolva, eller?

De har inte super mycket stuvutrymme, men det borde väl vara jämförbart med utrymmet i en kajak?

Vad säger ni? är det genomförbart? har någon gjort detta tidigare?
 
Det borde gå att stuva en hel del i den. Kölen är ju oftast tom, man lastar blytackor en och en där, oftast efter man sjösatt.
Kul ide´.
/Peter
 
Det jobbiga blir väl att få in grejer i de täta utrymmena. De flesta har väl rätt små inspektionsluckor...

I övrigt låter det som en rolig men jäkligt långsam idé... 2.4or är inte snabba.
Tänk också på att de inte tål så värst mkt sjö och vind så du får nog räkna med en hel del dagar i land.
Jag kan av egen erfarenhet säga att det är jäkligt läskigt att vara i närheten av andra båtar, även om de inte är så stora (J80) och man vet att de har koll. Stora båtar som man inte vet har koll skulle skrämma livet ur mig i en 2.4, man hinner ju lixom inte undan i en båt som toppar 2-någonting knop. Och dom går ALDRIG fortare, det är ju ändå R-båt vi pratar om :)

Glöm inte att berätta hur det gick om du provar!
 
Hmm som sagt så har jag aldrig satt foten i en 2.4Mr, men 2 knop är ju inte mycket att hänga i granen... En sådan resa skulle ju ta månader. Kanske bättre att satsa på någon annan segeljolle då.

Laser har jag seglat en hel del, både ren nöjessegling samt lite tävlingar, så lasern känner jag mig bekväm med men den har inga stuvutrymmen alls, skulle man surra packningen på däck så kan man glömma torra kläder.. måste komma på ett alternativ till 2.4Mr även om den ser jäkla kul ut så måste det ju vara realistiskt och genomförbart.
 
Vattentät säck

Om du packar i vattentäta säckar, som paddlare ofta gör, kan du ha kläderna på däck. Har sett de som seglar Archipelago raid packa sådana på däck på sina katamaraner - och där är det inte torrt långa stunder (på däck alltså).

Själv har jag paddlat med vattentät packning på däck av kajak i överbrytande sjö och haft torra kläder vid framkomsten.
 
Vad jag funderar på är att hur du förtöjer din båt för natten,den har ju trots allt en "riktig" köl som en större segelbåt! Men du sover ju inte i den utan i tält antar jag!
Varför inte hellre dra runt i kusten med nåt lättare med centerbord som du kan dra upp på land?
Å som har lite bättre packutrymme!
Lycka till ;)

/Janne
 
Hmm som sagt så har jag aldrig satt foten i en 2.4Mr, men 2 knop är ju inte mycket att hänga i granen... En sådan resa skulle ju ta månader. Kanske bättre att satsa på någon annan segeljolle då.

Laser har jag seglat en hel del, både ren nöjessegling samt lite tävlingar, så lasern känner jag mig bekväm med men den har inga stuvutrymmen alls, skulle man surra packningen på däck så kan man glömma torra kläder.. måste komma på ett alternativ till 2.4Mr även om den ser jäkla kul ut så måste det ju vara realistiskt och genomförbart.

Ja, 2.4 är ju raka motsatsen till jolle. R-regeln är ritad så att båten bara sätter sig hårdare och gräver en större grop i sjön ju fortare det går. Alltså går det aldrig fortare än deplacementfart.
Stuvarn har dessutom en poäng som jag inte ens tänkte på. Det är rätt bökigt att komma i och ur 2.4an om man inte kan ligga långsides... De sticker ju dock inte så djupt och har lite överhäng så att förtöja är nog inte det svåraste.

Laser funkar, småsaker stuvar man i skrovet och större surrar man i en vattentät säck framför masten. Dock gillar jag inte tanken på att segla Laser utan följebåt eller sällskap. Det är alldeles för stor risk att masten går av. (Laserns svaga punkt)

Jag tycker det låter som om du ska titta på en C, D eller E-kanot. Här kan du läsa om de olika klasserna: http://www.kanot.com/klasser___715.aspx
Även om man inte drar upp dom på land alla gånger så kan man ligga längst in i vikar och antagligen hitta vikar som man bara behöver dela med ev. paddlare...
 
Jag tackar Jonas P för sitt tips om de olika segelkanot klasserna...

D-Kanot är en kanot i min stil, föll verkligen för den direkt.. Såg att ett företag i Gbg tillverkar denna. Den kostar en del mer än en 2.4mr men D-Kanoten verkar störtskön att segla i.

Mina dagar att extremsegla är över, men jag vill göra en långsegling och D-Kanoten är rätt verktyg för mig känns det som. Enda hindret nu är det svåraste, finansiering av båt och annan utrustning.

Det kommer ta ett tag, men jag har inte bråttom... Vi får se vad framtiden har i sitt sköte nu.


Tråden har verkligen tjänat sitt syfte väl, jag fick reda på om det var lämpligt att göra denna resa i en minitolva och blev avrådd och har fått kanontips på alternativa båtar/kanoter..

Tackar för all hjälp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fischer Mini 12:a för två personer? Segelsporter 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.