Mera tid i skogen...

Någonting är mycket galet. I dag skall man avlägga jägarexamen för att få jaga. Jag lärde mig jaga ute i skogen. Var man sätter snaror och hur. Vilka tider man jagar och fiskar och när man inte gör det. I dag sitter man och läser i böcker?
Men jag sitter vid en dator och snackar tält, ryggsäckar, fjäll och friluftsliv. När jag var tonåring och bodde i Ruotkomaa så var jag nästan mer tid ute i skogen än jag var inomhus.
I dag deltar jag i ett friluftsliv som mer präglas av kommers, häftighet och prylnoja än själva upplevelsen. Tänk om jag kunde tillbringa lika mycket tid i skogen och på fjället som jag sitter vid datorn? Vilket jävla liv?
// Roland
 
Visst, men...

Visst har friluftslivet ändrats, speciellt på senare år. Tack vare prylhysterin tror jag att många av människorna tar ett steg ifrån tanken med att njuta av moder natur. För många är det sekundärt att vara ute i skogen. I vårt jäktade samhälle där allt bara accelerar får friluftsaktiviterna ändrad karaktär.
De flesta har bråttom, ett fjäll på några dagar, en skog på en helg o.s.v.
Jag tror att det är först efter en vecka som man kommer in i "stämmningen" och verkligen får valuta för vistelsen.
Sedan har vi det där med sporterna som bidrager till att "det gamla sättet" att gå på tur försvinner allt mer.
Konstigt, vi har mer fritid än någonsin, ändå stressas det mer och mer. Hur är det möjligt?
 
men..

Det e ju lika pra att vi tar livet av oss...

Tack och lov så har vi ett system där jägarexamen är ett krav, vi vet då att de som får möjligheten att jaga uppfyller ett minimikrav på teoretisk kuskap samt praktiskt handhavande av vapen. Jag tycker personligen att jägarexamen borde omfatta betydligt mer än vad den gör idag.

Vi e alla vår egen lyckas smed.. Vill man vara ute mer i skogen så nyttjar det ingen att man gnäller, det e bara å dra tummarna ur arslet och ge sig ut.. Har man inte möjligheten så måste man i vilket fall som helst sträva åt det håll man vill. Tyvärr så kan inte alla flytta till Norrland och lyfta sjukpenning för att leva ett 100% friluftsliv, de flesta måste arbeta.. Men som sagt, man kan skapa in egen lycka om man vill! (ingen tvingar någon att köpa Gore-Tex kalsonger om man inte vill)

Sedan så hävdar jag att det här snacket med att man måste vara ut i en hel vecka är struntprat! Jag tror med en idiots envishet att det bästa sättet är att "leva" friluftsliv, att alltid vara därute. Istället för att sätta sig framför datorn, tv eller nått annat därhemma så sticker man ut direkt efter jobbet för ett par underbara timmar i skogen eller på fjället... Tar man sig dessa små turer så kommer de 8timmarna på jobbet att vara betydligt mindre stressande.. Faran är nog i så fall när man i en eller två veckor intensivfriluftslivar och tillbringar resten av året med ångest och dåligt samvete för att man inte e utomhus..
 
Ute eller?

Att nyttja varje tillfälle är en regel som få lever efter. Ändå är det enda sättet att bli bättre på något när man nu vill och måste försörja sig. Gillar man att vara ute så är det ju bara att gå ut när man kommer hem. Om turen blir en eller fem timmar är inte det viktigaste. Det viktigaste är att den blir av! Om den innehåller orientering, matlagning eller botanisering eller som jag stundom gör, ljusa årtiden, går ut lägger mig och läser är nog högst individuellt.
Huruvida man behöver vara ute veckovis för att förnimma naturen så verkar det vara dags för dessa personer att ta ett samtal med sin läkare. För har naturen utrustat oss med ett psyke som kan ställa om oss till strid på två andetag så bör väl med lite träning det vara fullt möjligt att lära sig koppla av på motsvarande tid. Två fridfulla steg ut i den mjuka skogen och jag är en i den. Kanske är hemligheten att jag inte slutade gå ut, trots att regnade och blåste, dessutom är det ju vådligt roligt. Vad för roligt skall du ha idag?

Go tur

Johan K

PS Gummistövlar, ett regnställ i PU och sydväst håller allt regn ute och är billigt! Funkar i stan också!
[Ändrat av johankse 2002-12-09 kl 08:49]
 
Sanning broder!! Sanning!

Detta har debatterats tidigare, det enklaste är att alltid ha en liten rygga, en jacka och ett fiskespö i bilen.. Termosen fyller man på jobbet.
 
Hyperaktiv?

Tid har vi massor av, frågan är vad vi lägger den på.
Men det är klart att man kan leva en hyperaktiv livstil där man GÖR ALLT, MEN ENDAST LITE VARJE!
Jag har ingen invändning mot utesporterna, fast frågan är/var hur friluftslivet har förändrats under senare år.
Jag hävdar bestämt att naturens essens upplevs under längre turer (min subjektiva uppfattning), fast har man förmågan att suga åt sig detsamma under några timmar, så är det väl upp till var och en.

Sedan tycker jag att FJS90 inte skall klanka ner på Norrland och sjukskrivna. Det tillhör inte disskusionen.
/ Triac
 
Re: Hyperaktiv?

1300; sa:
Tid har vi massor av, frågan är vad vi lägger den på.
Men det är klart att man kan leva en hyperaktiv livstil där man GÖR ALLT, MEN ENDAST LITE VARJE!
Jag har ingen invändning mot utesporterna, fast frågan är/var hur friluftslivet har förändrats under senare år.
Jag hävdar bestämt att naturens essens upplevs under längre turer (min subjektiva uppfattning), fast har man förmågan att suga åt sig detsamma under några timmar, så är det väl upp till var och en.

Sedan tycker jag att FJS90 inte skall klanka ner på Norrland och sjukskrivna. Det tillhör inte disskusionen.
/ Triac

huga.. Jag kan nästan se hur stressad du är genom att läsa ditt inlägg.. Är man hyperaktiv och håller på med multisport bara för att man inte ligger framför TV'n med ångest? Jag säger det igen, det handlar om ett levnadssätt. Tycker du att det är fel att göra på det sättet så slipp då, men gnäll inte sedan att du inte kommer ut tillräckligt mycke!

Sedan så tycker jag att du skall lugna ner dig i din tolkning av vad jag skrev om Norrland och sjukskrivning.. Läs vad jag skriver och inte vad du tror!

Var finns mest orörd natur?
svar: Norrland

Hur skall man kunna tillbringa 100% i den?
svar: sjukskrivning eller en smart affärsidé

Så vad är problemet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carbide Marathon km-tid? Övriga aktiviteter 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.