Lufttryck?

Ändras lämpliga lufttryck i däcken av om man cyklar på en heldämpad cykel?

Thure
Tveksamt, men det beror väl till viss del på vilken parameter som får styra däckstrycket.

Är det risken för genomslag, som får styra däckstrycket, så möjligtvis. Men å andra sidan kör man väl ofta vildare med heldämpat än med helstelt eller framdämpat, vilket å andra sidan borde resultera i något högre däckstryck?

Här kan ju också inflikas att CX-åkare ibland kör med riktigt låga lufttryck i sina relativt smala däck, trots att deras cyklar brukar vara odämpade.

Är det greppet/slirningsrisken som får styra däckstrycket, så borde svaret bli nej. (Här bör du satsa på slanglöst och eventuella inserts).

Är det lättrullheten (som Silcas kalkylator avser) som ska styra däckstrycket, så borde svaret definitivt bli nej.
/Niklas
 
En ytterligare synpunkt är väghållningen.

Om man har för lågt lufttryck så kan väghållningen bli rätt obehaglig på en tvåhjulig cykel vilket man kanske inte märker förrän man gör en häftig manöver. Att kolla lufttrycket ofta är en bra förebyggande säkerhetsåtgärd. (Gäller i och för sig även tre och fyrhjuliga fordon också).

Thure
Om däcket börjar sladdra, så är det givetvis alldeles för lågt däckstryck.

Å andra sidan bör man också beakta greppet när man väljer sitt däckstryck. Särskilt då vi börjar närma oss den mörka, kalla och hala årstiden. (Borde gälla oavsett antalet hjul på fordonet).
/Niklas
 
Om båda mätarna är konsekventa i sin missvisning så spelar det kanske mindre roll om man bara använder den ena, men såklart ett problem om man vill växla mellan olika mätare.

/Patrik
Det kan ju också vara cykelslang-ventilens öppningstryck som spökar här.

För noga räknat, så mäter väl en vanlig golvpump (i bästa fall) lufttrycket i pumpslangen, medan den separata trycktestaren mäter trycket i själva cykelslangen (eller i däcket, om du kör slanglöst).

Det krävs alltså ett visst övertryck i pumpslangen, för att kunna öppna cykelventilen och släppa in luft i slangen/däcket.
/Niklas
 
I söndags körde jag min lokala MTB-tur och körde (uppmätt) däckstryck enligt Silcas rekommendationer för grusväg klass 1. (Vilket innebär ett betydligt lägre tryck än vad jag tidigare brukade ha i däcken).

Cykeln kändes ovanligt lättrullad över så väl stig, grovgrusade skogsbilvägar som bättre grusvägar. Å vid hemkomst hade jag satt ett nytt personligt rekord för den turen.

Jag fick inte ett enda genomslag under turen, fast jag kör kanske inte lika vilt nu, som jag gjorde för drygt 25 år sedan... Å andra sidan väger jag mycket mer nu...

Summa summarum så känns det bra att våga laborera med lufttrycket och Silcas kalkylator är här, till sammans med en bra lufttrycksmätare, ett mycker bra hjälpmedel.
/Niklas
 
Jo, frågan är ju bara vilken man ska lita på. Jag tror nog mest på lufttrycksmätaren från BBB.
/Niklas
Du kan inte lita på någon mätare som inte är kalibrerad...
Där emot kan du kolla att den visat lika varje gång du mäter samma tryck, då blir den mätaren din referens.

Sedan så är det oftast Max tryck som står på däcksidan ibland även rek. mintryck oxå.

Vilket tryck du skall ha i däcket beror på mätaren och din körstil för den aktuella terrängen. Man får prova sig fram.
- Stökig skogsstig med rötter, sten mm. så mjuk man vågar utan att få genomslag eller att däcket känns sladdrigt i kurvor. Då hjälper däcket till att svälja ojämnheter.
- Grävd Bike-Park med hopp och berms, något hårdare då trycket ger ett stabilare däck i kurvtagningen med hög fart.
 
Du kan inte lita på någon mätare som inte är kalibrerad...
Där emot kan du kolla att den visat lika varje gång du mäter samma tryck, då blir den mätaren din referens.

Sedan så är det oftast Max tryck som står på däcksidan ibland även rek. mintryck oxå.

Vilket tryck du skall ha i däcket beror på mätaren och din körstil för den aktuella terrängen. Man får prova sig fram.
- Stökig skogsstig med rötter, sten mm. så mjuk man vågar utan att få genomslag eller att däcket känns sladdrigt i kurvor. Då hjälper däcket till att svälja ojämnheter.
- Grävd Bike-Park med hopp och berms, något hårdare då trycket ger ett stabilare däck i kurvtagningen med hög fart.
En däcktryckmätare mäter ju lufttrycket på rätt ställe, medan pumpens manometer brukar sitta en bra bit från däcket, varför det lättare kan smyga sig in flera felkällor.

Angående kalibrering, så är det ju färskvara. En gammal kalibrering är ju inte mycket att lita på, utan då bör det ju kalibreras om igen.
/Niklas
 
Ändras lämpliga lufttryck i däcken av om man cyklar på en heldämpad cykel?

Thure
Frågan är dock om man inte ska vända på frågan. Alltså fråga sig om det rent av kan vara läge att höja lufttrycket i stötdämparna, om man nu sänker lufttrycket i däcken (ner till rekommenderade nivåer)?

Å på den frågan är jag nog benägen att svara jakande (givetvis med hänsyn tagna till dina utgångsnivåer).

Men med ett lägre lufttryck i MTB-däcken, så kan ju MTB-däcken lättare svälja stigens alla små ojämnheter.

Då behöver ju inte stötdämparna längre ta de små ojämnheterna på stigen, utan bara behöva ta de större ojämnheterna (gupp, drops etc.). Därmed bör fjädringen kunna ställas hårdare, vilket också minskar det klassiska gunget i bl.a uppförsbackarna.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Då behöver ju inte stötdämparna längre ta de små ojämnheterna på stigen, utan bara behöva ta de större ojämnheterna (gupp, drops etc.). Därmed bör fjädringen kunna ställas hårdare, vilket också minskar det klassiska gunget i bl.a uppförsbackarna.
/Niklas
Vanliga mtb-stötdämpare är ganska dåliga på att svälja små ojämnheter och där är däck bättre. De flesta som cyklar naturstig brukar försöka utnyttja dämpning i däck och dämpare maximalt utan att få genomslag vid hopp och hårdare körning över sten och rötter.
Hyggligt moderna mtb har inte lika mycket problem med gung i uppförsbackare som tidiga modeller och är det ett problem kan många dämpare låsas.

Och så finns justering av returdämpning beroende på fart och underlag. Med snabb retur på en långsam stig kan cyklingen upplevas studsig.
En långsam retur på en snabb brötig stig brukar resultera att dämpare aldrig hinner sträcka ut och till sist rör sig dämparen i bottenläget.
 
Vanliga mtb-stötdämpare är ganska dåliga på att svälja små ojämnheter och där är däck bättre. De flesta som cyklar naturstig brukar försöka utnyttja dämpning i däck och dämpare maximalt utan att få genomslag vid hopp och hårdare körning över sten och rötter.
Hyggligt moderna mtb har inte lika mycket problem med gung i uppförsbackare som tidiga modeller och är det ett problem kan många dämpare låsas.

Och så finns justering av returdämpning beroende på fart och underlag. Med snabb retur på en långsam stig kan cyklingen upplevas studsig.
En långsam retur på en snabb brötig stig brukar resultera att dämpare aldrig hinner sträcka ut och till sist rör sig dämparen i bottenläget.
Jo, att dämparna är dåliga på att ta upp små ojämnheter, är väl anledningen till att Specialized satsar på sin Future Shock på sina dyrare modeller av gravelbikes (Diverge) och komfortracers (Robaix).
/Niklas
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
najp Lufttryck i framgaffel Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.