Löparkläder för regnväder

Jag har en löparjacka från Craft, Trail Vented tror jag den heter. Någorlunda motståndskraft mot regn men absolut ingen regnjacka.
Min uppfattning är att regn inte är något stort problem när man springer. Under tiden man springer är man varm trots regnet och efteråt kommer man ju in i värmen och kan byta till torra kläder. Jfr vandring tex där det är betydligt viktigare att hålla regnet ute pga längre tids exponering under mindre ansträngande former.
På benen har jag alltid tights, korta eller långa beroende på temperatur.

Angående hur mycket man har på sig under löpning är det väldigt tydligt att den individuella variationen är stor! Kolla i löparspåret nu under hösten. Vissa springer i shorts när andra springer i yllemössa.

När jag springer långt, några timmar eller så, kan jag variera en del i temperatur och bli lite kall om jag tex får motvind i slutet men jag har aldrig upplevt att jag har behövt regnplagg.
För att vara lagom varm under löpningen är ett allmänt tips att man skall känna sig lite kall första 5-10min, annars är risken stor att man är alldeles för varm en stund senare.
Efter turen är det skönt med någon form av överdragsplagg för att hålla värmen om man stretchar utomhus eller har en stunds bilfärd hem (Och så slipper man svett i bilsätet!) Om turen slutar hemma brukar jag bara byta till ett par "joggingbyxor" i bomull och en vanlig bomulls t-shirt att ha medan jag stretchar och svettas färdigt.
 
Cykelkläder

Använder både cykeljacka och cykeltröja när jag springer... oavsett om det regnar eller inte

Jackan är en Castelli/Kona jacka som är vindtät och vattenavvisande, fast bara där det behövs, på sidorna och i bakfickan är det mesh, som ventilerar bra. Är fö inne på sitt 10:e år nu... så jag letar febrilt efter en ersättare.

Tröjan, en Craft, har helzip med turtleneck samt fickor bak, både med dragkedja och utan... om jag blir varm i min jacka så knölar jag bara ner den i en bakficka... behöver jag bars eller något annat ätbart så är det lätt att ta med.

Blir jag var i tröjan så zippar jag bara ner, och vice versa...

Har också letat vattentäta jackor och byxor... men konstaterat att det inte är ett option... möjligtvis om jag hittar något med väl tilltagna mesh/andas partier på rätt ställen.

Benen oroar jag mig inte så mycket för om de blir blöta... vindtätt framför "the holy parts" är givet... är det kallt så brukar jag skydda knän lite extra.

Annars så är det bara att öka takten om man fryser...

Thomas
 
Som andra sagt här tidigare, gå inte in för att hålla dig torr då badar du snart i svett. Nej kör istället med kläder som inte blir speciellt tunga när de blir blöta. Tights är väl rätt optimalt för benen och sen någon tunn löpjacka. Cykelkläder kan jag också rekommendera. Typ Gores egna jackor.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.