Lättare packning?

Recepten pa bars

Meddela garna resultaten fran bars framstallningen. Kanske skulle kunna fa del av recepten ??

/Ola
 
Lätt e rätt

Håller med om att det är rätt att packa lätt för sitt välmående skavsår o,dyl som nämnt ovan. Men för mig är välmående även att äta gott och inte vara hungrig. Jag anpassar alltid min packning efter aktivitet: skulle aldrig falla mig in att använda frystorkat eller bars på en vanlig vandring "gillar mat alldeles för mycket. Självklart blir det "funktional food vid klättring, toppturer och multisport då vikten är avgörande för resultatet. Undrar därför: Grammar ni alltid, alla tillfällen?
 
ytterligare ett inlägg när det gäller protein bars och dylikt

har redan tidigare påpekat att dessa inte helt bör ersätta vanlig kost utan ses som ett komplement, men de innehåller trots allt en relativt sund blandning av proteiner och kolhydrater, vitaminer m m

när det gäller att packa lätt är det ju trots allt vettigare att ha en ur näringshänseende sund sammansättning, jämför exv en 125g bar med 125 g pasta!?!

giants block som jag nämnt innehåller exempelvis per 125g:

36g protein
55g kolhydrat
13g fett
350mg Kalcium
163mg Magnesium

dessutom varierande mängd (handlar om 4-7mg) av Tiamin, Riboflavin, Folsyra, Pantotensyra samt vitaminer (E, C, B6, B12)

främsta skälet till att jag förordar giants block är att den innehåller 125g per bit och således blir lite mer än bara en 'snack' som jag uppfattar de flesta andra protein-bars

alternativet är att göra en egen blandning av proteinpulver och vad man nu vill som komplement/tillskott till den vanliga soppan på turen, väljer man sen att kånka grovt bröd lär man ju kunna pricka in lämplig mängd kolhydrater också

vill du annars ta 'macho-varianten' lägg på ett rejält fettlager innan du traskar och lev på soppa!! *skratt*

återigen - väl mött!!
 
Lätt käk

Känner mig lite oförstående inför 'bars'. Men det kanske är en generationsfråga. Frystorkat äter jag inte men mycket pasta och till det hemtorkad köttfärs eller röktorkad skinka. Torkad frukt och musli till mellanmål. Kompletterar mat/knäckebröd i stugor där det går.

Bars borde ju innehålla en del vätska vilket gör dom tyngre sen undrar jag om fiberinnehållet är OK ?
Låter lite kladdigt.

/Staffan
 
som jag tidigare nämnt är det upp till var och en, men ur näringshänseende får man ju som sagt maximal näring på minimal vikt - som sagt ett KOMPLEMENT till vanlig kost (exv grovt bröd eller gröt för fibrer som det nu gällde)

det som passar en passar inte nödvändigtvis en annan, själv har jag ju knappast en packning av bara bars, föredrar vanlig kost med endast ett tillskott genom dessa, men nu gällde ju frågan i grunden lättast tänkbara packning och ur DEN aspekten är det ju hursomhelst värt att NÄMNA...

finns lättillgängliga böcker när det gäller kostens näringsinnehåll och rekommenderat dagligt intag (RDI)

märker att mina inlägg verkar handla om att försvara protein-bars, men läs igenom vad jag egentligen skriver innan ni kommenterar, särskilt den ständiga upprepningen av ordet KOMPLEMENT

klart att man kan leva på pasta och soppa, men med ett tillskott protein får man ju mer ork att hålla tempot under en hel vandring, om man sen äter torkat kött eller protein-bars är ju en smaksak (själv är jag till på köpet vegetarian)

att protein-bars dessutom påminner i smak om en vanlig snickers eller liknande (fast något mer svårtuggat och svårsmält) gör att man ju inte bara får ett tillskott på sikt under dagen utan även en energikick efter vilopaus så man kan hålla god fart...
 
Ojdå! Nu vart det fart på debatten. Kul!

Någon frågade om det alltid är lättvikt. Nej, absolut inte. Men det är en trevlig variant. Och jag skulle aldrig gå på tur med så lite mat att jag skulle riskera att gå hungrig i onödan.
Tyckte detta med bars var intressant. Kan ge ett sjysst mellanmål, uatn för mycket arrangemang. "Kokade" ihop tva varianter i helgen. Den ena påminde mycket om scouttidens "Hotam-totam"/Strövargodis. Sött och gott.
Den andra innehöll mera ingredienser och påminde mest om nån sorts översötat, tung sockerkaka :) Vet inget om näringen i dessa. Ger nog snabb energi som man kan gå på en stund. Funkar nog lika bra med en Snickers!?
Skall försöka lägga ut recepten eller finna på var länkarna låg. Tror det kom här från Utsidan?
 
Barsförsvar

Ohhps! Inte meningen att trötta ut dig "punkrocker". Du behöver inte alls försvara användandet av bars. Som cyklist så vet jag mycket väl om användningsområdet. Var bara lite nyfiken på om ni alltid grammade. "machovarianten" försöker man ju låta bli av ren självbevarelsedrift,lite svårt att få med tjejen på fjället bara om man säger att man ska leva på "torkat" & bars. Men handlar det om att packa lätt så håller jag givetvis med dig. Kom in lite sent i debatten bara. Ha de gött, själv åker jag till Italien för att cykla berg och äta bars i mängder nästa vecka.. *flin*
 
Var köpa?!

Blev intresserad av dessa bars när jag läste om dem. Låter inte alls dumt. Men var får jag tag i de fantstiska "giant block"?
 
SMÖR!

Smör är alltid med på turen. Går att blanda i/bre på det mesta. Mesta möjliga näring per gram (förutom matolja.) Om man går i normalt tempo (upp mot tre mil/dag) så är det inget problem att "köra fett". För löpning är det mindre lyckat. Smör håller sig ganska bra, men det beror förstås på temperatur.

Powerbars köper man på hälsokosten, vissa gym eller http://www.gymgrossisten.com Ganska dyr näring.

Byt brödet mot Digistive-kex! Andra näringsrika grejor är Nutella-kräm, ädelost och jordnötssmör. Varning dock för att för mycket sån här godismat kan stå en upp i halsen efter ett tag.

Läng leve fettet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larsn1 Lättare vandring + fiske Vandringsleder 0
quicksilver tipps på lättare vandringsled Vandringsleder 7
nahos hjälp med packning!!! Vandringsleder 24

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.