• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Kvalitets skillnad tält?

Jag köpte mig ett akkka rs2 light , och min kompis har sedan förut ett namatj 3gt. Jag undrar vad det är för skillnad tälten emellan förutom utrymme och märke?
Tältens utformning är nästan kopierande lik varandra.
Och varför denna pris skillnad?
Är det verklligen sån kvalitets skillnad?
 
Jag har använt både Nammatj och Akka. I och för sig ett några år gammalt Akka (men inte så mycket äldre än Nammatjet)

I mina ögon var det stora skillnader när det handlade om funktionalitet. Alla detaljer på Nammatj funkade smidigt, medan det mesta var lite bökigt på Akka. Att haka på eller av innertältet krävde kraft och pet på Akka eftersom resårerna var för styva, duffelknapparna för stora för hålen osv.
Uppsättningen var en baggis på Nammatj och fipplig på Akka. Dessutom var Fjällräventältet bra mycket tyngre.
Det fanns alltså inte ett uns av tvekan om att Hillebergs tält var bättre än Fjällrävens. Även mitt Haglöfs Twin Peak upplevde jag som ett bättre tält.

Men som sagt - det var ett några år gammalt Akka. De senare generationerna har förbättrats avsevärt (genom att kopiera Hillebergs lösningar?), och det är mycket tveksamt om Nammatj är 2000 kr bättre. Särskilt för oss vanliga vandrare.

Prisskillnaden handlar nog mest om material och tillverkningsort (Fjällräven har ju också ett starkt varumärke som de kan ta ut extraslantar för, så där är det ingen större skillnad). Hilleberg använder väldigt dyra och väldigt starka vävar, och tillverkar i Europa.
Fjällräven använder billigare material och tillverkar i Asien (?).

Om det sen spelar roll för oss vanliga användare är en annan sak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nnn.sthlm Nyårsfirande i tält? Träffar 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.