Kask cykelhjälm

Det är möjligt att du har mer kunskap om sånt än cykelhandlaren, för det första jag frågade när jag skulle köpa elcykel var om det går att "trimma" motorn och försäljaren sa att 70 km/tim är inga problem men då gäller inga garantier på cykeln.
Fråga honom! Om du googlar trimma elmotor eller elcykel lär du hitta svar på din fråga. Något säger mig att en 250 watts motor inte kommer må bra om den matas med 2000 w.
 
Fråga honom! Om du googlar trimma elmotor eller elcykel lär du hitta svar på din fråga. Något säger mig att en 250 watts motor inte kommer må bra om den matas med 2000 w.

Jag förstår inte din roliga gubbe som du har markerat mitt inlägg med. Kan du berätta det roliga så att jag också kan skratta?
 
Men hur ska en bra cykelhjälm vara?

En sån här cykelhjälm har jag och min fru och självklart så hade dom inte rea när vi köpte dom...Så irriterande att jag såg det nu!!


Finns inget att ifrågasätta när det gäller passform, ventilation och vikt. Den sitter så perfekt och väger så lite så att man ibland (väldigt ofta på vintern när man har en vindtät mössa på huvudet) kommer på efter några 100 m att man har glömt att ta på sej hjälmen och får vända om.

Samma sak när man kommer på sej själv i en butik att man står där som ett fån med hjälmen påknäppt på skallen.
Samma sak när vi har suttit på uteserveringar och ska beställa mat och vi båda säger åt varandra att ta av sej hjälmen, för vi själva känner inte att vi har hjälmen på...och har glömt att ta av den.

Skyddsmässigt så inbillar jag mej att det är mycket bra för det priset.
Priset är det enda som avskräcker men när vi köpte hjälmarna så såg vi hjälmköpet som en engångsutgift och att det betalar sej över tid via minskade bränslekostnader för våra bilar.

I efterhand så är vi supernöjda med hjälmköpet för att cykla med en hjälm som inte sitter perfekt eller har något annat som stör, gör att man drar sej för att ta cykeln istället för bilen på ett småärende.

Att cykla utan hjälm går helt bort trots att vi båda tillhör generationen där vi som barn stod och höll i båda framsätena mitt i bilen i motorvägsfart och hejade på sina pappor när dom gjorde omkörning...

Eller låg och sov på hatthyllan i bilen under långfärd på semestern när barn var så små att dom fick plats...
Så var det på tidiga 70-talet!!

Det sunda välgörandet för kroppen av att cykla istället för att ta bilen har ju också ett värde och måste få kosta några kr även om det är just det som för dom flesta helst inte får kosta någonting.
 
Senast ändrad:
Åter till ämnet!!!!
Vanliga tävlingshjälmar väger från 220 gr - 270 gr och skyddar enk CE märkning.
Byt 5 år efter tillv datum och eller efter skador.
Att när kask anv utvidgar sortimenten mot frilufts hjälmar behöver man ju ej välja en som blir för varm på sommaren.
Fanns en tid regel för cyckling att de kunde ta av sig hjälmen uppför och på på toppen men nu ändrad vad jag vet till att vara på hela tiden
Vid trimmad elcyckel välj motorcyckelhjälm.
Jag provade en cyckel med org 250w som modifierats och räckte bra i brant backe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Cykelhjälm med keps Landsvägscykling 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.