Hur uppstår stigar?

Var man än zoomar in på Sverigekartan så finns det vägar/hus/byar minst 2 km från närmaste skog. Det är i princip omöjligt att gå vilse i en svensk skog. Såvida man inte är riktigt högt uppe, typ i finland eller mot svalbard typ.

Man ska inte underskatta just hur många människor det finns i Sverige. Även man inte ser någon på stigen man går på, tänk all tiden du inte är där. Nästa timme är någon annan på den. Djur ser man mycket sällan i Svenska skogar, de finns mest boskap och hästar.

Vildsvin och älg har jag bara sett någon enstaka gång. Samt varg, lodjur. Det vanligaste är ekorrar, rådjur och möss. Knappt det finns fåglar heller.

Vi ska vara glada att det inte ser ut som Tyskland, där finns nästan ingen skog, bara åkermark. Sen, skulle det vara skönt att få bort ett eller annat svensk träsk som de kallas "natura 2000". Mygg och knott-fabriker. Ge fåglarna fågelmat istället.
 
Sen så är det ju så att i typ fjällen ser man stigarna hela tiden och det är inte bara människor och djur som gör spåren. Det är också bäckar och speciellt vårfloder i typiskt fjällen som hittar alla stigar och och gör dem ännu bättre.
 
Djur ser man mycket sällan i Svenska skogar, de finns mest boskap och hästar.

Vildsvin och älg har jag bara sett någon enstaka gång. Samt varg, lodjur. Det vanligaste är ekorrar, rådjur och möss. Knappt det finns fåglar heller.

Man kan ju av inlägget undra vilka skogar du vistas i, jag ser ofta djur när jag är i skogen om jag väljer att vilja göra det.
Fåglar ser jag varje gång, boskap och Hästar.......inte fullt så ofta om man säger så. :unsure:

Tricket är att röra sig tyst och hålla ögon och öron öppna, och naturligtvis hålla distans till Urbaniserade områden.
 
Senast ändrad:
Var man än zoomar in på Sverigekartan så finns det vägar/hus/byar minst 2 km från närmaste skog. Det är i princip omöjligt att gå vilse i en svensk skog. Såvida man inte är riktigt högt uppe, typ i finland eller mot svalbard typ.

Man ska inte underskatta just hur många människor det finns i Sverige. Även man inte ser någon på stigen man går på, tänk all tiden du inte är där. Nästa timme är någon annan på den. Djur ser man mycket sällan i Svenska skogar, de finns mest boskap och hästar.

Vildsvin och älg har jag bara sett någon enstaka gång. Samt varg, lodjur. Det vanligaste är ekorrar, rådjur och möss. Knappt det finns fåglar heller.

Vi ska vara glada att det inte ser ut som Tyskland, där finns nästan ingen skog, bara åkermark. Sen, skulle det vara skönt att få bort ett eller annat svensk träsk som de kallas "natura 2000". Mygg och knott-fabriker. Ge fåglarna fågelmat istället.
Vildsvin är det vilda däggdjur jag sett mest av under det senaste decenniets skogsvandringar.
Den första meningen i ditt inlägg har jag mycket svårt att ta på allvar. Det finns stora, väglösa skogsområden i Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Hur uppstår detta naturfenomen? Allmänt om friluftsliv 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.