Gratis webkarta med verktyg för bäring??

Finns det någon gratis webkarta där jag enkelt kan lägga ut en linje och direkt se vilket gradantal linjen ligger i?

Alltså, låt säga att jag stod på ett berg och tog ut en bäring mot ett föremål långt bort (ej utsatt på kartor). Hemma vill jag kunna lägga ut denna bäring på en karta (gratis webkarta), från berget jag stod på. Finns ju oftast enkla verktyg för avstånd, yta mm men jag hittar ingen karta med verktyg för att visa i vilken riktning jag ritar....

Någon som vet?
 
Inte helt perfekt om du bara vet i vilken riktning du skall rita, men man kan ju alltid prova sig fram.
https://en.mapy.cz verkar har en funktion som kommar ganska nära till den du vill ha, men azimuth bara efter du har ritad linjen.

Henning
 
Det verkar väldigt svårt att hitta nåt där man kan rita en linje i en viss bäring... Rita linje mellan två punkter och få ut bäringen verkar finnas hur mycket lösningar som helst för...
 
TopoGPS har den funktionen. Inte gratis, men billig. Finns numera till MacOS om man tycker mobilen eller surfplattan är för liten.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.