Gjrode Crescent bra racerramar på 90-talet?

Hade Crescent bra racerramar på 90-talet

Hej
Är det någon som vet något om ramkvaliteten för Crescents racercyklar i mitten av 90-talet? Jag talar om stålramarna + framgaffel av stål. Är de gjorda av Reynolds 531 eller likvärdigt?
 
Ja och nej

De flesta Crescentcyklar med bockstyre från 70 och 80-talen gjordes med hopplösa tunga stålramar men det fanns undantag. T ex så gjorde de en cykel "Executive" med titanram och Monarks och Crescents ramar som andvändes av t ex Fåglumbröderna på 60 och 70-talen var OK för den tiden.

På mitten av 90-talet fanns antagligen både aluramar och stålramar med Crescentmålning som var någorlunda OK förutsatt att målgruppen var tävlingscyklister. Reynoldsrör hade de tidigare, på 90-talet vet jag inte. Men det är sannolikt bara att titta efter på den cykel du är intresserad av.

Numera så har Grimaldikoncernen slutat att marknadsföra Crescent som racrar men säljer i stället Bianchiracrar.

Begagnade racrar i aluminium mm är såpass billiga att det inte finns något skäl att välja stål IMHO. Men är det en touringram du är ute efter så har du mera att välja på om du tittar både på stål och aluramar.

Thure
 
Reynolds 351

Min Crescent 309 Competition 12 från 1981 eller 1982 har en ram med Reynolds 351 rör och lödda muffar. Framgaffeln heter Tange. Kanttråddäck 700*25C. 12-växlad Shimano 600 Uniglide. Shimano bromsar. Året efter var det något annat fabrikat på komponenterna och för vajer år sedan kom dom med nya billigare (?) och tyngre(?) komponenter om jag minns rätt.

Cykel är till salu om du är spekulant, men bakväxeln gick sönder för ca 10 år sedan och jag inte lyckades uppbringa någon ny bakväxel. Pärlemorvit ram. Ram 56 cm (22”) den lilla av 2 storlekar.

”Touring växland” sedan många där största kransen bak tror jag är 26 tänder. Jag fick nog byta bakväxeln när jag växlade om cykeln till "touring". Har kanske kvar original bakväxeln och original kransarna bak som nog var 13, 14, 15, 16, 18, 20 eller något liknande. Pakethållare och stänkskärmar har jag nog också kvar (original).

Är du intresserad så skicka ett mail via Utsidan eller ring, se min hemsida.

Per Brune
 
För liten

En 56-ram är tyvärr för liten för mig, men annars vore det intresant med en gammal racerram av den typen, tex för att bygga en singlespeed utan frihjul, förutsatt att den har horisontella bakgaffeländar.
 
Re: Ja och nej

thureb; sa:
På mitten av 90-talet fanns antagligen både aluramar och stålramar med Crescentmålning som var någorlunda OK förutsatt att målgruppen var tävlingscyklister. Reynoldsrör hade de tidigare, på 90-talet vet jag inte.
Crescents 'riktiga' racerramar var under flera år (troligen både 80- och 90-talet) inköpta färdiga från en del kända märken, såsom Merckx och Basso mfl, och de målades i Crescent-färg/'klibbor' i Sverige.

Det finns ett omtalat 'test' i en svensk cykeltidning från 90-talet när de testade flera olika racercyklar, bla Crescent och en cykel med samma ram i sina Italienska original namn/färger.
Crescent-cykeln fick bra omdöme men det var ju trots allt 'bara' en svensk, men den italienska cykeln 'vann', enl tidningen märktes det tydligt att den var en riktig Italienare :)

/Håkan
[Ändrat av HåkanC 2007-01-17 kl 17:29]
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.