Gå med snöskor med taskiga höftböjare?

Tål inte att skida, eller att pulsa i djup snö, höftböjarna blir trötta och slutar fungera, sen får jag gå baklänges uppför backar… Nån som känner igen sig och kan berätta om erfarenheter av snöskor? Funkar det alls, och finns i så fall tips på lämplig modell för en lätt person som rör sig på jämförelsevis plan (skogs)mark (och snötäckt havsis)?
 
I de flesta snöfören så får man lyfta fötterna högre med snöskor speciellt i djup lössnö. Undantagsvis så är det lätt att gå på skare men då fungerar även skidor. En fördel med snöskor är att man kan bära dem om man hittar ett spår att gå på som håller. Om du vill använda skidor på ett liknande sätt som snöskor kan du sätta hellånga skins på dem då slipper du halka bak men förlorar också det mesta av glidet.
 
 
@dmitrij: Tack för vänlig omtanke. I mitt fall dock ett bekymmer som är begränsat till höftböjarna och som jag märkte av första gången i sjuårsåldern – “fabrikationsfel”, typ. Blir bättre med träning, men bara till en viss gräns (?).
Tack också till er andra för kommentarer och råd.
 
Upptäckte att man kan låna snöskor på biblioteken här, så i vinter har jag kunnat testa ett par modeller och kan rapportera att i mitt fall går det faktiskt bättre att röra sig med snöskor än med skidor – så om det finns nån annan där ute som har taskiga höftböjare, stryk inte snöskor ur hågen innan du prövat. Det är bra träning för inrefiléerna, man får ta det lugnt i början bara. Rörelsespannet annorlunda än vid skidning, vilket kan vara en fördel.
Snöskorna är, som KimE påpekade, avgjort behändigare att bära på, och det går att röra sig i terräng där det är hopplöst att skida (gott om sådan här).
Snöskorna har helt klart gjort den här vintern roligare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.