Funkar vrickningsskydd?

Jag fick foten helt ur led för ca 15 år sedan (flitigt volleybollspelande...) och fick efteråt ett liknande vrickningsskydd inprovat. Det gick bra att springa med och jag tror att det funkar utmärkt för att minska risken för större skador. Möjligen är det så att för att verkligen förebygga småvrickningar så måste du spänna det så hårt (både runt vristen och ner mot fotsulan) så att det kan kännas lite hindrande vid löpning. Om du har möjlighet att testa det innan du köper så är det nog en fördel.
 
Möjligen är det så att för att verkligen förebygga småvrickningar så måste du spänna det så hårt (både runt vristen och ner mot fotsulan) så att det kan kännas lite hindrande vid löpning.

Testade det när jag stukade foten (under en orienteringstävling). Tror dock tyvärr att min fot var för liten (strl 37). Upplevde att jag fick spänna det hårt för att få någon stadga. Då försvann känseln i de tre yttersta tårna, klämde väl någon nerv. Otäck känsla att springa utan att de tre yttersta tårna är med och stadgar. Fick helt enkelt vänta tills foten läkte. Har inga problem nu (efter 2,5 år).
 
Stromgren

Jag använder ett ankelskydd från Stromgren Supports... fungerar bra för mig, när jag springer. Använder skyddet i förebyggande syfte när jag skogslöper. Och till all löpning om jag nyligen stukat foten. Har modell 325 som du finner längre ner på denna sida:

http://www.stromgren.com/products.php?id=23

Thomas
 
Har själv sprungit en del med active ankle på båda fötterna och jag tycker att dom fungerar bra och gör sitt jobb utan att hindra för mycket. Känner även flera elitorienterare som använder dessa skydd.

/ Morgan
 
För

att ett skydd skall fungera rent mekaniskt måste det inskränka rörligheten relativt mycket i fotleden alltså som en vandringskänga med kraftiga skaft.

Man kan också tänka sig att det blir en slags påminnelseeffekt så att man omedvetet eller medvetet inte trampar snett.

Tejpning lär ha en sådan påminnelseffekt förutom den mekaniska rörelseinskränkningen.

Hur som helst är det viktigt att komma igång relativt snabbt efter en vrickning. Träning på balansbräda lär vara bra.

Thure
 
Funkar bra

Trådstartaren här.
Tack för tips och råd.
Köpte ett Active Ancle-skydd för några månader sedan och det har funkat väldigt bra. Har räddat foten många gånger under orienteringspass. Även använt det vid vanlig grus/asfaltlöpning (då foten varit nystukad) vilket funkat bra men skyddet har visat tendenser att då ge skavsår både på skor och hud.

Generella betyget blir dock: Utmärkt!
 
Bra med feedback!

Många gånger får trådstartarna massor av tips... men alltför sällan kommer det något tillbaka. Tackar!

Har ju själv haft mycket problem och har ofta som nämnts använt Stromgren...men har länge undrat hur active ankle funkar...

Just nu har jag, tack och lov, inte haft några problem på länge, och har under hela sommaren och hösten sprungit utan skydd... delvis pg a skyddet men nog mest pga alla balansövningar.

Så mitt tips är att samtidigt träna för att slippa använda skyddet.

//T
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.