Certifierade borrbultare?

Certifierade borrbultare låter iofs som en bra sak, men har inte de lokala bultkommiterna koll på vad de gör och finns det så många dåligt bultade leder?

Det är förstås en helt relevant fråga, om detta egentligen behövs. Svaret är nog att vi inte har en aning. De flesta bultar är inte tjugo år gamla. De flesta bultar faller aldrig någon på, och på många håll är det proaktiva kontrollarbetet nog inte så frekvent. Så aktiva bultkommiteer är definitivt ett annat område att jobba på! På flera håll är det förstås redan väldigt proffsigt.

Men vi vet också att det förekommer både bultar i dåliga material och dåligt borrade hål, liksom (mer subjektivt) olämpligt placerade bultar. Om vi tar ett lite längre perspektiv så kan vi nog tänka oss att bultar satta med lägre kompetens måste bytas tidigare, vilket betyder fler hål, eller fler olyckor. Särskilt om trafiken på sportklippor fortsätter öka.

Men frågan är bra ställd. Finnd det ett reellt problem med dåliga bultar och farliga sportleder?
 
Det skulle nog iofs inte skada om nya hugade "borrbultare" besöker ett sånt ställe du beskriver innan de börjar bulta på riktigt.
Nja... Gällande etik vad det gäller bultning är att man inga ska bulta om det inte är nödvändigt... Det här blir ju raka motsatsen när 20 aspriranter ska göra sin "uppbultning". Ska man leta upp klippor som kan tänkas offras för ändamålet? Jag undrar vad det skulle sända för signaler...
 
Nja... Gällande etik vad det gäller bultning är att man inga ska bulta om det inte är nödvändigt... Det här blir ju raka motsatsen när 20 aspriranter ska göra sin "uppbultning". Ska man leta upp klippor som kan tänkas offras för ändamålet? Jag undrar vad det skulle sända för signaler...

Jag är ingen expert på bultning, men är det inte tänkbart att man låter aspiranterna bulta i något som inte är klippa? Typ betong eller något som man helt sonika kan gjuta block av?
 
Jag tror inte att det är ett nödvändigt inslag i en tänkbar utbildning, annars finns det ju gott om sprängklippor, för att inte tala om bergtäkter, där borrande av 10-12-mm-hål naturligtvis framstår som futtigt.

Att borra är ju i sig inte svårt eller något man först behöver träna på, utan det är väl så att skulle kunna tänka sig att man lär sig en del om de material som är relevanta, om vilka (kvalitets)problem man kan tänka sig att klippan innebär, samt en del om var på en led, som det är bra att bulta. Samt säkert en del annat.
Inget av detta betyder väl att man behöver borra i en klippa. Vill man sätta expanderbult för att få en vettig uppfattning om hur det ska kännas när man slår i expandern, eller limma några bultar för att lära sig det, så kan man förstås göra det i lösa stenar, betong eller nåt annat där det av olika skäl inte gör nåt om det blir ytterligare hål.

Bästa sättet att lära sig en del om hur bultar ska och inte ska vara placerade, är troligen att åka til en större sportklippa och tillsammans utvärdera det som redan är gjort.

Dock tycker jag att det är den lite mer tekniska och säkerhetsmässiga delen av arbetet som man bör utbilda och "certifiera".

På något sätt kanske det i slutänden handlar om att en markägare som överväger att tillåta bultning, men tvekar p g a säkerhetsskäl, bör kunna få ett redigt svar om hur arbetet kommer att göras. Att enkelt redogöra för att man använder sig av en utarbetad metod, och att de som kommer att bulta är utbildade, är troligen lite tyngre än att säga att den som kommer att göra det är en jäkel på det hela eftersom han har bultat massor av grejer förr.

Fast nu är vi ju inne på detaljer, frågan är om det skulle vara någon nytta med en i något avseende kvalitetssäkrad metod eller om det är helt onödigt?
 
Certifikat för en person är inte så säkert det rätta sättet. Det kan också handla om att man "certifierar" en metod eller tillvägagångssätt, som man sedan kan följa.

Det kommer inte att vara heltäckande, FÖRSTÅS! Det kommer inte innebära att ingen annan kommer att bulta.

Men som din jämförelse med körkortet är bra; det finns körkortsinnehavare som kör som arslen, och det finns de som kör utan körkort - men det är inte i mina ögon ett argument för att skrota systemet med körkort.

Håller med till fullo. Det är för tillfället en djungel med info, bra och kass, totalt inkomplett eller nästan komplett, svår att hitta rätt i. En rekommendation eller arbetsbeskrivning på nationell nivå vore bra. Precis som du skriver: en certifiering av en arbetsmetod, inte personer.

/Per
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.