Bra ställen att campa mellan Kalmar och Möja

Jag hoppas att till sommaren eller nästa sommar ta min tvåmänning på en långtur och segla upp till Möja och hälsa på några kompisar, jag uppskattar det till 2-3 veckors segling och behöver tipps på bra ställen längs farleden att tälta på och jag gissar att långfärdspaddlare är en bra källa.

Hon sticker ca 30cm så jag kan i stort sett ta mig in överallt där en kajak kommer in så skjut gärna in så många platser som möjligt.
Är det goväder är det inga problem att segla runt och leta upp något, men är det skit så är det skönt att ha ett gäng beprövade förslag inprickade i sjökortet.

I gengäld tipsar jag om Pata Eneskär vid inloppet till Pataholm N56 14.140 E16 29,740
Flera bra tältplatser oavsett vind och det brukar finnas ett utedass utställt av båtklubben
 
Hoppas du får en fin segling/ rodd. Det är skärgård mer eller mindre hela vägen så det finns massor av campingmöjligheter. Du får ha koll på fågelskydd förstås. Jag tror inte du behöver så många tips egentligen utan uppsök en ö en bit från bebyggelse när du vill slå läger. Men kajak drar man ju upp flytetyget på land och har därför lite mer att välja på än om man låter en båt ligga kvar i vattnet över natten.

På båtsportkorten och också på en hel del topografiska skärgårdskartor ser du fågelskydden och skärgårdsmajor samt service som livsmedelsbutiker etc. Personligen har jag inte paddlat hela vägen men seglat och paddlat en hel del mindre bitar över helger etc i Östergötland, Sörmland och Stockholms skärgård. Generellt är det lätt att hitta tältplatser där jag varit.

Thure
 
Tack Thure!

Det är så jag gör idag, det jag vill undvika är en händelse för ca 20 år sedan när jag efter en dags paddlande i duggregn plötsligt paddlade i ösregn och åska och tog första någorlunda lämpliga ställe att övernatta på och campade i gyttja och mygg bara för att nästa morgon hitta en liten badvik med grillplats och timrat vindskydd typ 200m längre fram runt en udde. Kom hem förkyld och sur

Så det jag önskar är något dussin eller två beprövade platser att markera i sjökortet för, tja inte nödläge, men som lite snuttefilt när det skorpar sig.
Hade jag vetat om badplatsen så hade jag glatt paddlat vidare och haft en skön och torr natt. Nu kommer jag att ta tält med mig i stället för vindskydd, men i alla fall.
Båten är inga problem att dra upp en bit på stranden, det är en 20' öppen träbåt

Jag har seglat sträckan många gånger fram till sena tonåren, men då bodde vi ju ombord så detta blir en ny upptäcktsfärd
 
Det finns ju sådana tjänster för ställplatser & husbilar & vindskydd odyl. Men ute i naturen får man än så länge leta själv efter bra campings. Kommer kanske så småningom ?
 
Ja, jakten på den perfekta lägerplatsen är ju en sport i sig själv.
Det kanske också finns en poäng i att inte appifiera detta då det skulle kunna orsaka större slitage på de angivna platserna. Allemansrätten ska man vara rädd om!

Sa jag kanske gör så att jag markerar fasta vindskydd istället, hittade https://vindskyddskartan.se/sv/ och den finns som app också. Då får ni behålla era hemliga pärlor :)
 
När jag ledde kajakturer för firman Äventyrsresor i skärgården sydost om Stavsnäs för typ 30 år sedan så hade vi just den strategin att variera platserna för tältning för att sprida ut slitaget på vegetationen.

Att passa på och utnyttja utedass vid Skärgårdsstiftelsens skärgårdsmajor tycker jag hur som helt är bekvämt och praktiskt.

Det finns en efterfrågan på mer iordninggjorda lägerplatser utmed kanotleder i insjöar och utmed åar. Där tar man betalt.

Thure
 
Ja, jag känner mig lite för gammal och bekväm för att gräva gropar.

Jag gjorde en gång ett lock till öshinken med hållare för hundbajspåsar och sits för att kunna segla non stop.
Användes en enda gång, sedan gick jag i land istället...

Ja, det ordnar sig med boende bara man kastar loss och kommer iväg, är det bara fint väder kan man sova på durken med även om det är knöligt. Jag får testa att spänna en tarp mellan masterna
 
Jag länkar till en reseskildring jag själv skrev.
Kanske hittar du något av nytta där.


mvh thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.