Biltemas buntband som snökedja


Är det dessa?

Har inte testat just dessa, men erfarenhetsmässigt blir det väldigt stora krafter. De kommer inte sitta speciellt länge.
Det är generellt sett ett problem. Saker som lossnar från hjulen kan skada allt möjligt i hjulhuset, men dessa kan rimligen inte göra det.

Låg kostnad. De kan säkert rädda en fastkörning eller två.
 
Jag testade dem för vad jag tror är två år sen (Liten Toyota) och tyckte inte de fungerade tillfredställande. Det kan vart handhavande fel, för var svårt att spänna hårt med kalla fingrar med de slets av fort i lera och slask.
Köpte ett par delbara snökedjor istället (också på Biltema) och de är smidiga att få på och funkar väldigt bra i både snö, lera eller is. Tar dock mer plats och väger mer.
 
Jag har erfarenhet av dem. En bekant från södern kom rullandes på sommardäck på sin Skoda Enyaq, och jag bor längst upp i en 700 meter lång backe. Första snön hade fallit och plötligt var det vinterväglag. Det blev stopp längst ner i backen och de ville gärna upp den till huset med all packning.

Buntbanden greppade väldigt bra. Bilen fick bra skjuts när de greppade och vi hade fem band per däck precis som på bilden. Problemet var att det var för långt mellan banden, bilen började spinna mellan banden och när de sedan greppade klarade de inte den plötsliga kraften, gick sönder och lossnade. Förmodligen hade det gått bättre om man haft dubbelt så många band?

Summa summaum: greppar mycket bra men är lite klena. Inget man kör längre sträckor med, men kan nog vara en bra lösning om det krisar om man dubblerar antalet band.
 
Jag har biltemas snökedjor liggande i bilen de fungerar för at ta sig lös med utan att gå sönder, men bara för korta sträckor i låg fart.
 
Var hittar du en så lätt SUV?

De mindre ligger däromkring om man hårddrar definitionen och inte vilka fordon som använde beteckningen i början. Skumma fordon är det i vilket fall som helst och särskilt med felvalda däck. Behöver man extra grepp än vad däcken ger i ett terrängfordon med fyrhjulsdrift när man är på en väg är det bättre att strunta i att åka någonstans.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.