Att gå med rumpan bar

Jag har frågat mig om det är meningen att personer som är längre än 2 m ska vistas ute eller inne. Ja enligt standard så har vi inget att göra inomhus p.g.a. standarden på dörrar, bard stolar m.m. är anpassad för ca 1,7 m personer. Ska man sedan ut i naturen så är det svårt att hitta utrusning som passar. Ta t.ex. de amerikanska tillverkarna på kläder de har jackor i xxl men inga byxor ??? vad tänker de med. Sovsäckar görs upp till 195 cm m.m.

Skulle vara bra med en info. bank på utsidan för oss med udda storlekar.

Tack STOR
 
Klättermusen har stora kläder

Jag är 190 cm lång och har Klättermusens Megin jacka och Fimbul salopettebyxa i storlek L! Jag tror, att deras XL skulle passa upp till 195, men de som likväl andra lilla fabrikanter är visst villiga att skräddarsy ännu större kläder. Åtminstone borde det gå bra att beställa t ex byxor med längre byxben eller jackor med längre armar än standardstorlekar. Visst kostar det, men deras som andra kvalitetsfabrikanternas kläder är ju mycket slitstarka.

Jag har haft liten samma problem eftersom jag väger bara 73 kg. Byxor som har tillräckligt långa byxben för mig skulle vanligtvis rymma en annan mig också. Klättermusens Fimbul löste min problem.
 
Bara baken

Jodå Rudolf, världen är allt bra orättvis. Jag håller med dig.
Dessutom så är det så att en del företag har lite olika system för sina storlekar, tex Patagonia har bland sina senaste byxor två par som passar mig i längd, alla andra gör det inte trots att det är samma storlek?? Vad ska man säga?? Det är ju som att gå runt och vänta på högvatten eller att kunna ta emot ett par tre stycken till i brallorna.
Detsamma gäller ju även skor och pjäxor.
Men det var ingen dum idé det där med info bank, jag ska kolla vad jag kan göra åt saken.

/ Anders "nisse" Nilson - utsidan.se

ps. hoppas att du trivs i norr. ds.
 
det finns...

Har sjælv samma problem eftersom jag ær 2.02. Att finna klæder som passar både i arm/byxlængd och i midjan ær dessutom i princip en omøjlighet eftersom jag ær ganska smal. Men jacka och byxor har jag i alla fall hittat utan att vara besviken varken på kvalite eller passform. Norrøna Trollveggen ær perfekt, har jacka i XL (finns i XXL också) och byxor i XXL som passar bra. Vad gæller sovsæck så har jag bestællt från Isbjørn (www.isbjorn.no). De kan leverera 2.15 långa sovsæckar som ger gott om plats. Jag tror att anjungilak också har sovsæckar gjorde før folk længre æn standardmåtten. Eftersom jag drar 46/47 i skor så ligger jag precis på øvre grænsen i skor/kængor før att kunna hålla mig till "standardskor".

En bank før udda storlekar ær verkligen ingen dum ide!
 
Kort i rocken

Ja, det är inte bara ni över 2,00 som inte vet var ni ska vara. Vi under 1,60 har defenetivt inget att göra i naturen. Inte om man ska titta på utbudet av kläder och utrustning i alla fall.

Laila.
 
Bra Laila

Jag har samma problem som med storlekar som Laila (är man/kille 167 cm) många kläder är stora som tält (lite överdrivet men…) det är visserligen lättare att sy om till mindre storlek än tvärtom. Det tar emot att sätta igång och sprätta i ett splitternytt dyrt plagg och är sömmarna tejpade är det ännu värre.

Jag har 2 par Tierra GoreTex byxor, Sälka och Fits Roy köpta vid olika tillfällen. Jag beställde dom med 13 cm kortare ben och för denna ändring betalade jag några hundra extra, fast pris oberoende av modell, det gick också att få ärmar kortade men jag köpte ingen Tierra jacka.
I synnerhet på Fits Roy som har blixtlås längs hela benet fick jag mycket arbete gjort för dom pengarna. Kapa benen inte ned till utan vid en skarv vid knät, sprätta upp blixtlåset från knät och ner till foten, kapa blixtlåset, sy om blixtlåset, tejpa om sömmarna, så det var mycket arbete nerlagt. Jag är osäker om Tierra fortfarande har denna fina service, och nu när Fjällräven köpt Tierra blir det nog ännu sämre. Jag har visserligen mig i många är förlitat mig på Fjällräven men mina storlekar finns ej längre.

Per Brune
 
Mycket får man tåla...

Det värsta är ändå inte att det är svårt att hitta vettiga prylar: det värsta är bemötandet man får i vissa (Stockholms) butiker. Kommentar av biträde vid provning: "Har du dom där byxorna behöver du ju inget tält!". Man tackar. Jag går ALDRIG in där igen.

Laila.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.