Ammerån och dess natur hotas.

Om man zoomar inte lite i söder så ser man att varje symbol representerar 1-4 kraftverk.
I Norrland så är det parker med hundratals stycken på samma plats.
Istället för att "zooma och gissa" så är det bättre med fakta. Om man räknar på var vindkraftverken står tätast så ser det ut så här (kraftverk per kvadratkilometer):

Halland 0,048
Gotland 0,041
Skåne 0,038
Västra Götaland 0,024

Som jämförelse:
Jämtland 0,008
Norrbotten 0,004

Alltså är det cirka tolv gånger tätare mellan vindkraftverken i Halland (där det dessutom ligger ett kärnkraftverk) jämfört med Norrbotten. Dock har jag inte noterat tolv gånger så mycket gnäll om att det är synd om hallänningar.
 
  • Gilla
Reactions: HPT
Istället för att "zooma och gissa" så är det bättre med fakta. Om man räknar på var vindkraftverken står tätast så ser det ut så här (kraftverk per kvadratkilometer):

Halland 0,048
Gotland 0,041
Skåne 0,038
Västra Götaland 0,024

Som jämförelse:
Jämtland 0,008
Norrbotten 0,004

Alltså är det cirka tolv gånger tätare mellan vindkraftverken i Halland (där det dessutom ligger ett kärnkraftverk) jämfört med Norrbotten. Dock har jag inte noterat tolv gånger så mycket gnäll om att det är synd om hallänningar.

Att förminska frågan till att vara gnäll tyder på att man tydligen inte ser några problem med vindkraft. En allt mer växande opinion gör däremot det. Precis som i Norge med dess storslagna natur och vars folk har friluftslivet i sitt hjärta så inser man konsekvenserna.
Bygg vindkraftverk i några få koncentrerade kluster men sprid inte ut dem överallt och förstör miljön över större ytor.
 
Att förminska frågan till att vara gnäll tyder på att man tydligen inte ser några problem med vindkraft. En allt mer växande opinion gör däremot det. Precis som i Norge med dess storslagna natur och vars folk har friluftslivet i sitt hjärta så inser man konsekvenserna.
Bygg vindkraftverk i några få koncentrerade kluster men sprid inte ut dem överallt och förstör miljön över större ytor.
Nej, jag förminskar alls inte frågan. Det är väldigt viktigt att vi tänker rätt kring vindkraften nu och bygger ut den på rätt ställen. Och självklart ska vi ta naturhänsyn och hänsyn till människor som bor i närheten när den byggs ut.
Det jag häcklar är just gnället - inte den konstruktiva diskussionen. Utgångspunkten för den bör ju vara just fakta.
 
Nej, jag förminskar alls inte frågan. Det är väldigt viktigt att vi tänker rätt kring vindkraften nu och bygger ut den på rätt ställen. Och självklart ska vi ta naturhänsyn och hänsyn till människor som bor i närheten när den byggs ut.
Det jag häcklar är just gnället - inte den konstruktiva diskussionen. Utgångspunkten för den bör ju vara just fakta.

Det är bra Mats, om vi tänker rätt så borde inte vackra naturvårdsområden och närboendes livskvalité försämras eller raseras. De som du hävdar ”gnäller” är just dessa människor som anser att deras livskvalité, deras miljö, deras demokratiska möjligheter till påverkan och naturen påverkas negativt. Det är inte gnäll. Det är verkligheten Mats. Vem gnäller Mats? Är det norrlänningen? Har de fel enligt dig att yttra sig då Halland har per sin yta fler vindkraftverk som du beskriver. Är ”gnället” regionalt betingat?

Om vi menar allvar kring detta så gör vi inte det till en fråga där pajkastningens vänner får företräde.
Värnandet av vår natur och miljö är viktig såväl i Halland som Norrlands stora arialer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tarfala Skeingesjön och dess abborrar Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.