fruugo.com

För några år sedan köpte jag en hängmatta via en site som heter fruugo.com. Det gick bra och hängmattan var***/är OK. I år har jag beställt några rullar till mitt norgefiske och ingenting tycks fungera. Fyra sk fraktbekräftade (dvs att fruugo påstår att grejorna skickats) i rad har resulterar o noll (0) levererade rullar. Så jag har börjat undra vad som är i görningen.

Vilka är era erfarenheter av fruugo.com?
 
För några år sedan köpte jag en hängmatta via en site som heter fruugo.com. Det gick bra och hängmattan var***/är OK. I år har jag beställt några rullar till mitt norgefiske och ingenting tycks fungera. Fyra sk fraktbekräftade (dvs att fruugo påstår att grejorna skickats) i rad har resulterar o noll (0) levererade rullar. Så jag har börjat undra vad som är i görningen.

Vilka är era erfarenheter av fruugo.com?
Fruugo är väl dropshipping. Du handlar alltså inte av ett svenskt företag utan av 50.000 olika asiatiska företag (genom en svensk fasad).

De är i alla fall relativt öppna med det. Inne i varje produkt kan du se vilket företag det är som säljer prylen, t ex:

Skärmklipp.PNG
 
Fruugo är väl dropshipping. Du handlar alltså inte av ett svenskt företag utan av 50.000 olika asiatiska företag (genom en svensk fasad).

De är i alla fall relativt öppna med det. Inne i varje produkt kan du se vilket företag det är som säljer prylen, t ex:

Visa bilaga 44344
Mja, något svenskt företag tror jag inte existerar. Däremot har det brittiska företaget Fruugo.com Ltd en svensk "site". Vilka som äger/driver det brittiska företaget ids jag inte forska i. Att de frontar diverse kinesiska företag vet jag. Deras påstådda "mission" är att göra "det enklare att köpa produkter från hela världen. Vårt mål är att erbjuda ett bra urval och friheten att handla säkert var du än befinner dig genom en global marknadsplats." Det är mot den bakgrunden och mina egna dåliga erfarenheter jag ställer frågan.
 
Har man gott om tid att vänta på levernas och evnetuellt sedan ägna tid åt att kräva tillbaka eventuella tulllkostander från fruugo (vet inte om det funkar att tillpengar åter eller inte men de utlovar det, ifall ditt paket fastnar.
Har handlat därifårn en gång och det tog LÅNG tid för leverans och svag spårbarhet på paketet.

Jag betalar hellre lite mer någon annanstans och slipper strul-faktorn.

/Patrik
 
Gjorde misstaget att handla från Fruugo för ungefär ett halvår sedan. Leveransen tog låång tid och till slut fick jag ingen vara pga att den försvunnit i hanteringen någonstans på vägen. Fick faktiskt tillbaka pengarna, men kommer aldrig att handla där igen.
 
Köpte själv lite fiskeutrustning från företaget för några år sedan. Produkten beskrivs som ett fynd och beskrivningarna låter bra men fiskeprylarna fungerar sämre än barnens leksaksprylar. Kinaproducerat skräp som inte är något att ha. De kommer antagligen inte blåsa dig helt. Du får pengar tillbaka om de inte kommer fram osv. Men det är kvaliteten som är problemet.
 
Vad gäller pengarna så är det inget problem. Det är inga belopp jag står och faller med och verkar inte vara några problem med återbetalning. Dessutom använder jag paypal.
 
Handlat två gånger 2022. Gick bra. Svägerskan fick sitt kort kapat något år tidigare.
Klokt att du kör genom PayPal.
 
Även med kortbetalning kan man få igen pengar om varan inte anländer. Hände mig när hängmatta från England inte dök upp, och de svarade inte på mailen. Senare konkade de tror jag också, men jag gick till Handelsbanken med Mastercardkortet och fick pengarna tillbaka på en gång.tror jag fick visa mailen jag skrivit bara, om ens det.

Kinaleveranser kan ta 1-2 månader ibland. De fraktas över hela klotet ibland och mellanlandar lite överallt. Ofta kunde man söka vart paketet befann sig med fraktnummer. Det var på Aliexpress-tiden innan tullar och moms och sånt
 
Kinaleveranser kan ta 1-2 månader ibland. De fraktas över hela klotet ibland och mellanlandar lite överallt. Ofta kunde man söka vart paketet befann sig med fraktnummer. Det var på Aliexpress-tiden innan tullar och moms och sånt
Och när ny containerfartygen tvingas ta rundan kring Afrika pga konflikten i mellanöstern tar det ytterligare en månad.
 
Senast ändrad:

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.